Gå til innhold

Sette inn nytt MB uten å reinstallere XP


Anbefalte innlegg

i den samme fila på xp cd'n som sysprep ligger det også et annet program som jeg ikke husker hva heter, prøv, og det fjerner driverene så du får spørsmål om alle sammen når du starter maskinen på nytt!

Jeg fant ikke sysprep på xp cd'en (winxp home, orginal), hva heter det programmet du snakker om ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers er det bare å fjerne alle enhetene i "Enhetsbehandling", skru av, bytte hk, skru på, la Windows oppdage alt på nytt igjen. Den metoden har jeg brukt til å gå først fra KT7A (Via KT133A-chipset) med AMD Thunderbird 1200Mhz til dual(!!!) AMD XP1700+ på et AMD 760MPx-chipset og så til et dual P3-kort(800Mhz og 667Mhz). Har ikke gitt meg noen problemer da (annet enn at Windows-installasjonen er rotete og full av dritt etter 2 år uten re-install :lol::lol: )

Lenke til kommentar
i den samme fila på xp cd'n som sysprep ligger det også et annet program som jeg ikke husker hva heter, prøv, og det fjerner driverene så du får spørsmål om alle sammen når du starter maskinen på nytt!

Jeg fant ikke sysprep på xp cd'en (winxp home, orginal), hva heter det programmet du snakker om ?

 

Husker ikke akkurat hvor det ligger, men det er pakket i .cab format tror jeg, du kan pakke den ut med winzip. Skal ligger under CdRom:supportutilities(?) et sted og være ca 1.4 MB. Har ikke xpcdn for handen så det hadde vert fint om noen andre kunne peke til den riktige fila.

Lenke til kommentar

Kanskje litt off-topic, men jeg føler at folk trenger å vite litt om hva sysprep egentlig er.

 

Sysprep kan gjøre ting mye enklere eller mye vanskeligere. Vi slet som bare f her med å få en skikkelig sysprep.inf fil som gjorde alt det vi ville den skulle gjøre. Dette gjaldt et stort nettverk da og ikke kun en hjemmemaskin...

 

Forøvrig kan det jo nevnes at:

* Sysprep ikke lager et image eller noe som det ble nevnt i en post. Sysprep er et lite program som sammen med sysprep.inf (svarfilen) gjør at alle spørsmål (språk, tastaturoppsett ol) blir besvart fra sysprep.inf filen. Det får fint an å kjøre sysprep.exe uten å ha noen sysprep.inf fil, men da må man svare manuelt på lle spørsmål.

* Sysprep.inf genereres via en kjempefin tool som heter setupmgr.exe (følger med sysprep ved nedlastning) med et lettforståelig GUI.

* Windows systemet berøres, mer eller mindre, ikke av sysprep. Dvs at det er settingene i OS som settes - ingen filer blir kopiert eller flyttet. Sysprep er ingen mirakelkur og selv om sysprep 1.1 har utvidet støtte for flere enheter, er det sjelden det fungerer som det skal uten heftige "kommandoer" i sysprep.inf fila.

* Ghost og sysprep går som hånd i hanske! Etter at sysprep.exe har kjørt vil den slå av maskina di. Hvis du da vil ta et image med ghost funker dette fint. Da vil setup wizarden bli kjørt når du installerer imaget igjen (hver gang).

* Skal du lage en sysprep.inf fil må du lese mye om hver tag før du setter igang - ofte skal det bare en space for mye til for at det ikke fungerer. Det er også mange andre fallgruver.

 

Personlig vil jeg ikke anbefale sysprep på en hjemmemaskin....

 

Men for all del; man lærer jo masse ved å sette seg inn i det :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...