Sushifire Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Hei. I siste kvartal av 2011 så flyttet jeg inn i en leiligheten i tredje etg i ett bygg som hadde blitt pusset opp pga brann. Når jeg flyttet inn så fikk jeg beskjed om at alt av rømningsveier skulle bli fikset kjapt så jeg tenkte ikke noe mere på det. Jeg bor ennå i leiligheten og ingenting har blitt gjort. Virker som at hele prosjektet er forlatt av utleier. Har purret på han flere ganger, men ingenting skjer. Pga mye surr fra min side så fikk jeg ikke registrert ordentlig flyttemelding før for ett par uker siden og jeg ble da oppring av kommunen. De hadde nemlig ingen leiligheten registrert i øverst etg. Dette er også noe jeg fikk beskjed om at skulle fikses når jeg flytet inn. Nå er jeg egentlig litt lei av å bli lyvet til gang på gang og jeg vil derfor gjøre det jeg kan for å komme meg ut av leiligheten så fort som mulig. Jeg har søkt en del angående det med rømningsveier og krav. Jeg har kommet fram til det at leiligheten umulig kan være lovlig. Hvilke rettigheter har jeg når rømningsveiene ikke er tilstedet? Beklager en noe dårlig formulert tekst, er litt lei og stresset for tiden pga dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Hvis han har lovet å fikse dette flere ganger, så tør jeg påstå det er en mangel som representerer vesentlig mislighold (det er en ganske alvorlig mangel, og den har ikke blitt rettet innen rimelig tid) etter husleieloven § 2-12, og du kan heve leieavtalen. 1 Lenke til kommentar
Sushifire Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Takk for kjapt svar. Da har jeg noe håndfast. Ett par spørsmål til. Jeg har jo tegnet ett par abonnementer slik som tv og internett. Her er det jo biningstid inne i bildet. Hvordan gjøres det med de? Hvis jeg flytter så har jeg ikke behov for de lenger. Har sett at noen av de tilbyr flytting av abonnement, men det har jeg ikke bruk for. Blir det da jeg som må dekke gebyret for å bryte før biningstiden er over? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Der er jeg faktisk litt usikker, men jeg er ganske sikker på at dette er et "økonomisk tap som følge av mangelen", og at § 2-13 gjelder: Leieren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke så langt utleieren godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes en hindring utenfor utleierens kontroll som utleieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av. Unntaket her er litt vanskelig å forstå seg på, men dette er helt klart innenfor huseiers kontrollansvar - dette er innenfor utleiers kontrollsfære. Etter § 2-14 gjelder erstatningsplikten bare tap som huseier med rimelighet kunne forutsett. De fleste abonnementer vil her være innenfor. Du har dog tapsbegrensningsplikt etter fjerde ledd - dersom du i ditt nye husrom faktisk har bruk for internett, og leverandøren tilbyr flytting, så må du flytte det. Håper dette var til hjelp. Før du hever leieavtalen, sørg for å ha beviser på plass. Få det skriftlig at du har reklamert på mangelen jevnlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå