Gå til innhold

Spres SoBig kun gjennom e-post i form av .pif filer?

Anbefalte innlegg

Regner med det er noen som spoofer e-post adressen min og sender virus, så før jeg stresser med å skaffe anti-virus program og rote, spør jeg her:

Spres SoBig kun gjennom e-post i form av .pif filer?

Eller for å vri på spørsmålet: Er det mulig at jeg har kjørt en .exe fil som i tillegg til det vanlige programmet inneholdt viruset?

Forresten, når du er infisert - bruker viruset en e-post konto i outlook for å spre seg? (altså, slik at hos mottakeren står det at det kommer fra min adresse?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt internett siden ISDN var helt nytt, og virus har aldri vært noe jeg har lagt merke til. Jeg vet stort sett hvordan virus funker, og har ingen problemer med å sortere de ut manuelt.

Unntaket var MSblast, som snek seg inn på serveren min mens jeg var på ferie. Unnskyldningen min får være at den kjørte windows XP midlertidig en uke, før jeg skulle installere windows Server 2003 og sette opp brannmur. Gadd liksom ikke å stresse med brannmur og greier når jeg allikevel skulle reinstallere etter en liten stund.

Anti-virus program blir mer aktuelt når jeg får bredbånd, siden de krever daglig oppdatering. Men det blir nok ikke aktuelt før jeg blir utsatt for et virus som ødelegger noe for meg...

Lenke til kommentar
Jeg har brukt internett siden ISDN var helt nytt, og virus har aldri vært noe jeg har lagt merke til. Jeg vet stort sett hvordan virus funker, og har ingen problemer med å sortere de ut manuelt.

.

Vel ikke for og være frekk men dette er va jeg kaller "idioti" fordi

det er slike holdninger som gjør at virus sprer seg .

Hadde alle brukt antivirus / firewall så hadde vi ikke hatt virus

etter de første 24 da de fleste hadde fått oppdateringen.

Anti-virus program blir mer aktuelt når jeg får bredbånd, siden de krever daglig oppdatering. Men det blir nok ikke aktuelt før jeg blir utsatt for et virus som ødelegger noe for meg...

Tenker du ikke på at du kan ha skulte virus som du er med på og spre

rundt til andre da , jeg har hatt kunder som har hatt virus i

neste et år før det ble oppdaget .

Da hadde han vert med og spredd viruset i nesten 12måneder.

Ikke alle virus krever at du åpner noe vedlegg , så hvis du

bruker outlook eller outlook express så kan du ikke

beskytte deg om du er aldri så flink .

Ikke ta det ille opp men slike holdninger iriterer meg grenseløst .

Lenke til kommentar

:lol: Har fått de kommentarene der før.

Men ja, jeg skjønner hva du mener. Men jeg gidder rett og slett ikke å bry meg så voldsomt så lenge sannsynligheten er forsvinnende liten, og det ikke engang angår meg. Jeg reinstallerer windows ca hver 3. måned, så hvis det en gang skulle skje, så får det ikke være der lenge.

Når sannsynligheten for at jeg har et virus er ca 0,1% gidder ikke jeg å kjøre på med anti-virus programmer som bare lager kvalm på PC-en.

Jeg synes anti-virus program blir litt som å gå med hjelm hele dagen, sånn i tilfelle noen skulle slå deg i hode med et balltre.

For folk som ikke har så mye greie på data (dvs folk som faktisk åpner vedlegg i e-post f.eks) er selvsagt anti-virus et must. Men jeg føler jeg har nok greie på PC til å oppdage virusene selv. Et eksempel på det er en gang jeg lastet ned en litt snuskete fil jeg ikke var helt sikker på hva var. Jeg kjørte den, og ingen ting skjedde. Jeg skjønte da med en gang at dette måtte være et virus - og fjernet det igjen. Jeg har også såpass bra peiling at jeg vet hvilke prosesser PC-en trenger å kjøre, og hvilke filer som skal ligge i oppstarten (msconfig).

Jeg føler det er liten vits i å engasjere meg i denne "krigen" når virusene fremdeles spres i desisdert størst grad pga folk som kjører .pif .scr etc. filene.

Når det er helt slutt på det, og alle er opplyste om hvordan virus fungerer, skal jeg heller revurdere bruken av anti-virus programvare.

Det må også nevnes at med ISDN er ikke problemet heller i nærheten så stort som den er med en fast oppkobling til internett.

Ikke alle virus krever at du åpner noe vedlegg , så hvis du

bruker outlook eller outlook express så kan du ikke

beskytte deg om du er aldri så flink .

Outlook er idiotsikkert. Så sikkert at det er irriterende. Den blokker vedlegg, og er det tegn til "skummel" kode i en e-post melding nekter den å vise e-posten. Mulig dette ikke var så voldsomt i versjonene før den i Office XP, men i Outlook 2003 skal du jobbe hardt for å klare å kjøre et virus (du må i hvertfall inn i registeret å gjøre endringer før det blir mulig).

Lenke til kommentar

Jeg reinstallerer windows ca hver 3. måned,

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor må du det?

Jeg har selv brukt W2k i 2 år uten reinstallasjon. Bunnsolid system. Du har ikke vurdert å bytte system?

...men i Outlook 2003 skal du jobbe hardt for å klare å kjøre et virus

Det er ganske få som har Outlook 2003, naturlig nok fordi den er ikke lansert ennå. Outlook 2003 kan ikke sammenlignes med tidligere Outlook-versjoner, forbedringene er altfor store. De aller fleste brukere har eldre Outlook-versjoner uten oppdateringer, så det å si at Outlook er "idiotsikker" blir helt bak mål.

Lenke til kommentar

Vel jeg er for at ISP skal banne en bruker i en måned hvis han sprer virus .

Noe må man gjøre for og bli kvidt plagen..

Så lenge det finnes folk som tror de er "gud" forran windowsen sin

og ingenting rammer dem , dær tar de grundig feil .

De fleste sikkerhets oppdateringer som kommer er gamle hull

som har vært dær lenge . Og påstå at du kan beskytte deg mot

noe som ikke engang de som har laget programmet vet om

er ganske naivt.

Lenke til kommentar
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor må du det?

Hehe... Er ikke pga det er ustabilt eller noe slikt (en restart den siste måneden...). Men jeg liker å rydde opp av og til. Etterhvert som tiden går blir bare mer og mer dritt installert, og tull jeg ikke bruker slenges rundt over alt. Desktopen blir full av ikoner (nå er faktisk skjerm nr.1 full, og en rekke er kommet over på skjerm 2). Synes det er like greit å bare formatere partisjonen, i stedet for å drive å rydde opp i ting. Btw, OS'et er for tiden Windows Server 2003, noe jeg tror jeg satser på neste install også.

Outlook 2003 kan ikke sammenlignes med tidligere Outlook-versjoner, forbedringene er altfor store.

Først kan det nevnes at jeg har lovlig versjon av Outlook 2003, slik at ingen mistenker meg for å være en pirat (jeg er beta tester). Men jeg er uenig i at forskjellene er altfor store. På det feltet er ikke de for store. Jeg hadde stadig problemer med XP versjonen også, at vedlegg ble sperret, og e-poster med "usikker kode" ble nektet vist. Så akkurat på det feltet har jeg ikke merket noen forskjeller. Men ellers er det store forandringer i Outlook!

Vel jeg er for at ISP skal banne en bruker i en måned hvis han sprer virus .

Noe må man gjøre for og bli kvidt plagen..

Det synes jeg er et veldig bra forslag!! Det ville definitivt hjulpet!

Telenor har faktisk stengt abonnementet til en fyr jeg kjenner som hadde virus. Han fikk brev om at han måtte fjerne viruset før han fikk tilgang igjen. :o

Lenke til kommentar

Uff... Tror serveren til hw.no sliter litt nå... (virus? :lol:)

Hvorfor jeg fikk inn syv poster er litt rart. Jeg sjekket mellom hver gang jeg prøvde om innlegget ble lagt til, men niks, innlegget var ikke registrert. Men Vips! 5 minutter etter var alle 7 forsøkene registrert.

Av en eller annen merkelig grunn kunne jeg ikke slette heller...

Moderator?

Lenke til kommentar

Synes de siste 7 postene lignet veldig jeg :roll:

Men det med å banne ISP'er var nå litt drøyt. Dem kan vel heller fortelle dem at dem har virus, og hvordan dem skal kvitte seg med det. Det hjelper jo ikke alltid med anti-virus programmene heller. Jeg har hatt det innstalert siden jeg fikk meg datamaskin, og da jeg endelig (nja...) fikk virus så klarte selvfølgelig ikke Norton å fikse det. Dette skjedde hele tre ganger.

Siden jeg ikke er ekspert på området så skal jeg ikke si at dette var norton sin feil, men det virker da litt rart. Burde vært mer brukervennligt.

I tillegg burde dem ikke sjenere så grenseløst !! Om jeg skal ha norton auto-protect på går det utover CS og WAR3. Dette var hovedgrunnen til at jeg valgte å avinnstalere Norton 2003, men jeg har nå skaffet meg det igjen bare uten auto protect.

:grumpy:

Lenke til kommentar

Er ikke pga det er ustabilt eller noe slikt (en restart den siste måneden...). Men jeg liker å rydde opp av og til. Etterhvert som tiden går blir bare mer og mer dritt installert, og tull jeg ikke bruker slenges rundt over alt. Desktopen blir full av ikoner (nå er faktisk skjerm nr.1 full, og en rekke er kommet over på skjerm 2). Synes det er like greit å bare formatere partisjonen, i stedet for å drive å rydde opp i ting.

Det høres mer ut som at du er plaget av spionprogrammer, og det er jo ganske enkelt å kvitte seg med slikt med Ad-aware og Spybot.

Men, men...hvis du må formatere, så må du....

Lenke til kommentar

Det høres mer ut som at du er plaget av spionprogrammer, og det er jo ganske enkelt å kvitte seg med slikt med Ad-aware og Spybot.  

Hæ? Det er jo jeg som installerer skrotet, og lagrer alle filene på desktopen og slikt... :) Formatering av windows partisjonen er bare en raskere måte å rydde opp på. Det er bare windows partisjonen jeg formaterer - alt annet ligger på andre partisjoner.

Lenke til kommentar

Hæ? Det er jo jeg som installerer skrotet, og lagrer alle filene på desktopen og slikt... :) Formatering av windows partisjonen er bare en raskere måte å rydde opp på. Det er bare windows partisjonen jeg formaterer - alt annet ligger på andre partisjoner.

Vel da kan du jo ha gamle virus på de andre stasjonene da.

Ta litt ansvar og få deg et antivirus program .

De finnes gratis alternativer hvis du er gniten.

Lenke til kommentar

Det kan det, men så lenge de bare ligger der gjør de jo ingenting. Jeg installerte Norton antivirus en gang og tok en scan gjennom alle harddiskene. Den fant 170 virus, og slettet alle. Samtlige av de filene var filer jeg var klar over at jeg hadde og visste hva var. Ingen var det jeg vil kalle virus - kun "hacke" tools jeg hadde i en mappe. Portscannere og Sub7 og slike programmer.

Lenke til kommentar

Det kan det, men så lenge de bare ligger der gjør de jo ingenting. Jeg installerte Norton antivirus en gang og tok en scan gjennom alle harddiskene. Den fant 170 virus, og slettet alle. Samtlige av de filene var filer jeg var klar over at jeg hadde og visste hva var. Ingen var det jeg vil kalle virus - kun "hacke" tools jeg hadde i en mappe. Portscannere og Sub7 og slike programmer.

Du driter deg ut få deg et bra Anti Virus programm og oppdater det

regelmessig. Slutt og tull deg .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...