Gå til innhold

[Løst] "Haster" Hjelp angående feriepenger

Anbefalte innlegg

Hei :)

Nå har det seg slik at jeg startet på en faststilling og fastlønn i Januar.

Startet i jobben i juni i fjor, og bare jobbet som tilkalling, så derfor veldig lite feriepenger utbetalt i år. Mener det er for 2 uker ca.

Er jeg da pliktig til å ta ut 5 uker ferie? Har nå fått lønnsslipp og er trekt 5 uker av lønn. Kan jo ikke være slik at jeg må ta ut ferie for mer enn feriepengene dekker?

En annen ting som jeg kom over på et forum, var at hvis man delte årslønnen sin på 11, så ser man at man får lønn for bare 11 måneder slik at dette allerede ligger inne i årslønna. Men når jeg regner på dette, så må jeg dele årslønna på 12 for at det skal stemme med månedslønna mi.

Vil dette si at jeg skal ha lønn + feriepenger?

Jeg har jo uansett fastlønnen min som jeg skal ha utbetalt?

FRUSTRERT:........

Håper ikke det ble alt for rotete, og setter pris på raske svar!

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferieloven § 5-5:

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Spørsmålet blir dermed: blir driften på jobben din innstilt fullstendig, altså legges alt arbeid ned? Hvis ja: Du må ta ferie så lenge driften innstilles. Hvis nei: Du kan ikke tvinges til å ta ferie.

Men dette burde du tenkt på før. Har ikke ferieavvikling og sånt vært drøftet med deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...