Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidskontrakt med for høy lønn

Knaske

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har sommerjobb.

Jeg fikk tilsendt en kontrakt med oppgitt timelønn per time.

Etter 10-15min fikk jeg en ny kontrakt der de ba meg se bort fra forrige epost.

Det nye tilbudet hadde mye høyere lønn.

De byttet om tallene ( 203->320)

Dagen etter fikk jeg bekreftelse på mottatt arbeidskontrakt, og velkommen til selskapet. Dette er et stort multinasjonalt selskap.

Jeg lurer på om arbeidsgiver kan endre på dette hvis de mener det er feil?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Kontrakt er kontrakt hvis begge signerer på den, og da kan ikke arbeidsgiver uten videre endre på den.

På den annen side kan arbeidsgiver blir sur og skape dårlig miljø, men du får jo over 3500,- ekstra i måneden.

Grattis! :-)

Lenke til kommentar

Jeg ville vært ærlig å gitt beskjed. Det blir nok sur stemning hvis de oppdager dette i ettertid. Er det et firma du vil jobbe i senere eller neste sommer, er det uansett lurest å gi beskjed.

Hvis du ikke gir beskjed, blir det nok ikke deg de ansetter neste gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om de ba deg se bort fra forrige e-post, så er det strengt tatt deres egen feil, om dette var en feil. Du har ikke gjort noe galt, og det er ikke ditt ansvar å melde fra om du får mer lønn. Arbeidsgiver er useriøs om dette påvirker framtidlig ansettelse osv.

Lenke til kommentar

Var lønn noensinne nevnt før du mottok kontrakten? Hadde dere avtalt noe muntlig?

Slik jeg ser det så har du forstått at noe var galt med kontrakten. Du var altså i vond tro da du signerte.

Det var ikke avtalt noe muntlig nei.

Jeg vet ennå ikke om dette faktisk er en feil.

Kontraktene ble sendt ferdig signert fra deres side med kopi til min nåværende sjef.

Jeg antar det er rett siden kontrakten ble rettet og to personer har hatt muligheten til å se over den.

Lenke til kommentar

Var det andre ting som var rettet i versjon 2?

Om den eneste endringen er lønnen, må man jo kunne anta at det var dette som ble rettet, og eneste grunn for revideringen - isåfall bør den jo definitivt være korrekt.

Anser du 320 som en sannsynlig lønn for stillingen? Isåfall kan du vel la det være i god tro, og vente og se hva som skjer på første lønnsslipp.

Om du anser 320 for å være særdeles høyt, og langt over det du kan forvente, vil jeg si du har et ansvar for å si fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kontrakt er kontrakt hvis begge signerer på den, og da kan ikke arbeidsgiver uten videre endre på den.

På den annen side kan arbeidsgiver blir sur og skape dårlig miljø, men du får jo over 3500,- ekstra i måneden.

Grattis! :-)

Tok ikke helt regnestykket her.

320-203 = 117 kr/timen i differanse

37,5 timer/uke gir

117kr/timen * 37,5 timer gir nesten 4400 kr mer, bare i uken.

320kr/timen i sommerjobb høres mye ut, da ligger man på en årslønn over 600 000.

Har aldri hørt om noen som har hatt en slik timelønn i en sommerjobb, selv uten å vite hva jobbe er høres det usannsynlig ut.

Lenke til kommentar

Var det andre ting som var rettet i versjon 2?

Om den eneste endringen er lønnen, må man jo kunne anta at det var dette som ble rettet, og eneste grunn for revideringen - isåfall bør den jo definitivt være korrekt.

Anser du 320 som en sannsynlig lønn for stillingen? Isåfall kan du vel la det være i god tro, og vente og se hva som skjer på første lønnsslipp.

Om du anser 320 for å være særdeles høyt, og langt over det du kan forvente, vil jeg si du har et ansvar for å si fra.

Det er ikke uhørt.

Sjefen på avdelingen har nå over 2 år prøvd å rekrutere meg til selskapet, da jeg neste vår blir ferdig med utdannelsen. Det kan jo være lokkemat.

Lenke til kommentar

Tråden er to uker gammel, og trådstarter er våken om natta og spekulerer på dette fortsatt?

Hvis arbeidsavtalen ikke er signert, så ta den med til nærmeste foresatte og spør, og signer så fort som mulig. Hvis den er signert, men du fortsatt lurer på om lønna i avtalen er rett, så spør, eller lev i spenning til første lønnsslipp kommer. Når er det lønningsdag?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...