Gå til innhold

Sette opp trådløst internett i ny garasjeleilighet

Anbefalte innlegg

Hei, beklager hvis det er noen som har stilt akkuratt samme spørsmål, men jeg er desperat.

Spørsmålet er: Hvordan kan jeg sette opp trådløst internett i ny garasjeleilighet? Det skal være på samme internett som det er i huset, men signalet er ikke sterkt nok til å rekke ut til garasjeleiligheten. Hvordan setter jeg opp en ruter(?) til å være aksepunkt i leiligheten?

Har mulighet til å strekke kabel fra huset og ut til leiligheten, men vil gjerne ha trådløs dekning i hele leiligheten.

Er desverre ikke sikker på hva slags ruter osv vi har, da det er faren min som har styrt med det mens jeg har vært på internatskole, men jeg vet det er på Telenor.

Vi har også et par linksys rutere liggende. Kan de brukes som "aksepunkt"?

P.S. Hadde satt pris på det om dere kunne svart i "god norsk", med forklaringer osv. er ikke veldig kunnskapsrik på emnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er avhengig av å ha kontakt mellom PC'ene i huset og i leiligheten, strekker du jo bare kabel ut, og henger en Linksys router i enden på den. Ingen grunn til å kjøre den som AP med mindre du MÅ.

Javel? :) Men, er det bare å dra kabel ut, og koble til en av de gamle ruterne ? I "internet" inngangen? Må jeg ikke inn på noen innstillinger eller noe ?

Lenke til kommentar

Nope. Skal du derimot ha et sømløst lokalnettverk mellom PC'ene i huset og i leiligheten blir det litt mer jobb, men hvis målet kun er å få ut Internett er det ikke mer som skal til.

Så greit ! :D Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Må jeg ikke inn på noen innstillinger eller noe ?

Det kan hende du må inn i WAN-oppsettet i ruteren, dvs. fortelle ruteren hva den er koblet til på Internet (=WAN)-inngangen. Ofte er dette satt til PPPoE, men du skal bruke 'Ethernet' type tilkobling. (Det kan hende det er brukt andre ord i ruteren.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Hvordan endrer jeg på innstillingene på ruteren?

Hvordan får jeg inn ny firmware på ruteren?

Når jeg har dratt kabel ut til leiligheten og koblet til ruter, hva skjer da? Må jeg gjøre noe mer for å få kryptert nettet eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Hvordan endrer jeg på innstillingene på ruteren?

Det må du nesten finne i ruterens bruksanvisning ...

Hvordan får jeg inn ny firmware på ruteren?

Hvis det er snakk om å oppdatere til en nyere versjon av det du har, så er bruksanvisningen stedet å lete. Hvis det er DD-WRT eller noe sånt du ønsker å installere, så må du finne det på nettet.

Når jeg har dratt kabel ut til leiligheten og koblet til ruter, hva skjer da? Må jeg gjøre noe mer for å få kryptert nettet eller noe slikt?

Du kan godt gjøre klar oppsettet av ruteren inne i huset før du kobler den til kabelen i garasjen.

Du må logge deg på ruteren - via en webside, vanligvis - og der velger du hvilke parametre det trådløse nettverket skal bruke. Type 'N' er bedre enn 'G', som igjen er bedre enn 'B'. WPA2-kryptering er bedre enn WPA, som igjen er bedre enn WEP. Unngå 'B'-type nettverk og WEP hvis det er mulig. (Det dikteres av ruteren din; gamle rutere har ikke like mange muligheter som nye rutere.)

Lenke til kommentar

Finnes det noen måte å logge seg på ruteren uten bruksanvisningen ?

Tusen takk for alle svar forresten!

Bare si hva slags modellnummer ruteren har så skal jeg/vi hjelpe deg med akkurat det. Som regel er IP-adressen til ruteren 192.168.1.1, 192.168.0.1, 10.0.0.1 eller 10.0.0.138

Brukernavn/passord kan være diverse varianter av admin/blank, password osv.

Lenke til kommentar

Finnes det noen måte å logge seg på ruteren uten bruksanvisningen ?

Det bruker ikke være noe problem å laste ned en ny fra internet - da slipper du å gjette deg til hva default passord er.

Bruk en PC som ikke er koblet til noe annet nettverk, sett den til å automatisk motta IP-adresse, slå på ruteren, koble PC'en til ruteren med en kabel, vent til PC'en "kommer på nett". (Den vil ikke få noen internettilgang ettersom ruteren ikke er koblet til internet, men det er heller ikke det du er ute etter i denne omgang.)

Nå kan du se hvilken IP-adresse PC'ens 'gateway' har - dette er IP-adressen til ruteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...