Neppe Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Hei! Vi er fullt i gang med flyttingen i vår gamle leilighet, og i den forbindelse har huseier kontaktet oss å beskyldt oss for å ha kastet unødig med søppel i søppeldunkene. 1. Samtale. Jeg personlig ble beskyldt for å ha båret ut flere store svarte sekker med søppel som jeg hadde kastet. I denne perioden (Hele forrige uke) ble jeg observert der, og overvåket der i følge dem. Sannheten at jeg har ikke engang oppholdt meg i samme fylke, så selv om de prøvde å "tvinge" meg til å innrømme noe de åpenbart ikke hadde bevis på, ville de ikke gi seg. Her ble jeg truet om at de hadde full rett til å ta mitt depositum om dette ikke ble ordnet opp i. 2. Samtale Denne gangen ringte jeg selv. Det gjorde jeg etter jeg hadde sjekket innholdet i søppelsekkene, som var barneklær, barnesko, bilsete osv. Vi har verken barn eller bil. Denne gangen går han bort fra å beskylde meg, og prøver å beskylde min samboer for å ha gjort det samme, og at hun er blitt observert å gjort dette i en periode vi var sammen, og ikke i leiligheten. Jeg prøver å forklare til denne mannen at dette ikke er vårt, og at jeg ikke tar ansvar for de andre beboerne i leilighetskomplekset. Jeg har for lenge siden skjønt at han er ute etter å finne noen han kan skylde på, for å slippe å betale dette selv. Under dette tidspunktet begynner jeg å bli særdeles hissig, siden han avbryter meg hver gang jeg prøver å si noe, og jeg konfronterer han med at han konstant avbryter meg, på en streng men ikke uhøflig måte. Dette fører til at han sier han ikke ønsker å høre på hva jeg har å si, og at han sier jeg må rydde opp, ellers forsyner han seg av depositumet, også gjør han det som jeg aldri trodde jeg skulle oppleve fra en som driver næring, og det var å legge på. Nå får jeg ikke kontakt når jeg prøver å ringe. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å røre søppelsekkene, som ikke er mitt ansvar. Men er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har hverken ønske eller lyst til å drive å krangle om det her i flere måneder ,for noen tusener. Men jeg kommer aldri til å gi meg med "Ja, greit. Ta de pengene". Dette er for meg blitt en prinsippsak, og det faktum at han har løyet til meg, og prøvd å tvunget meg til å innrømme noe irriterer meg helt grenseløst. Dette er en utrolig tåpelig og unødvendig sak i mine øyne, som kunne vært unngått om han tok seg tid til å lytte, istedet for å kjefte. Tar gjerne i mot tips om hvordan jeg bør forholde meg her. Eventuelle folk jeg kan kontakte som kan oppføre seg som en form for megler. På forhånd takk Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Så vidt jeg har forstått, så skal depositumet stå på en konto som du disponerer, ikke han. Når du gir beskjed til banken om at du skal ta ut depositumet etter endt leieforhold, så opplyser banken om dette til utleier hvorpå han har en frist på seg til å eventuelt sannsynliggjøre et krav på deler av det han måtte ha. Bare la ham pruste og pese, han kommer aldri til å få se en krone av depositumet ditt da det høres ut som om kravet hans er særdeles tynt begrunnet. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Så spørsmålet er vel om depositum står på en korrekt konto da henrik. Så vidt jeg har forstått, så skal depositumet stå på en konto som du disponerer, ikke han. Når du gir beskjed til banken om at du skal ta ut depositumet etter endt leieforhold, så opplyser banken om dette til utleier hvorpå han har en frist på seg til å eventuelt sannsynliggjøre et krav på deler av det han måtte ha. Bare la ham pruste og pese, han kommer aldri til å få se en krone av depositumet ditt da det høres ut som om kravet hans er særdeles tynt begrunnet. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Ja, det er jo klart. Jeg fikk inntrykk av at utleier "driver næring", og dermed antok jeg også at ting hadde foregått i korrekte former. Det kan jo tenkes å ha vært en ukorrekt antakelse. Lenke til kommentar
kjensen Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Tar gjerne i mot tips om hvordan jeg bør forholde meg her. Eventuelle folk jeg kan kontakte som kan oppføre seg som en form for megler. På forhånd takk Ta kontakt med leieboerforeningen hvis du trenger hjelp. Litt informasjon om dem og telefonnummer finner du her: http://www.lbf.no/artikler/default.asp?CKey=5894 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Jeg flyttet denne til rett forum. Er depositumet på en depositumkonto, eller har du betalt dette til huseiers konto? Jeg vil anbefale å bevise hvor du har vært i nevnte periode, ta bilder av søpla og be om at huseier kommer med anklagene skriftlig. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Takk for svar, og for at det ble flyttet til riktig kategori. Depositums konto er opprettet på den rette måten, og står i mitt navn. Takk for tips, skal kontakte leieboerforeningen for å forhøre meg. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Prøv å kommunisere skriftlig med utleier, og ta kopier av alt. Du kan også føre logg med sammendrag av muntlige samtaler, skrevet ned og datert så snart etter samtalen som mulig. Hvis dette skulle ende opp i rettssystemet så er dokumentasjon alfa og omega. Ellers virker ikke dette så komplisert, og jeg ville ikke stresset for mye. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 (endret) Okei. Hvis det er en ordentlig depositumskonto er dette helt uproblematisk. Du ber om å få utbetalt pengene, og da må han gå til søksmål for å få de tilbake. Dersom situasjonen er slik du framstiller den så kommer han selvfølgelig ingen vei overhodet med det. Endret 27. juni 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Jeg ga beskjed i går at all beskjeder vil jeg har skriftlig fra og med i går. Vi har kranglet litt på mail i dag. De svarer ikke når jeg konfronterer dem med deres løyner. Jeg har notert meg hva som har blitt sagt i telefon, og hvilke beskyldninger som er kommet. Har også snakket med min arbeidsgiver som sier de gjerne underskriver på hvor jeg har vært. Jeg ser heller ingen problemer i saken egentlig. Men det er godt å få tips på hvordan jeg bør forholde meg her. For meg oppleves dette som en veldig unødvendig sak, som er tidskrevende for begge parter. Jeg ønsker ikke bruke energi på en fillesak de ikke kan dokumentere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Jeg vil også anbefale deg å dokumentere veldig godt eventuelle andre ting du kan kreves i depositum for (utvask, slitasje etc.), slike utleiere har en tendens til å ta slike ting som dette som et personlig tap og dermed gå til tidvis ekstreme tiltak for å "ta igjen". 1 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 (endret) Jeg vil også anbefale deg å dokumentere veldig godt eventuelle andre ting du kan kreves i depositum for (utvask, slitasje etc.), slike utleiere har en tendens til å ta slike ting som dette som et personlig tap og dermed gå til tidvis ekstreme tiltak for å "ta igjen". Vaskingen ble gjort særdeles nøye. Vi var 4 personer som brukte 3 timer på en 55kvm leilighet. Slitasjeskader tok jeg bilder av i det vi flyttet inn. Vi vet de var vanskelige med tidligere leieboere i det de skulle flytte ut, og derfor valgte vi å ta bilder av det meste vi fant, selv småplukk. Skulle de fremme noen krav her, så har jeg bildebevis, siden vi ikke har påført leiligheten noen form for skade Endret 27. juni 2012 av Neppe Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Har du krevd banken for depositumet? For huseier har 5 uker på seg fra da, før det får du iokke pengene (eller fred). Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Hvor i Trondheim bor du? Hørtes nesten ut som huseieren jeg flyttet fra... (Hvis du vil ha nøyaktig adresse kan du få det på pm.) Uansett bør du fremme krav til banken om depositumet. Er du heldig gidder ikke huseier en gang å protestere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå