Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da er jeg i gang med tallknusing hos World Community Grid. Startet først forsiktig med en maskin 21.11.2014 (i72600) for å gjøre meg litt kjent, og flyttet deretter mine tre 4P servere etter for 3 dager siden, som har foldet med for team Hardware.no & Folding@home siden oktober 2008. Jeg foldet tidligere med fem slike servere, men solgte 2 av dem da slutten på BA ble annonsert av PG i fjor sommer.

Jeg forlater dermed Hardware.no og folding@home for denne gang, og mens jeg ennå innehar 1-plassen. Bildet viser vel mitt siste bidrag der.

post-53451-0-18052000-1423477894_thumb.jpg

Grunnen til at jeg flytter fra f@h til WCG er fordi BA-prosjektet ble lagt ned pr. 31.01.2015. Folding@home har med dette endret fokus fra å legge til rette for donorer med kraftige multiprocessor maskiner til å foretrekke standarisert gpu-folding. Min maskinvare ble dermed nærmest verdiløs over natta med hensyn til folding hos f@h så jeg ser ikke hensikten med folde videre med overdimensjonert maskinvare der, og mener mine servere vil gjøre en bedre jobb hos WCG. Jeg har joinet Boinc`s team Hardware.no under nicket -alias-. Installasjonen av WCG har gått greit, og jeg tallknuser under Ubuntu 12.04. Hvis det finnes noen triks for å få mer ut av maskinvaren tar jeg gjerne i mot gode råd?

Etter 3 dager (litt av og på) ser ting slik ut:

post-53451-0-08112500-1423465395_thumb.jpg

post-53451-0-78213500-1423465413_thumb.jpg

post-53451-0-86020300-1423467848_thumb.jpg

Klikk på bildet(ne) for å forstørre. i7-serveren er veldig av og på og bidrar lite, men de øvrige går nå 24/7.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer til å gjøre det samme med mine 4P servere, -alias- nå som det er sikkert at f@h ikke egner seg for flerprosessor servere lengre (håpte i det lengste at PG skulle finne på en god løsning for oss).

Har dere noen linker til hvordan jeg raskt kommer i gang for å kjøre dette under Ubuntu?

Lenke til kommentar

Boinc er "bare" en klient for å kjøre distribuert computing prosjekter. Det finnes et stort utvalg prosjekter å velge mellom, deriblant mange medisinske. Jeg synes det er morsomt å veksle litt på for å se hvor mye forskjellig det forskes på og lære litt om hvert av prosjektene. Legg merke til at man får ulik poengrate på ulike prosjekter. Det vil også variere mye med typen maskinvare. Noe kjører best på CPU. Noe kjører best på Nvidia eller AMD GPU. Det finnes også ulike bonuspoeng-ordninger for f.eks ekstra store arbeidsenheter.

Lenke til kommentar

Kommer til å gjøre det samme med mine 4P servere, -alias- nå som det er sikkert at f@h ikke egner seg for flerprosessor servere lengre (håpte i det lengste at PG skulle finne på en god løsning for oss).

Har dere noen linker til hvordan jeg raskt kommer i gang for å kjøre dette under Ubuntu?

Hei nilch, ser ut som denne som tear har mekket passer oss, link: http://hardforum.com/showpost.php?p=1040429103&postcount=9

Edit: Ser ut som den kun passer til eldre versjoner av Boinc!

Manual for WCG: https://secure.worldcommunitygrid.org/bg/BOINCMassInstall.pdf

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Bare for å nevne det, boincstats.com har en rimelig grei oversikt. Kjører selv milkyway@home, Gamle 460GTX kortene mine produserer ikke så mye der lenger, men AMD 7950 durer avgårde som en skremt katte.

Sånn generelt sett, så synes jeg tradisjonelle SMP systemer blir dårlig premiert på boinc prosjekter. Min 2x Quad Core Opteron maskin får ikke særlig mange poeng på CPUene(dog er CPUene fryktelig gamle).

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel PC fra 2006 som står godt gjemt på et av møterommene på jobben og kverner med et HD4830 skjermkort fra 2009. Synes ikke poengscoren er så aller verst for MilkyWay@Home-prosjektet etter min oppfattelse.

Riktignok gir CPU`en latterlig lave poengscore, men det får nå være.

Det blir spennende å se om dette prosjektet kan finne svaret på en del gåter rundt mørk materies påvirkning av galaksen.

Lenke til kommentar

Hei nilch, ser ut som denne som tear har mekket passer oss, link: http://hardforum.com/showpost.php?p=1040429103&postcount=9

Edit: Ser ut som den kun passer til eldre versjoner av Boinc!

Takk. Jeg så i den tråden en referanse til denne walkthroughen: http://hardforum.com/showpost.php?p=1040486870&postcount=11

Den burde fungere for Ubuntu 14.04 også. Forstår det slik at jo nyere Ubuntu versjon, jo nyere BOINC versjon.

Klarer ikke å finne ut om de siste BOINC klientene er "NUMA aware" eller ikke og om hva vi går glipp av ved å bruke en så gammel BOINC klient som den tear patchet til å være NUMA aware. I den tråden tolker jeg det som at det er over 10% bedre ytelse med NUMA.

Tror jeg installerer enklest mulig i første omgang. Vi kan jo utveksle erfaringer her mht hvilke prosjekter som gir best utnyttelse for vår type hardware.

Jeg liker at det er mulig å distribuere innsatsen over flere prosjekter!

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå bare med 2 prosjekter, som er:

Mapping Cancer Markers (167,30)

og

Uncovering Genome Mysteries (170,43)

Poeng pr. time (PPT) i parantes (pr. kjerne). Dette er de best betalte jobbene jeg har funnet så langt hos WCG. Disse verdiene er et gjennomsnitt av mine tre servere, og verdiene dras sikkert noe ned av Operon 6176 serveren som er vesentlig svakere enn mine to Xeon E5 4650 servere.

Ja, det er en fordel at man selv kan velge og vrake blant prosjekter og formål, jeg liker også disse mulighetene. Såvidt jeg har klart å finne ut så oppdateres statistikken 2 ganger i døgnet for donorer, henholdsvis kl. 00.00 og 12.00. For lagene, en gang pr. døgn, ved midnatt.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Multiprosessor-servere må være ekstremt effektive på tallknusing for BOINC (WCG).

Team Hardware.no der har 836 medlemmer hvorav 43 er aktive.Han som ligger på topp i dag leverte sitt første bidrag 14.01.2012. Jeg startet 05.02.2015 og regner med å være forbi han på topp om ca.en uke. Jeg kommer også til å la GPU-riggen delta der, siden formålet er det samme som for f@h.

Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg deltok, men jeg var medlem i "klubben" tidligere, da jeg hadde maskinvare som kunne misbrukes på den måten.

Jeg hadde flere gamle laptoper, hvorav noen var nærmest defekte, en var en "superkraftig" Republic of Gamers laptop fra Asus, et par netbooks og Macbook Pro.

En skjønn blanding av stort sett Linux-maskiner, litt Windows og et par Mac.

Etter hvert var det åpenbart at dette ikke var en god ide.

Maskinene sto og surret hele døgnet med stadig økende viftestøy, netbookene brukte åtte timer på én oppgave, en maskin jeg reddet fra søppeldynga var enda mer ineffektiv med en gammal Pentium-prossesor.

Moro så lenge det varte.

Flere av maskinene ble gitt bort i en viss forumtråd for datadeler som gis bort, eller solgt billig på nettauksjon. Den dyreste maskinen ble skrudd av fordi den ble så varm, og fordi jeg vil gjerne spare prosessorvifta til andre oppgaver. Den er fremdeles en meget solid maskin, men den er ikke bygget for kontinuerlig drift med max prosessorutnyttelse.

Nå har jeg kun to laptoper, begge temmelig nye, og ikke så kraftige. De skal leve lenge, og siden batteriet i en Macbook Air ikke lett kan skiftes, bør jeg ikke bruke den til slikt.

Mulig jeg kjører default-innstillingene, og lar det surre i bakgrunnen. Får se etter hvert.

Godt dere holder det gående videre.

Lenke til kommentar

Ser nå at det var deg jeg passerte, og med slik maskinvare som du beskriver forklarer det saken. Men du var aktiv helt fram til 14.12.2011, og at du ennå ligger på 4-plass froklarer mye om aktiviteten. Likevel, det er jo for et godt formål da, så jeg kjører bare på!

Lenke til kommentar

Velkommen, ser også at du har joinet hardware.no der. WCG er betydelig bedre på informasjon, og ikke minst kommunikasjon med sine donorer så dette tegner bra. I morgen har de annonsert en 8 timer lang vedlikeholdsøkt, https://secure.worldcommunitygrid.org/about_us/displayNews.do

Takker -alias-. Som du sier så er WCG mye bedre på informasjon, så jeg fikk beskjed om vedlikeholdet. Skal installere programmet på en PC til, så har jeg 3 rigger som driver på.

Edit: Da har jeg 3 PC'er som driver og arbeider for WCG. Håper dette hjelper Hardware.no en del.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Her tusler og går det med WCG, er faktisk på 16. plass etter litt over 2 dager med tallknusing. Men så langt er det kun en PC som kjører 100 %, de andre to kjører med 75 % utnyttelse av CPU, så full fres er det ikke enda.

Dog hadde jeg håpet at WCG kunne at hatt noen prosjekter for GPU, men ser ikke slik ut etter det jeg har funnet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...