joZa Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jeg har lyst til å sette opp en FTP-server i RedHat slik at jeg (og andre) kan laste opp og ned filer til maskinen min. Noen som vet hvordan jeg gjør dette? (Kan jeg bruke noen av programmene som følger med RedHat?) Jeg har ADSL fra NGT med dynamisk IP, som av og til kobler seg fra og får ny IP-adresse. Er dette et problem? Linux partisjonen min er nesten full, men jeg regner med at jeg kan ordne det slik at filene ligger på en fat partisjon, på f.eks. /mnt/musikk? Håper noen kan hjelpe meg, prøv å gjøre det litt enkelt, er ikke så veldig erfaren. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 For å gjøre det enklest mulig kan du bare la være å legge inn noen ftpd. Du kjører sikkert SSHd allerede, og du kan bruke denne til å overføre filer på en sikker og enkel måte. I motsetning til ftp sendes all denne trafikken kryptert, noe som hindrer at folk kan sniffe passordet ditt. For å bruke ssh til filoverføring i windows søker du på google etter et program som hete WinSCP. Bruker du Linux og KDE skriver du bare fish://bruker@ip i Konqueror. Lenke til kommentar
joZa Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Kan du forklare litt nærmere om ssh? Hvilket program bruker jeg på linux for å serve? Er det samme prinsippet som ftp med serving og sånt? Ikke gjør det så veldig avansert, jeg har ikke så veldig erfaring med linux. Lenke til kommentar
joZa Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Kan du forklare litt nærmere om ssh? Hvilket program bruker jeg på linux for å serve? Er det samme prinsippet som ftp med serving og sånt? Ikke gjør det så veldig avansert, jeg har ikke så veldig erfaring med linux. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Du kjører sannsynligvis allerede SSHD. Denne gjør at du kan sitte på en annen pc (f. eks. windows med Putty) og kjøre et shell (kommandolinje) på boksen. Denne kan også brukes til å overføre filer vha et scp-program. Lenke til kommentar
foolish Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Synes SSH løsningen hørtes fin ut. Men om du abselutt vil ha en ftpd så bruk vsftpd, den anbefales av Red Hat (og meg). Vsftpd er enkel og sette opp og i og med at navent er Very Secure ftpd burde den jo være nesten sikker eller hva? vsftpd kommer med redhat, så om du har cdene finner du den der. Om du har up2date kan du gjøre up2date vsftpd og om du har apt/yum finner du sikkert vsftpd der også. Vsftpd er ganske simpel, så om du vil ha noen fancy funksjoner finnes der proftpd og pureftpd. Men til enkel fildeling er vsftpd fint. Om du lurer på noe med konfigurasjonen, og manualen ikke sier deg stort, kan jeg sikkert hjelpe deg. Som sagt, prøv SSH løsningen, den holder sikkert. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Ingen som kan sette opp en SSH-guide da... Kan jo være ganske mange newbies som jeg som lurer på det. Hvordan man setter opp og hvordan det fungerer o.s.v. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 vil du ha det enkelt og sikkert? gjør dette som root: service vsftpd start eller for å få det permanenet kjør ntsysv Lenke til kommentar
joZa Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 Er det noen enkle FTP servere med GUI? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Hva i allverden skal du med gui til en ftp server? Hvis det er anonymous tilgang du tenker på så legger du alt som skal deles ut til alle under /var/ftp/pub For konfig så er det /etc/vsftpd/vsftpd.conf som er konfig fila Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Går det virkelig ann å overføre filer via ssh? Hmm, det må jeg teste ut. For å skru på ssh på Red Hat bare gå på security level under system settings, og skru på ssh. sshd (ssh-server-programmet) er skrudd på ved default. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Går det virkelig ann å overføre filer via ssh? Hmm, det må jeg teste ut. Med scp-verktøyet, ja. Om du bare vil bruke ssh, kan du gjøre det med f.eks. KDE sin fish-ioslave (skriv fish://bruker@maskin, dra og slipp filer). Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Går det virkelig ann å overføre filer via ssh? Hmm, det må jeg teste ut. Med scp-verktøyet, ja. Om du bare vil bruke ssh, kan du gjøre det med f.eks. KDE sin fish-ioslave (skriv fish://bruker@maskin, dra og slipp filer). Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 hmm... Må testes ut! Byttet ssh-konto med en venn av meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå