agito Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 (endret) Har nylig gått til innkjøp av et Corsair H100 kjølingssett. Det viste seg å være en rimelig ubrukelig viftekontroller som satt i pumpeenheten og dermed støyer viftene noe infernalsk. Jeg ønsker gjerne noen forslag til vifter som kan erstatte de to medfølgende viftene. Kan gjerne ha et Push/Pull oppsett da det er godt med plass i kabinettet og luft flyten inne i selve kabinettet er heller dårlig. Trenger først og fremst stille vifter som vil gi tilstrekkelig ytelse og kan styres av viftekontroller på hovedkortet eller følgelig stille til å begynne med. Er ikke viktig med noen fantastiske temperaturer da det ikke vil bli gjort spesielt mange forsøk på blodoverklokking. PS: Ser også etter noen vifter som kan erstatte kabinettviftene i et Corsair D700. Edit: Jeg må kanskje presisere at det er 120mmx120mm jeg trenger. Tykkelse er ikke fullt så viktig for meg. Endret 26. juni 2012 av agito Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Roer ikke støyen seg dersom du trykker på knappen midt på prosessorblokken? Av vifter ville jeg anbefalt Noctua, men mange mener de er stygge rent fargemessig. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om akkurat det momentet. Alternativt ville jeg valgt scythe gentle typhoon. Lenke til kommentar
agito Skrevet 26. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2012 Dessverre så fungerer ikke viftestyringen slik som det skal og viftene holder konstant et veldig høyt turtall som ville overdøvd en bulldoser uansett hvilken innstilling jeg har satt på selve blokka. Utseendet er uvesentlig da jeg har et lukket kabinett som jeg åpner en gang hver blå fullmåne. Noen spesielle Noctua vifter du ville anbefalt? Er en god stund siden jeg leste meg opp på vifter og kjøleløsninger. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 (endret) Jeg ville anskaffet meg et par av disse: http://www.komplett....aspx?sku=659927 Noctua har også en modell som heter NF-F12 som jeg selv kjører på min Corsair H70, men den bråker vesentlig mer på full pupp. Uansett kommer begge viftene med medfølgende motstandskabler som reduserer RPM'en og støyen betraktelig. De har begge asynkrone vifteblad som bidrar til å spre støyen over et større frekvensområde, neo som bidrar til et langt mer overkommelig lydbilde. EDIT: Jeg synes jo du bør reklamere på vannkjølingsenheten din dersom den ikke virker som den skal. Bestille ny før du sender inn den gamle. Endret 27. juni 2012 av kaffegruff 1 Lenke til kommentar
agito Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Angående det med å reklamere så er det er herk. Jeg vil heller ta en mer lettvint løsning selv om det koster meg noen kroner mer. Ser jeg har noen : Noctua NF-S12B FLX 120mm Vifte liggende. Er disse vesentlig dårligere enn de du linket til meg? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 (endret) Angående det med å reklamere så er det er herk. Jeg vil heller ta en mer lettvint løsning selv om det koster meg noen kroner mer. Ser jeg har noen : Noctua NF-S12B FLX 120mm Vifte liggende. Er disse vesentlig dårligere enn de du linket til meg? Nei, det er for all del en god vifte. Forskjellen er at den ikke har 4 - pins-kontakt og dermed kan det by på problemer å koble viften direkte til hovedkortets PWM - kontakter. Men det er jo mulig du vil kjøre viftene direkte fra PSU, og da er ikke 4-pin så viktig. Videre er viften du linker til ikke en typisk radiatorvifte, men mer en kabinettvifte som er god på å dra luft gjennom perforerte deler av kabinettet. NF-P12 & NF-F12 er begge anbefalt til bruk på radiatorkjøling, og dette har mye med hvordan vifteblader o.l. er designet. Hos Noctua kan du se en oversikt over hvilke vifter som er anbefalt til ulikt bruk: http://www.noctua.at...t_for_me&lng=en Generelt kan man si at NF-F12 > NF-P12 > NF-S12B når det kommer til radiatorkjøling. Endret 27. juni 2012 av kaffegruff 1 Lenke til kommentar
agito Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 (endret) Er det noen andre produsenter som er vesentlig bedre/billigere enn Noctua? Prisene deres er til tider rimelig stive, selv om de er fantastisk stille. Ser på muligheten til å gå til innkjøp av 4 x Noctua N-F12 for et push/pull oppsett med de ULN adapterne som følger med. Endret 27. juni 2012 av agito Lenke til kommentar
claes Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 (endret) Viftene du har (NF-S12B) er ikke vifter jeg ville brukt mot radiator, de har ikke noe bra pressure og er ment som f.eks inn/uttak som kaffegruff sier Ville gått for NF-F12, er "andre"-generasjonen av de du linker (linket) til. Koster et par kroner mer noen steder men er bedre, følger med det samme ekstra og. Sjekk ut denne: http://www.youtube.com/watch?v=nwz-hSAYm_E Stockviftene er bittelitt bedre, men så kjører de med dobbel hastighet og bråker som faen og Ville koblet disse viftene rett til hovedkort/psu og, har hørt at de faktisk lager mer lyd via viftestyring og når de regulerer hastigheten. De er såpass stille at det er bare å kjøre de på maks Endret 27. juni 2012 av Claes 1 Lenke til kommentar
agito Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Ja, de viftene slo meg som et særdeles godt alternativ til de medfølgende viftene. Får ta å sette noen i bestilling fort som fy. Da står resten av viftene i kabinettet for tur. Noe lager en ulyd som driver meg til vanvidd. Takker for all hjelp som er gitt i tråden! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Jeg har en Fractal Design vifte, den er omtrent lydløs, men flytter desverre lite luft. Kan være verdt å skjekke ut, som kabinettvifter? http://www.dustinhome.no/product/5010641972/fractal-design-silent-series-r2-120mm-15db-retail/#intcmp=searchProvider_dacsa SuperSaxy Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 de er såpass stille at det er bare å kjøre de på maks Denne påstanden må du lengre ut på landet med etter min mening! Jeg innehar selv en NF-F12 og kjører denne toppmontert i mitt Corsair Obsidian 700D. Den lager et markant bulder på full pupp, mye grunnet turbulens og trykket på luften som går gjennom radiatoren, og med 4 av disse gående på maks tror jeg trådstarter blir temmelig gal. Til trådstarter vil jeg si at både NF-F12 og NF-P12 er gode vifter, og forskjellen mellom dem i ytelse er relativt ubetydelig så sant du ikke skal klokke prosessoren til det ytterste av det ytre... NF-P12 har et langt mer "snilt" lydbilde på full pupp enn alternativet, men så lenge du kjører viftene regulert fra hovedkortet og/eller med motstandskabelen tilkoblet, så støyer de omtrent like mye/lite. Og dropp for all del NF-S12B som allerede nevnt. Det er en fin kabinettvifte though... Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 (endret) Spar penger og gå heller for Scythe Gentle Typhoon AP-13 eller 14 som koster 129kr hos Techbay.no. Det er også veldig liten gagn i push/pull på H100 såfremt du bruker vifter med et greit statisk trykk. Kjøp én vifte i to bestillinger så sendes de som brevpost som i de fleste tilfeller er fremme dagen etter. Edit: Du skulle visst bestille fort som fy for to dager siden så da ble det vel Noctua istedet. Ingenting å si på dem bortsett fra prisen. Endret 29. juni 2012 av pølsehund Lenke til kommentar
claes Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 de er såpass stille at det er bare å kjøre de på maks Denne påstanden må du lengre ut på landet med etter min mening! Jeg innehar selv en NF-F12 og kjører denne toppmontert i mitt Corsair Obsidian 700D. Den lager et markant bulder på full pupp, mye grunnet turbulens og trykket på luften som går gjennom radiatoren, og med 4 av disse gående på maks tror jeg trådstarter blir temmelig gal. Til trådstarter vil jeg si at både NF-F12 og NF-P12 er gode vifter, og forskjellen mellom dem i ytelse er relativt ubetydelig så sant du ikke skal klokke prosessoren til det ytterste av det ytre... NF-P12 har et langt mer "snilt" lydbilde på full pupp enn alternativet, men så lenge du kjører viftene regulert fra hovedkortet og/eller med motstandskabelen tilkoblet, så støyer de omtrent like mye/lite. Og dropp for all del NF-S12B som allerede nevnt. Det er en fin kabinettvifte though... Hehe, joa. Mye av lyden kommer som du sier av turbulens/trykk, men hvis man ser bort fra det / sammenlignet med stock viftene er de rimelig stille Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå