The Jackal Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Fra et objektorientert ståsted er det direkte feil spør du meg og ikke ha Guestbook, Post og eventuelt User klasser. Om man bare har 1 klasse her, så skriver man i praksis ikke objektorientert kode. Forøvrig helt greit å ha klasser som ikke har metoder. Composition classes gjør blant annet gjerne at du kan få litt renere interfaces uten så sinnsykt mange parametere. 1 Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Støtter GeirGrusoms utgangspunkt. Her trengs det ikke mer enn ett gjestebokobjekt med et array av post-objekter. Postene selv holder på brukerobjektet av posten. Ferdig arbeid. Annen god trening vil være å skrive en handleliste. The Jackal: Såklart er det "feil" fra et objektorientert utgangspunkt, men en gjestebok er nå en enkel sak. Spørsmålet er hvor små programmene skal være før man kan vurdere prosedyrekode. Det er i utgangspunktet ingenting som tilsier at en gjestebok MÅ skrives objektorientert, men så klart det er god trening. Det er viktig at man ikke tror OOP er kongen på haugen i absolutt alt av sammenhenger. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Det er da jeg sliter med å se hva jeg skal med en "Posts"-klasse.. Jeg ville bare latt printAllPosts i Guestbook-klassen hente alle meldingene fra databasen og printet disse... En gjestebok er på mange måter en slags hello-world-applikasjon, altså ganske minimalistisk ... følgelig også vanskelig å se fordelene med OO. Men i forhold til koden postet over kan man jo legge operasjoner som delete i klassen Post for å få det litt mer objektorientert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå