Knaske Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Hei. Jeg har sommerjobb. Jeg fikk tilsendt en kontrakt med oppgitt timelønn per time. Etter 10-15min fikk jeg en ny kontrakt der de ba meg se bort fra forrige epost. Det nye tilbudet hadde mye høyere lønn. De byttet om tallene ( 203->320) Dagen etter fikk jeg bekreftelse på mottatt arbeidskontrakt, og velkommen til selskapet. Dette er et stort multinasjonalt selskap. Jeg lurer på om arbeidsgiver kan endre på dette hvis de mener det er feil? Håper på svar Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Kontrakt er kontrakt hvis begge signerer på den, og da kan ikke arbeidsgiver uten videre endre på den. På den annen side kan arbeidsgiver blir sur og skape dårlig miljø, men du får jo over 3500,- ekstra i måneden. Grattis! :-) Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Jeg ville vært ærlig å gitt beskjed. Det blir nok sur stemning hvis de oppdager dette i ettertid. Er det et firma du vil jobbe i senere eller neste sommer, er det uansett lurest å gi beskjed. Hvis du ikke gir beskjed, blir det nok ikke deg de ansetter neste gang. 1 Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Om de ba deg se bort fra forrige e-post, så er det strengt tatt deres egen feil, om dette var en feil. Du har ikke gjort noe galt, og det er ikke ditt ansvar å melde fra om du får mer lønn. Arbeidsgiver er useriøs om dette påvirker framtidlig ansettelse osv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Var lønn noensinne nevnt før du mottok kontrakten? Hadde dere avtalt noe muntlig? Slik jeg ser det så har du forstått at noe var galt med kontrakten. Du var altså i vond tro da du signerte. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Å bytte om tallet 203 slik at det blir 320 er svært godt gjort, her er det jo ingen tall som står på sin opprinnelige plass. Eg vil trudd at ein skrivefeil ville gjort om tallet til 230 eller 023 ville vært ein meir naturlig skrivefeil. Lenke til kommentar
Knaske Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Var lønn noensinne nevnt før du mottok kontrakten? Hadde dere avtalt noe muntlig? Slik jeg ser det så har du forstått at noe var galt med kontrakten. Du var altså i vond tro da du signerte. Det var ikke avtalt noe muntlig nei. Jeg vet ennå ikke om dette faktisk er en feil. Kontraktene ble sendt ferdig signert fra deres side med kopi til min nåværende sjef. Jeg antar det er rett siden kontrakten ble rettet og to personer har hatt muligheten til å se over den. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Jeg ville spurt dem om det er en feil eller ikke, rett og slett. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Var det andre ting som var rettet i versjon 2? Om den eneste endringen er lønnen, må man jo kunne anta at det var dette som ble rettet, og eneste grunn for revideringen - isåfall bør den jo definitivt være korrekt. Anser du 320 som en sannsynlig lønn for stillingen? Isåfall kan du vel la det være i god tro, og vente og se hva som skjer på første lønnsslipp. Om du anser 320 for å være særdeles høyt, og langt over det du kan forvente, vil jeg si du har et ansvar for å si fra. 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Kontrakt er kontrakt hvis begge signerer på den, og da kan ikke arbeidsgiver uten videre endre på den. På den annen side kan arbeidsgiver blir sur og skape dårlig miljø, men du får jo over 3500,- ekstra i måneden. Grattis! :-) Tok ikke helt regnestykket her. 320-203 = 117 kr/timen i differanse 37,5 timer/uke gir 117kr/timen * 37,5 timer gir nesten 4400 kr mer, bare i uken. 320kr/timen i sommerjobb høres mye ut, da ligger man på en årslønn over 600 000. Har aldri hørt om noen som har hatt en slik timelønn i en sommerjobb, selv uten å vite hva jobbe er høres det usannsynlig ut. Lenke til kommentar
War Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Slik jeg ser det så har du forstått at noe var galt med kontrakten. Du var altså i vond tro da du signerte. De sa jo se bort i fra forrige, dvs den kunne for eks hatt for lav lønn.... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det "åpenbare" her må jo være at det er en test. Er du A) en ærlig observant sjel, eller B) typen som ikke følger med eller C) en som prøver å utnytte situasjonen. 3 Lenke til kommentar
Knaske Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Var det andre ting som var rettet i versjon 2? Om den eneste endringen er lønnen, må man jo kunne anta at det var dette som ble rettet, og eneste grunn for revideringen - isåfall bør den jo definitivt være korrekt. Anser du 320 som en sannsynlig lønn for stillingen? Isåfall kan du vel la det være i god tro, og vente og se hva som skjer på første lønnsslipp. Om du anser 320 for å være særdeles høyt, og langt over det du kan forvente, vil jeg si du har et ansvar for å si fra. Det er ikke uhørt. Sjefen på avdelingen har nå over 2 år prøvd å rekrutere meg til selskapet, da jeg neste vår blir ferdig med utdannelsen. Det kan jo være lokkemat. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Det tar deg 5 minutter å finne ut av dette: ring arbeidsgiver og spør. Hvis du mistenker at det kan være feil, så kan du ikke hevde god tro hvis dette eksploderer senere. Ring og spør. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Du kan jo late som om du ikke merket det frem til du får lønning, og så si fra da om ikke de har funnet ut at de har gjort en feil til da? Men nei, egentlig bør du nok bare spørre om du tror det er gjort en feil. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Tråden er to uker gammel, og trådstarter er våken om natta og spekulerer på dette fortsatt? Hvis arbeidsavtalen ikke er signert, så ta den med til nærmeste foresatte og spør, og signer så fort som mulig. Hvis den er signert, men du fortsatt lurer på om lønna i avtalen er rett, så spør, eller lev i spenning til første lønnsslipp kommer. Når er det lønningsdag? 1 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Det enkleste er jo bare å kontakte arbeidsgiver.... Hvorfor gjøres ikke det? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Han er vel redd for å ende opp med mindre lønn. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Indeed. Kan virke slik, men jeg hadde, som arbeidsgiver satt pris på om man sa i fra... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå