Oran Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Hei, 29dec ble mitt masterkort misbrukt, 10k ble tatt ut. Jeg ringte dnbnor og fikk tilsendt et skjema å fylle ut. Dette var ingen problem sa de, og at alt jeg trengte å gjøre var å fylle skjemaet. Jeg lider av noe som kalles sosial fobia, som enkelt og greit går ut på angst for mennesker. Den ble såpass sterk den tiden at jeg droppet helt ut av verden. Gikk på en privat skole som kostet godt over 100k i året, og droppet ut siste halv året pga sykdommen. Skjemaet gikk i glemme boka, og alle gangene jeg prøvde å få det fikset, endte det med å ikke bli gjort. Noe jeg angrer veldig på. Jeg fikk en melding fra dem hvor de sier at jeg må betale de 10k, som idag har blitt til 15k i inkasso. Grunnen var det at de informerte meg om de 14dagers reklamasjons tiden, noe de ikke har gjort. Jeg kan ikke betale 15k, har de 100k å betale for skolen. Det lar seg lite å gjøre å jobbe mye pga angsten. Dette vil være veldig vanskelig for et normalt menneske å ikke forstå hvorfor jeg ikke sendte inn skjemaet før 5 mnder senere. Angsten er vanvittig sterk, men samtidig som jeg er en slapp person pga den. Er det noe jeg kan gjøre? Synes at det å betale 15k for ingenting, rett ut i vinden er lite gøy. Takk for svar. ps. jeg vet at om jeg hadde levert den tidligere hadde alt dette vært unnagjort, spar meg for slike poster. Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Klippet rett ifra Forbrukerrådet. http://www.forbrukerrådet.no/tips-og-r%C3%A5d/%C3%B8konomi/bank/klagemuligheter Klagemuligheter Misfornøyd med en banktjeneste? Da må du først ta opp saken med banken, før du eventuelt tar klagen videre til Finansklagenemnda. Har du en klage på en banktjeneste, må du først rette en skriftlig klage til banken. Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev. Dersom saken ikke løser seg ved din skriftlige klage, kan du ta kontakt med Finansklagenemnda. Nemndas sekretariat gir deg råd både muntlig og skriftlig, og kan hjelpe deg videre med klagen din. Finansklagenemnda behandler tvister mellom forbrukere og banker, finansieringsselskap, kredittforetak eller fondsforvaltningsselskap. Det samme gjelder tvister med utenlandske kreditt- eller finansinstitusjoner, som tilbyr tilsvarende tjenester i Norge, Nemnda kan også behandle klager mot et verdipapirforetak når tvisten gjelder investeringsrådgivning. 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Det går vel på at du ikke har utført det banken krever, dvs returnere skjemaet, og derfor dekker de ikke tapet. Regner med kortet er sperret og du eventuelt har bestill nytt kort, men ser ingen mulighet til å få dekket tapet. Teknisk sett så kan du sikkert svindle til deg pengene, men det er ikke lov og bør ikke gjøres. Det som eventuelt i såfall kunne vært gjort er å la noen andre ta ut 15000 på sitt mastercard, så varsle at de er svindlet. Når de fyller ut skjemaet så kan de få dekket tapet, som den "gode vennen" gir til deg. De får selv et nytt kort gratis og forhåpentligvis legger ingen merke til det. Har hørt om endel som har gjort lignende ting, f.eks festet og svidd av store beløp på fyll og horer så melder de kortet stjålet og forbruket blir dekket. Det er ikke noe jeg oppfordrer til. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Første skritt er å ta kontakt med banken og forklare din situasjon, og eventuelt få til en nedbetalingsplan. De fleste pleier å være forståelige i slike situasjoner. 2 Lenke til kommentar
Oran Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Hei, Takk for svar alle sammen. Setter veldig stor pris på det. @BuffyAnneSummers, jeg tenkte å dra ned til banken og snakke med de. Er det smart eller bør jeg gjøre det over tlf? @Ankh, har aldri hørt om folk som har gjort det. Virker veldig risky da. Hadde aldri klart å gjøre noe sånt med god samvittighet heller. @baarsk, takk for veldig bra informasjons link. Skal se å få meg oppdatert på alt jeg trenger. Tenker å snakke med en advokat for rådgivning også. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Hvis du kan så vil det jo være bedre å gå ned til banken selv og forklare situasjonen din. Bare det vil vise at du er villig til å få orden på dette. Lenke til kommentar
Oran Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 @BuffyAnneSummer, Jeg håper det lar seg gjøre. 15k er ikke mye, men prinsippet rundt det er en stor motivasjons knekker for meg. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 DNB tilbyr kontakt via chat og epost, så man må ikke nødvendigvis ringe eller dra nedom. Du skriver jo godt, så kanskje forklare saken pr epost slik at du får stoppet inkassoen iallefall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå