kriiistina Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Hvorfor får jeg ikke førstegangsvitnemål? Har alltid trodd at hvis du fullfører 3år vgs på de fem åra man har ungdomsrett får man førstegangsvitnemål. Jeg gikk allmenn i en mnd og slutta = slutta før 1.okt = ikke brukt av ungdomsretten, så gikk jeg TiP et år før jeg begynte maritime fag = to år, etter det starta jeg som lærling, slutta i august = ikke brukt av ungdomsretten, så begynte jeg på påbygning til GENS i fjor høst og fullførte nå. Jeg starta allemenn rett etter uskole og fullførte nå etter fem år. Fylte 21 i år og det er vell også siste året jeg har rett på førstegangs? Da har jeg jo fullført tre år vgs på fem år. Eller er det ikke slik jeg tror det er? :-) Lenke til kommentar
Theron Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Hei Slik jeg har forstått reglene, så må du fullføre VGS på 3 år. Ikke i løpet av 5 år. Det er hovedreglen. Du kan derimot få utsettelse på denne 3 årsfristen til 5 år, ved at følgene krav er utfylt: • Inntil ett år med internasjonal utveksling, folkehøyskole, verneplikt eller omsorgsarbeid. • Inntil ett år ved omvalg av Vg1 eller Vg2 (skifte av programområde). • Langvarig sykdom. • Har hatt ekstra opplæringstid etter reglene i opplæringsloven § 3-1 femte ledd. (dette gjelder for de som har funksjoshemming eller andre utfordringer) Jeg fant mer utfyllende informasjon på denne siden Det er i allefall slik jeg har forstått reglene Lenke til kommentar
kriiistina Skrevet 26. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2012 Men da så Men er det slik at man får 2 alderspoeng per år etter at man har fylt 20 og har fullført utdanningen? Når jeg da er 21 nå, får jeg da 2 alderspoeng i år, eller får jeg ikke det før neste år? Og jeg har vell også 0,5 realfagspoeng siden jeg hadde biologi1? Lenke til kommentar
Theron Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Det stemmer at du får alderspoeng fra og med året du fyller 20 år. Og slik jeg regner det, så bør du ha 4 poeng, siden du nå har fylt 21 år. Og du får 0,5 poeng for Biologi 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå