Gå til innhold

BK: Lågen i kveldslys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, først - det er helt fint å sitte i mørket å redigere, da slipper du bakgrunnslys som kan påvirke fargene du ser på skjermen.

 

Når det gjelder bildene er jeg ikke helt sikker på om det er noe konkret du lurer på. Det som slår meg er at hovedbildet virker veldig ullent og med en del støy. Om du har undereksponert under opptak og så lysnet bildet under redigeringen kan det være årsak til støyen. Tipset da er å prøve å få til en mer riktig eksponering når bildet tas. Hvordan lysmåling du har innstilt på kameraet og hvor i motivet du måler lyset er kjekt og nyttig å lære seg. Les bruksanvisningen og annen litteratur om emnet. Det kan godt hende det ligger noen gode artikler på Akam - her er en god sak av Geir Brekke på Foto.no http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43380 hvor det er et eget kapittel om lysmåling. Det ligger flere nyttige saker der, se under Artikler>Kunnskapsartikler.

 

Hvorfor bildet er så ullent vet jeg ikke helt, om du ikke brukte stativ så kan det være årsaken - selv med 1/50 og 18mm brennvidde. Er det kanskje et RAW-opptak som ikke er oppskarpet?

 

V2 virker mye bedre både i forhold til støy og uskarphet, selv om også dette virker ullent. Hva er forskjellen her i forhold til V1? - tenker da på forskjell under opptak og forskjell i redigering.

Lenke til kommentar

Hei, først - det er helt fint å sitte i mørket å redigere, da slipper du bakgrunnslys som kan påvirke fargene du ser på skjermen.

 

Når det gjelder bildene er jeg ikke helt sikker på om det er noe konkret du lurer på. Det som slår meg er at hovedbildet virker veldig ullent og med en del støy. Om du har undereksponert under opptak og så lysnet bildet under redigeringen kan det være årsak til støyen. Tipset da er å prøve å få til en mer riktig eksponering når bildet tas. Hvordan lysmåling du har innstilt på kameraet og hvor i motivet du måler lyset er kjekt og nyttig å lære seg. Les bruksanvisningen og annen litteratur om emnet. Det kan godt hende det ligger noen gode artikler på Akam - her er en god sak av Geir Brekke på Foto.no http://www.foto.no/c...articleId=43380 hvor det er et eget kapittel om lysmåling. Det ligger flere nyttige saker der, se under Artikler>Kunnskapsartikler.

 

Hvorfor bildet er så ullent vet jeg ikke helt, om du ikke brukte stativ så kan det være årsaken - selv med 1/50 og 18mm brennvidde. Er det kanskje et RAW-opptak som ikke er oppskarpet?

 

V2 virker mye bedre både i forhold til støy og uskarphet, selv om også dette virker ullent. Hva er forskjellen her i forhold til V1? - tenker da på forskjell under opptak og forskjell i redigering.

Heia, og tusen takk! :) Mye nyttig å ta med seg her. Jeg og ser at det er ullent. Har undereksponert å lysnet. Da lærte jeg at det ikke er lurt med tanke på støy :) Pleier å stille inn blenderen, så lukker med hjelp av foreslått på kamera, og tar da 3 forskjellige. Men her var det mørkt på siden, lys fra himmel og vann. På orginalbildet er himmelen helt utbrent/hvitt.

Har brukt stativ. Synes det var vanskelig å stille skarpt allerede når jeg kikket i objektivet. Brukte stativ, og stabilisator var av. Wiew-finder takler ikke øynene mine. Har et objektiv til, men har sett av andre skarpe bilder her at den størrelsen har vært brukt på landskap( bla. Krismekos siste bilde av Gulbrandsdalslågen).

Mulig jeg bør gå over på mer automatikk i kamera, men det sitter litt inne for en som er sta :)

 

Tok det ikke i raw, forskjellen på opptak er 1/50 og 1/25 lukkertid. Ingen oppskarping er gjort, men kontrasten er økt.

 

Skal lese det du nevner. Fikk mye ut av svaret ditt! Tusen,tusen takk! :))))

Lenke til kommentar

Heia, og tusen takk! :)

Mulig jeg bør gå over på mer automatikk i kamera, men det sitter litt inne for en som er sta :)

 

Bare hyggelig når trådstarter er genuint interessert og tar seg tid til å svare:)

 

Min personlige mening er at du ikke bør gå over til mer automatikk i kameraet, og at du bør lære å bruke kameraet skikkelig i manuell modus. Eksponering handler om å slippe inn en mengde lys ved å justere 3 parametre i forhold til hverandre: blender, lukker og iso. Dette er grunnleggende i fotografering og får du dette fingrene så kontrollerer du mer av fotograferingen selv, og det er jo hele moroa. Halvautomatikk i form av blenderprioritet (AV) er også nyttig å lære seg til en del typer fotografering. Helautomatikk er for hjernedøde;)

Lenke til kommentar

Heia, og tusen takk! :)

Mulig jeg bør gå over på mer automatikk i kamera, men det sitter litt inne for en som er sta :)

 

Bare hyggelig når trådstarter er genuint interessert og tar seg tid til å svare:)

 

Min personlige mening er at du ikke bør gå over til mer automatikk i kameraet, og at du bør lære å bruke kameraet skikkelig i manuell modus. Eksponering handler om å slippe inn en mengde lys ved å justere 3 parametre i forhold til hverandre: blender, lukker og iso. Dette er grunnleggende i fotografering og får du dette fingrene så kontrollerer du mer av fotograferingen selv, og det er jo hele moroa. Halvautomatikk i form av blenderprioritet (AV) er også nyttig å lære seg til en del typer fotografering. Helautomatikk er for hjernedøde;)

:new_woot:
Lenke til kommentar

Fint motiv, likte versjon en best, ble litt mye bjørkeløv i forgrunnen på nr 2 synes jeg.

 

Noen tekniske kommentarer.

 

Om å editere i mørkt rom: Ikke ideelt hvis det er helt mørkt for bildet vil da lett vil se litt mørkere ut når skjermen er i normal belysning. Men dempet belysning er helt OK og reduserer reflekser i skjermen. Også fordel med litt nøytrale farger, men det er mest for dem som er pirkete.

 

Hvis du har gjort bildet mye lysere (som jeg fikk inntrykk av fra innleggene) kan det forklare støy og grumsete bilde. Dette skal være et motiv som kameraet burde greie å måle riktig, men i følge Exif har du brukt manuell eksponering og da kan du jo ha bommet på det. Er du i tvil om lysmåleren gir korrekt så mål eksponering på hånden din, den er litt for lys (antar jeg), men mye riktigere enn lys kveldshimmel som kanskje har påvirket målingen i dette tilfelle.

 

I steden for manuell kan du også sette det på blenderprioriet og bracketing slik at det tar tre eksponeringer med f.eks 1 EV mellom hver. Da går det av seg selv samtidig med at du fortsatt kan velge blender selv. Ellers er histogrammet som vises hvis du slår det på en god måte å få inntrykk av om eksponeringen har truffet eller ikke.

 

Stativ: Bildet er litt uskarpt, det kan være pga editeringen du har gjort, men stativ er ingen garanti for skarpe bilder. Når du bruker stativ og skal ta bilder av ting som ikke beveger seg er det en fordel å bruke selvuløseren slik at det ikke blir vibrasjoner fra at du trykker av. 600D synes jeg forøvrig er et flott kamera på stativ der du kan brette ut skjermen for best mulig skjermbilde, sette det i LiveView og 2 sekunder selvutløser. Da får du minimalt med vibrasjoner og utelukker i hvert fall det som feilkilde så lenge du ikke har et veldig ustabilt stativ.

 

"Wiew-finder takler ikke øynene mine": Det må jeg bare si jeg ikke forstod. Har aldri hørt at en viewfinder blir ødelagt av å se gjennom den... Men hva mente du egentlig? Hvis du har problmer med å se tydelig gjennom søkeren så sjekk at diopterinnstillingen er korrekt (lite hjul i overkant av søkeren på høyre side). Hvis det var noe annet så forklar gjerne litt bedre.

Lenke til kommentar

Fint motiv, likte versjon en best, ble litt mye bjørkeløv i forgrunnen på nr 2 synes jeg.

 

Noen tekniske kommentarer.

 

Om å editere i mørkt rom: Ikke ideelt hvis det er helt mørkt for bildet vil da lett vil se litt mørkere ut når skjermen er i normal belysning. Men dempet belysning er helt OK og reduserer reflekser i skjermen. Også fordel med litt nøytrale farger, men det er mest for dem som er pirkete.

 

Hvis du har gjort bildet mye lysere (som jeg fikk inntrykk av fra innleggene) kan det forklare støy og grumsete bilde. Dette skal være et motiv som kameraet burde greie å måle riktig, men i følge Exif har du brukt manuell eksponering og da kan du jo ha bommet på det. Er du i tvil om lysmåleren gir korrekt så mål eksponering på hånden din, den er litt for lys (antar jeg), men mye riktigere enn lys kveldshimmel som kanskje har påvirket målingen i dette tilfelle.

 

I steden for manuell kan du også sette det på blenderprioriet og bracketing slik at det tar tre eksponeringer med f.eks 1 EV mellom hver. Da går det av seg selv samtidig med at du fortsatt kan velge blender selv. Ellers er histogrammet som vises hvis du slår det på en god måte å få inntrykk av om eksponeringen har truffet eller ikke.

 

Stativ: Bildet er litt uskarpt, det kan være pga editeringen du har gjort, men stativ er ingen garanti for skarpe bilder. Når du bruker stativ og skal ta bilder av ting som ikke beveger seg er det en fordel å bruke selvuløseren slik at det ikke blir vibrasjoner fra at du trykker av. 600D synes jeg forøvrig er et flott kamera på stativ der du kan brette ut skjermen for best mulig skjermbilde, sette det i LiveView og 2 sekunder selvutløser. Da får du minimalt med vibrasjoner og utelukker i hvert fall det som feilkilde så lenge du ikke har et veldig ustabilt stativ.

 

"Wiew-finder takler ikke øynene mine": Det må jeg bare si jeg ikke forstod. Har aldri hørt at en viewfinder blir ødelagt av å se gjennom den... Men hva mente du egentlig? Hvis du har problmer med å se tydelig gjennom søkeren så sjekk at diopterinnstillingen er korrekt (lite hjul i overkant av søkeren på høyre side). Hvis det var noe annet så forklar gjerne litt bedre.

Hei! Tusen takk for mye nyttig og god hjelp.Tar det med meg:)))

Har investert i et skikkelig stativ etter å ha kastet et ubrukelig Elkjøp-stativ :) Bruker nesten alltid 2 sek selvutløser.

Ja, skal sjekke dipoterinnstillingen - den hadde jeg glemt bort. Vil tro og håper på at løsningen er der :):)

 

Wiew-finder, klarer ikke å se på den om det er skarpt nok, for smått tror jeg :) Men bruker den av og til i kombinasjon med søkeren. Lys og komp på finder, og skarphet i søkeren, så nyttig er den jo ;)

 

Tusen, tusen takk for nyttig og god hjelp! :)))

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...