Titanica Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Hei! Jeg har lurt på noe i lang tid. I overkjeven, de tennene som er ved siden av fortennene har en slags kant/"utvekst" på baksiden. Jeg har spurt mine venner om de har, og bare noen av dem har denne kanten. Jeg lurer på hvorfor den er der (hos noen) og om den har noe navn og funksjon. Jeg har prøvd å finne informasjon om dette men foreløpig uten resultater. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Tannen heter incisor på engelsk. "Hoggtenna/de lange skarpe" heter canine. Et søk på dette kan kanskje hjelpe deg? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Det korrekte navnet på tennene du spør om er: øvre laterale incisor. Svaret på ditt spørsmål er at; ingen vet. Det handler bare om gener og arvelighet. Lenke til kommentar
Titanica Skrevet 26. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2012 Takk for innspill! Jeg fant ut at disse utvekstene heter "talon cusps", og da jeg søkte på det fikk jeg opp litt informasjon. Her står det litt om det. Lurer på om dette fenomenet er vanlig hos nordmenn. Lenke til kommentar
OTLS Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Vet ikke om det er vanlig hos nordmenn men jeg anbefaler deg å ta en tur til tannlegen. Det kan godt hende at du får støtte/ refusjon siden dette handler om arvelighet. Lenke til kommentar
Titanica Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Vet ikke om det er vanlig hos nordmenn men jeg anbefaler deg å ta en tur til tannlegen. Det kan godt hende at du får støtte/ refusjon siden dette handler om arvelighet. Det er ikke noe i veien med å ha talon cusps. Har aldri hatt noe problemer med dem. Bare lurte på hvorfor de var der. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hvis jeg skal være tøff å påstå noe nå, så ville jeg sagt at dee er nok der for å kunne rive i kjøtt. Det kan også komme av at man ''gnisser'' tenner tror jeg. Gjør du det TS? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå