Gå til innhold

Samsung 700Z7C, hurtigtest/brukererfaring, GT650M GDDR5, i7 quadcore ivy bridge

Anbefalte innlegg

Da tenkte jeg at jeg skulle dele mine erfaringer med samsung sin 17" Chronos maskin; 700Z7C. Har hatt 15+ bærbare maskiner de siste 10 årene så har litt sammenligningsgrunnlag ihvertfall ;)

Specs:

i7 3615QM ivy bridge

Nvidia GT650M 2GB DDR5

8GB Samsung DDR1600 RAM

1Tb Seagate 5400rpm HDD. (byttet ut med crucial m4 SSD)

Bluray.

FullHD matt skjerm.

Førsteinntrykk:

Maskinen er lekker, den er tynn og kompakt til 17" å være. Den er ikke glorete og gir umiddelbart inntrykk av å være "high end".

Tastatur:

Tastaturet er det beste bærbar tastaturet jeg noen gang har brukt. De gummiaktige knappene er meget gode å skrive på, og trykkmotstanden er for meg perfekt. Det er omtrent lydløst å skrive på denne maskinen. Bakgrunnsbelysningen er meget god. Layout er meget bra og ingen taster er feilplasserte.

Pekeplate:

Pekeplaten er ekstremt stor, overflaten er meget behagelig å bruke og følsom. Knappene er integrert i platen, noe som jeg ikke liker, men bortsett fra dette er pekeplaten bra, har også hatt en asus N56VZ så jeg vet hva en dårlig pekeplate er! ;)

Skjerm:

Skjermen er fantastisk, og matt! Nevnte jeg at den er fantastisk? Jeg har til dags dato ikke hatt en bedre TN basert skjerm. Sortnivået er meget bra og kontrasten god, innsynsvinklene er også helt greie. Skjermen er ikke den mest lyssterke jeg har sett, men mer enn nok for mitt bruk. Skjermen er produsert av Chi Mei Optoelectronics (ID: CMO0008).

Lyd:

Maskinen har lydystem fra JBL og innebygd sub. Lyden er blant det beste jeg har hørt på bærbare maskiner. Helt på nivå med asus sin N serie. Personlig syns jeg den er ørlite bedre enn asus sin N serie og mer praktisk siden suben er integrert.

Støy:

Støynivået ved idle er svært lavt, om du bytter harddisken med en SSD er den i de fleste tilfeller lydløs om du aktiverer stillemodus, meget bra! Ved load er den hørbar, men ikke sjenerende, ørlite høyere støynivå enn asus sin N serie.

Varme:

Ved idle er den kald som forventet, ved load blir midten av tastaturet noe varmt (rundt 45 grader ved spilling, over 50 grader ved stresstesting). Dette kan være litt irriterende om du er følsom for det. Håndleddstøttene blir aldri varme, og tastaturområdene man bruker mest ved gaming påvirkes lite, så i praksis er det ikke et stort problem for meg. Maskinen blir litt varm ved spilling, men ikke mer enn vanlig for maskiner med tilsvarende specs.

Bildet viser temperaturer ved lengre tids spilling.

gamingtemps.png

Ytelse:

Ytelsen til generelt bruk er meget bra, og den har kraft nok til at man kan spille alle spill om man ikke MÅ ha alt av eyecandy påskrudd. Bytte til SSD anbefales da den lille 8GB sandisk iSSD saken hjelper fint lite, men vær obs på at dekselet under maskinen er et sant helvete å få av. Diablo 3 går greit på maks innstillinger, samme gjør de fleste MMOs, så for meg er gaming ytelsen god nok. Ved stresstesting er ikke 90watt strømforsyningen nok og CPU throttler til lavere hastigheter (1.3GHz på det laveste), samsung burde utstyrt den med en 120Watt strømforsyning.

3dmark11 test stock (835MHz max GPU boost, 1000MHz minne):

p2410stock.png

3d mark11 OC (969MHz max GPU boost, 1300MHz mine):

p2787c970m1300.png

Batteri:

Har ikke akkuratt gjort noen nøyaktige tester, men på wlan får jeg rundt 6-7 timer ved maks strømsparing, som er utmerket for en 17".

Trådløst nett:

Maskinen kommer med et intel 6235 trådløst kort som jeg hadde god tro på siden jeg har utelukkende gode erfaringer med intel.

Skuffelsen ble derfor stor når jeg fant ut at rekkevidden var dårlig og signalkvalitet sterkt varierende. Byttet nettverkskort og det hjalp ikke, så det virker som om antennene i maskinene (kanskje grunnet aluminiumslokket) er dårlige. Skuffende. Kjedelig å ikke kunne bruke den på soverommet (ca 6-7m unna ruter gjennom 2 vegger).

Konklusjon:

Vil du ha en 17" maskin (eller 15", da denne maskinen ikke er mye større/tyngre enn mange 15" maskiner) med god ytelse, god lyd, god skjerm, god batteritid, godt tastatur og er villig til å betale litt ekstra? Da bør du sjekke ut denne maskinen, mer enn 1 gang. ;)

Men wifi problemet kan være med på å ødelegge brukergleden mye, liten tue kan velte stort lass, eller en feil kan ødelegge hele den gode brukeropplevelsen.

Positivt:

*God MATT skjerm med godt sortnivå og god kontrast.

*Godt JBL høyttalersystem med innebygget sub.

*Lavt støynivå ved belastning

*Generell god ytelse.

*Godt bakbelyst tastatur.

*Meget god batteritid

*Tynn og slank, på nivå med flere 15" maskiner!

*Bluray leser

*GT650M med GDDR5 minne.

Negativt:

*Dårlige antenner på trådløst nettverkskort gir dårlig rekkevidde og signalkvalitet.

*knappene på pekeplaten er integrert i selve platen, uvant og upraktisk spør du meg.

*Midten av tastaturet blir varmt ved spilling.

*90Watt strømforsyning er i knappeste laget, throttler ved ekstrem belastning (normalt bruk klarer dog sjelden å komme opp i så høyt effektforbruk at det er noe problem).

*Du betaler en del ekstra vs andre maskiner med liknende specs (men får bedre design og batteritid - for de som verdsetter det).

*vanskelig å bytte disk på maskinen

*kun en minnebrikke kan byttes = max 12Gb RAM.

Jeg endte opp med å returnere min, kunne ikke leve med wifi problemene.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Vil du si at det er et annet tn-panel I denne vs 14/15,6 tommelen i samme serie? Mente du kommenterte noe lignende i 7-serie tråden.
Ja, 17" har mye bedre skjermpanel enn 14" og 15" modellene.

Har du noko meir informasjon om dette? Eventuelt referansar?

Chronos 17,3" 7-serie: LCD - 17,3 tommer SuperBright 300 nit FHD LED Display (1920 x 1080), antirefleks

Chronos 15,6" 7-serie: LCD - 15,6 tommer SuperBright 300 nit HD+ LED-skjerm (1600 x 900), Antirefleks

Lenke til kommentar

notebookcheck.net /.com målte verdier:

700Z7C CMO0008: Average brightness: 253.6 cd/m² Black: 0.3 cd/m² Contrast: 870:1

700Z5A SEC314B (samme skjerm i den nye C serien): Average brightness: 230.9 cd/m² Black: 2.24 cd/m² Contrast: 111:1

700Z3C SEC0006 Average brightness: 327.2 cd/m² Black: 2.69 cd/m² Contrast: 130:1

Lysstyrken er i mine øyne god nok så lenge den er over 200cd/m², men svartnivået bør være under 0.5cd/m² og kontrast minimum 500:1 for at det skal kalles en god skjerm.

Hvis du er i en butikk som har 700Z7C og en av de andre i utstillingen, se om du kan få spillt av en videosnutt osv, du vil se forskjellen selv i et opplyst butikklokale. Sort er mørkegrått på de mindre modellene, det er det som er lettest å se.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for innsatsen! Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar og leste dine reviews. Bærbaren skal brukes på universitet men jeg ønsker også å kunne spille på den (type: MMOs). Tenkte jeg skulle kjøpe en 15" slik at den også kan has i sekken. Kan du anbefale meg enn link til denne i 15" størrelse og kanskje veldig like speccs som den du har? vurderte en fra komplett men de har 3 varianter og da ble jeg usikker :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

Etter å ha lest hele (http://forum.notebookreview.com/asus/664468-asus-n56vz-ds71-first-impressions-31.html threaden) så er jeg bestemt på en asusen.

Jeg har ikke så mye erfaring med grafikkkort osv, men det virket som asus sin er overkommelig, har ikke peiling hvordan det er med Dell sin.

Hardddisken er vel mye bedre på N56VZ, og da kommer jeg på om å spørr angående tilleggsopsjonen en kan velge ved dustin (http://www.dustinhome.no/product/5010618030/rask-raskere-ssd-120gb-brbar-pc/) vil den komme integret (i tillegg eller byttet ut) i Asus-en skulle jeg bestille den? Hvordan blir det? Hvorfor tilbur de det? Har fått med meg at SSD ville ha gjort en rimelig forskjell. Hvorfor ble det så stille rundt DDR3 grafikkkortet angående N56?

Lenke til kommentar

Går ikke ann å bestille med SSD installert (med mindre du går i en lokal databutikk og de kan gjøre det på sitt verksted).

Du må kjøpe SSD separat og installere selv, eller få noen til å gjøre det for deg. Ja det er vanskelig på denne modellen, hele bunndekselet må av og dette er et sant helvete å få av, holdes med en del skrueer, og en haug små plastikk klips som brekker lett om man ikke er forsiktig (et gammelt kredittkort er et bra hjelpemiddel, får man en liten åpning kan man bruke kredittkortet til å lirke seg rundt kanten og løsne klipsene for så å ta av dekselet). Etter dekselet er av er det lett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Jeg hadde lenge denne maskinen på listen over kandidater til å erstatte min gamle Lenovo SL300, men har nå mer eller mindre diskvalifisert

den. Årsaken er svak wifi-antenne og dårlig plassering av vifteutblåsingen. Jeg sliter litt med å finne et skikkelig bra alternativ til denne maskinen, og lurer på om dere som eier denne maskinen opplever de problemene jeg nevnte som veldig plagsomme. Har jeg vært for rask med å avskrive denne maskinen?

Lenke til kommentar

Jeg har den ikke mer grunnet wifi problemene. Sendte den til rep, men wifi problemet kan ikke fikses og fikk derfor pengene igjen. Varmeproblemet var ikke ille nok til at det var noe problem for min del.

Jeg har i stedet bestilt Dell inspiron 17R SE. Samme gode skjerm, tilsvarende ytelse, bortimot like gode høyttalere. Og så er den rimeligere.

Men inspiron er ikke like vakker, har ikke bakbelyst tastatur(og ikke like bra tastatur til å skrive på heller) og er tyngre/større, samt har mye dårligere batteritid (nesten halve batteritiden av samsungen).

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-83883

Jeg hadde egentlig bestemt meg for en Asus N56VZ, men etter mye rot med lagerbeholdning og antatt leveringsdato fra både Komplett og Dustin valgte jeg å gi en stor F i hele Asus. Bestilte heller en 700Z7C fra nettbutikken til Elkjøp.

Jeg tror jeg skal klare å leve med WiFi-problemene, men er mer spent på hvordan det blir med størrelsen på maskinen. Jeg har aldri eid en 17,3" laptop før, så det blir nok litt uvant i starten.

Samsung 830 SSD på 256 GB er allerede på vei i posten!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Dustin fekk N56VZ på lager i går forresten.

Jeg la merke til det. Først var maskinen ubekreftet 09.08, så var det 30+ dager, så var den plutselig på lager. Det der rotet gidder jeg ikke å forholde meg til. Enten har de maskinen på lager og kan sende den ASAP, eller så kan de opplyse om nøyaktikg når den vil være på lager igjen. Jeg som kunde har ingen intensjoner om å drive en katt og mus lek med Dustins lagersystem.

Anyway, jeg var fryktelig usikker på om jeg skulle velge N56VZ eller 700Z7C, og nå har tilfeldighetene gjort at jeg kjøpte meg en Samsung. Jeg blir nok happy med den nye laptopen uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...