aklla Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Jeg jobber turnus for tiden og har dermed veldig vanskelig for å sove når jeg faktisk burde sove, å ha en stabil døgnrytme er også umulig. Jeg har ikke sovnet før etter 04 de siste dagene, noe som kommer av nattevaktene jeg har hatt, men det skaper problemer når man må opp før 8. Så det jeg egentlig lurer på, hvordan tror dere det er å bruke sovetabletter for å styre søvnen de gangene det er behov for det? Har ingen planer om å bruke de hver natt, kun for å sove slik jeg burde sove... Evt. andre løsninger? Lenke til kommentar
pakini Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Det finnes noe som heter circadin, et søvndempende middel, som ikke er vanedannende! Hør emd fastlegen din! Min samboer har brukt disse i perioder, da han og sliter med å snu! Men når du har jobbet natt, hvor lenge har du sovet utpå dagen da? I teorien så skal kroppen klare å snu. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Er selv livredd for sovetabletter, hørt alt for mye om hvor avhengig man kan bli. Mitt beste tips er vel egentlig å få kroppen vant til det. + Kaffe. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Det er mulig å få anskaffet dette. Nå vet ikke jeg alle variablene men en som jobber nattevakt hos oss har fått ordinert av lege noe å sove på. Hva legger du i det å jobbe i turnus? Dag, kveld og natt? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Som i så mange andre tråder i Helse-delen er svaret "Snakk med legen din". Hør om du kan få skrevet ut innsovingstabletter, disse er mye mindre (om i det hele tatt) vanedannende. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 (endret) Er selv livredd for sovetabletter, hørt alt for mye om hvor avhengig man kan bli. Mitt beste tips er vel egentlig å få kroppen vant til det. + Kaffe. Liker generellt sett ikke tabletter, men ser at jeg har behov for å styre søvnen litt bedre. Problemet er ikke å være våken, men å sovne, kan ikke se at kaffe hjelper til det. Det finnes noe som heter circadin, et søvndempende middel, som ikke er vanedannende! Hør emd fastlegen din! Min samboer har brukt disse i perioder, da han og sliter med å snu! Men når du har jobbet natt, hvor lenge har du sovet utpå dagen da? I teorien så skal kroppen klare å snu. Har sovet til rundt 15, slutter på jobb ~8, sovner gjerne rundt 9, så da blir det ca 6 timer søvn på dagtid. En del av turnusen er f.eks kveld - kveld - kveld - natt - natt - fri - fri - dag - natt - natt, hvordan er da "riktig" tid? Å snu døgnet er ikke problemet, men kan bli litt mye vridning av døgnet litt for ofte... Skal nok ta en tur til fastlegen min, må uansett det for å få sovetabletter. Det er mulig å få anskaffet dette. Nå vet ikke jeg alle variablene men en som jobber nattevakt hos oss har fått ordinert av lege noe å sove på. Hva legger du i det å jobbe i turnus? Dag, kveld og natt? 3-skift turnus, "tilfeldig" satt opp over 10 uker, dag kveld og natt ja. Endret 27. juni 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Jobber lignende turnus som deg. Fra 22:00 til 09:00, gjerne i seng rundt 10:00 og 5 timer søvn til 15:00. Har ofte 3 nattevakter på rad, og får altså 15 timer søvn på 3 netter ca. Etter nattevaktene har jeg alltid 2 fridager, som jeg bruker godt, og sover ut. Legger jeg mer rundt 01:00 / 02:00 om natten så sover jeg gjerne til 14:00 - 15:00 da også. Neste natt legger jeg meg enda tidligere og da presser jeg meg selv opp rundt 09:00, og sovner som en sten igjen utpå kvelden, og har ingen problemer med å stå opp til tidligvakten neste dag Merke at det tar utrolig på psyken å snu døgnet hele tiden, men dette har fungert for meg hvertfall. Viktig å ta igjen timene med søvn den første fridagen også begynne å snu døgnet tilbake. For å overleve nattevaktene når jeg begynner å bli trøtt, så sverger jeg til kaffi og en bit med sjokolade. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Er selv livredd for sovetabletter, hørt alt for mye om hvor avhengig man kan bli. Mitt beste tips er vel egentlig å få kroppen vant til det. + Kaffe. Liker generellt sett ikke tabletter, men ser at jeg har behov for å styre søvnen litt bedre. Problemet er ikke å være våken, men å sovne, kan ikke se at kaffe hjelper til det. Tenkte på det å være våken en hel dag etter lite søvn. Da er kaffe tingen. Har selv jobbet turnus i perioder, og det som har funket er å "tvinge" meg selv til å sovne. Legge meg til faste tider, stå opp til faste tider (innenfor turnusen, selvfølgelig. Dumt å stå opp 08:00 om man skal på jobb 20:00) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Tenkte på det å være våken en hel dag etter lite søvn. Da er kaffe tingen. Har selv jobbet turnus i perioder, og det som har funket er å "tvinge" meg selv til å sovne. Legge meg til faste tider, stå opp til faste tider (innenfor turnusen, selvfølgelig. Dumt å stå opp 08:00 om man skal på jobb 20:00) Du tenkte at jeg skal holde meg våken etter nattevakten og heller sove om natten? Kommer til å gå rundt som en zombie den dagen, evt. sove litt etter jobb etter siste nattevakten i en serie? Kaffe har forresten så godt som ingen virkning på meg... Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Tenkte på det å være våken en hel dag etter lite søvn. Da er kaffe tingen. Har selv jobbet turnus i perioder, og det som har funket er å "tvinge" meg selv til å sovne. Legge meg til faste tider, stå opp til faste tider (innenfor turnusen, selvfølgelig. Dumt å stå opp 08:00 om man skal på jobb 20:00) Du tenkte at jeg skal holde meg våken etter nattevakten og heller sove om natten? Kommer til å gå rundt som en zombie den dagen, evt. sove litt etter jobb etter siste nattevakten i en serie? Kaffe har forresten så godt som ingen virkning på meg... Nei, vanskelig du skulle være da. Du legger deg 7 timer (om du sover i 7 timer) før du skal på jobb. Så står du opp, er på jobb, do your thing osv, så sove igjen når det er tid for det. Bare få kroppen inn i en slik rytme. Skjønner? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Er jo akkurat den rytmen jeg sliter med, kroppen min vil ikke sove når jeg vil sove, f.eks som i natt da jeg fikk knapt 4 timer søvn. Jeg får sikkert sovnet fort til natten igjen, sånn at døgnet er snudd riktig vei igjen. Fint det, men i morgen skal jeg jobbe natt, altså blir døgnet snudd igjen. Om jeg hadde sovnet f.eks 23 natt til i dag og dermed ikke vært stup-trøtt, kunne jeg lagt meg f.eks 2 i natt og fått en mye smidigere overgang til nattevaktene jeg skal ha fra i morgen... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Det enkleste jeg har forsøkt var en kjapp avspenningsøkt, etter senskiftene. Billig og "ufarlig". Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Farmakopia jeg kan anbefale er Melatonin eller Circadin, begge bruker søvnhormonet melatonin for å stimulere naturlig søvn, (de er ikke avhengighetsskapende, og ansees som 100% trygge, da det er umulig å ta overdose). Ellers er sex/onani en grei "avslapper". Men turnus burde vært ulovlig fordi det fucker opp søvnen noe sinnsykt, ville vært bedre om man gikk dagskift en uke kveldskift en uke og nattskift en uke før man begynte på dagskift igjen. for kroppen trenger en søvnrytme, så "vanlig" turnus der man roterer innom alle 3 skiftene ila et par-tre dager er ikke akkurat sunt. -frank Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Jeg jobber turnus for tiden og har dermed veldig vanskelig for å sove når jeg faktisk burde sove, å ha en stabil døgnrytme er også umulig. Jeg har ikke sovnet før etter 04 de siste dagene, noe som kommer av nattevaktene jeg har hatt, men det skaper problemer når man må opp før 8. Så det jeg egentlig lurer på, hvordan tror dere det er å bruke sovetabletter for å styre søvnen de gangene det er behov for det? Har ingen planer om å bruke de hver natt, kun for å sove slik jeg burde sove... Evt. andre løsninger? zopiklone is your friend. 3.75 mg, gå til 5 om det ikke holder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå