Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vurderer å sette opp et linux-basert SAN. Til det trengs backup. Diskene som san'et tilbyr til serverene er block devicer. Hva er beste måten å ta offsite inkrementell backup av slike bolckenheter?

Serverene er tenkt å være en windows med hyper-v og en esxi

I.o.m. at dette foreløpig bare er på tankestadiet er det mulig å tilpasse systemet for å gjøre backup enklere.

Backupdestinasjon skal være en server (linux eller windows) som jeg tenkte å ha på kontoret, mens sanet står hjemme. Pga båndbredde må backup gjøres incrementelt, gjerne også med kompresjon. Backupdestinasjonen bør ha historikk.

Jeg tok en titt på veeam (selv om den koster alt for mye i denne sammenhengen) og oppdaget til min store overraskelse at den ved hyper-v ikke tar backup av san'et, men av hver enkelt server som er koblet til sanet. Det synes jeg virket som en unødvendig klønete måte å ta backup av san på.

Så, hvilke muligheter finnes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfordringen er å finne ut hvilke blokker som er endret siden forrige backup, noe man vanligvis bare kan finne ut via filsystemet, da blokker ikke har tidsstempler.

Hvis man ønsker å forholde seg direkte til en blokkenhet, må man enten bruke et backupsystem som kan foreta deduplisering på blokknivå, eller benytte LVM til all volumstyring. Det siste kan absolutt anbefales, da LVM er både solid og svært fleksibelt.

lvmsync bruker snapshot-funksjonen i LVM til å overføre endringer fra en LVM-blokkenhet til en annen enhet av valgfri type.

dar kan antakelig også brukes, men jeg har ikke testet det selv. Ifølge Wikipedia-siden om dar er listen over funksjonalitet ganske imponerende.

Et raskt Google-søk fant også en diskusjonstråd på serverfault.com om nøyaktig samme problemstilling, der en av bidragsyterne har laget sitt eget script som bruker lvcreate, dd, gzip og ssh til å kopiere endringer inkrementelt til en blokkenhet på en annen server.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Prøv BTRFS eller ZFS på Linux SAN'et, då kan du ta lynkjappe snapshots og sende dei inkrementelt til ein anna maskin over ssh.

Men ein må være obs på at å ta snapshot av eit volum med ein database som jobber for fullt sjeldan vil fungere.

Les manualen til applikasjonen du køyre og sørg for at eventuelle backup moduser er aktivert i det du tar snapshot av diskvolumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...