Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

LaTeX (mac)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig lastet ned LaTeX for Mac "MacTex" (?) og tenkte jeg skulle investere deler av sommeren til å bli mer fotrolig med språket.

Fant denne http://www.stud.math.ntnu.no/kurs/latexdocs/amsldoc.ps men når jeg forsøker å kode får jeg alltid opp feilmeldinger. Tenkte kanskje det hadde noe med versjonen å gjøre? For øvrig har jeg lastet ned siste på latex-project.org

Er det noen brukere her inne som har manualer etc å anbefale for nybegynnere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har nylig lastet ned LaTeX for Mac "MacTex" (?) og tenkte jeg skulle investere deler av sommeren til å bli mer fotrolig med språket.

Fant denne http://www.stud.math...docs/amsldoc.ps men når jeg forsøker å kode får jeg alltid opp feilmeldinger. Tenkte kanskje det hadde noe med versjonen å gjøre? For øvrig har jeg lastet ned siste på latex-project.org

Er det noen brukere her inne som har manualer etc å anbefale for nybegynnere?

Det du linker til er noe de kaller ams-latex. Jeg har ikke sett nøye på hva det er, men det ser ut til å inneholde en del ekstra greier som ikke trengs for å lære latex. Det er sikkert dette som gir feilmeldinger, du mangler nok noen filer spesifikt for ams-latex.

Jeg kan anbefale Den middels store LaTeX-tråden, det ligger linker til et par tutorials der og det er gode muligheter til å få hjelp hvis du står fast. I tillegg synes jeg Latex - Wikibooks er en veldig god side.

Lenke til kommentar

Trur AMS-LaTeX berre er ein samlebetegnelse for nokre LaTeX-pakkar frå American Mathematical Society. Skal du skrive matematikk i LaTeX vil du vanlegvis bruke ein av desse pakkane, amsmath. Dokumentasjonen til denne, og alle andre pakkar, er inkludert, og tilgjengeleg via kommandolinja/terminalen med texdoc <namn på pakka>, t.d. texdoc amsmath.

The Not So Short Introduction to LaTeX og A Short Course (direktelink til PDF) kan kanskje vere nyttig. Fyrstnemnte er inkludert blant dokumentasjonen i MacTeX meiner eg, texdoc lshort for å opne dokumentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...