Gå til innhold

OO - generelle spørsmål

Anbefalte innlegg

Fra et objektorientert ståsted er det direkte feil spør du meg og ikke ha Guestbook, Post og eventuelt User klasser. Om man bare har 1 klasse her, så skriver man i praksis ikke objektorientert kode. Forøvrig helt greit å ha klasser som ikke har metoder. Composition classes gjør blant annet gjerne at du kan få litt renere interfaces uten så sinnsykt mange parametere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter GeirGrusoms utgangspunkt. Her trengs det ikke mer enn ett gjestebokobjekt med et array av post-objekter. Postene selv holder på brukerobjektet av posten. Ferdig arbeid. Annen god trening vil være å skrive en handleliste.

The Jackal: Såklart er det "feil" fra et objektorientert utgangspunkt, men en gjestebok er nå en enkel sak. Spørsmålet er hvor små programmene skal være før man kan vurdere prosedyrekode. Det er i utgangspunktet ingenting som tilsier at en gjestebok MÅ skrives objektorientert, men så klart det er god trening. Det er viktig at man ikke tror OOP er kongen på haugen i absolutt alt av sammenhenger.

Lenke til kommentar

Det er da jeg sliter med å se hva jeg skal med en "Posts"-klasse.. Jeg ville bare latt printAllPosts i Guestbook-klassen hente alle meldingene fra databasen og printet disse...

En gjestebok er på mange måter en slags hello-world-applikasjon, altså ganske minimalistisk ... følgelig også vanskelig å se fordelene med OO.

Men i forhold til koden postet over kan man jo legge operasjoner som delete i klassen Post for å få det litt mer objektorientert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...