Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykepenger

tjokkeen

Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg ble ansatt i ny jobb 31/5. Dvs jeg har vært ansatt i 4 uker nå. Har jeg rett til sykepenger fra og med idag 26/6 da?

Ble altså ansatt på en torsdag i uke 22, og det er nå mandag i uke 26. Har det noe å si når i uken jeg ble ansatt?

Har jeg rett på penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha vært annsatt i min. 4 uker! Så, da er første dag du kan få sykepenger, den 28.6.12.

Men forstår ikke hvorfor dette viktig. Skal du forsøke å få ekstra ferie? Du trenger vel sykemeldig fra lege og da bør du være syk. Tror det egne regler for Egenmeldinger.

Burde ikke du være mer opptatt av å holde deg frisk og gå på jobben! Spessielt når du er nyansatt!

Lenke til kommentar

Hva er problemet ditt? Det var et enkelt spørsmål om jeg har rett på det eller ikke, da jeg er avhengig av hver eneste krone jeg kan få inn grunnet en trang økonomisk situasjon. Tror du jeg velger å bli syk for å få "ferie" fra den nye jobben min? Sist jeg sjekket kan man ikke kontrollere når kroppen bestemmer seg for å svikte av ulike grunner, og tro meg, jeg syns det er _jævlig_ kjipt og ubeleilig at det skulle skje akkurat nå. Men for all del, høres ut som du har full kontroll og løsning på alt, så om du vet om et vedunder-middel som gjør at jeg kan bestemme når jeg skal bli syk; please let me know.

Lenke til kommentar

Hva er problemet ditt? Det var et enkelt spørsmål om jeg har rett på det eller ikke, da jeg er avhengig av hver eneste krone jeg kan få inn grunnet en trang økonomisk situasjon. Tror du jeg velger å bli syk for å få "ferie" fra den nye jobben min? Sist jeg sjekket kan man ikke kontrollere når kroppen bestemmer seg for å svikte av ulike grunner, og tro meg, jeg syns det er _jævlig_ kjipt og ubeleilig at det skulle skje akkurat nå. Men for all del, høres ut som du har full kontroll og løsning på alt, så om du vet om et vedunder-middel som gjør at jeg kan bestemme når jeg skal bli syk; please let me know.

Spørsmålet ditt fikk du svar på!

At jeg ikke kunne dy meg fra å komme med en kommentar, er en annen ting. Det er i dag så mange yngere mennesker, som har en slett arbeidsmoral og innegget ditt kunne tyde på det. Derfor mitt spørsmål. At du trenger penger, som folk flest, betviles ikke. Folk kan ikke styre ALT, når det gjelder sin helse. Men hvis de ikke har et fysisk, eller psykisk handikapp, kroniske sykdommer, o.l., kan folk gjøre mye for ikke å bli syke! Da er en med og styrer egen helse! Eks. forkjørelse. Den er etter min mening normalt selvforskylt, grunnet manglende, eller feil bekledning. Og skulker en da jobben, bare fordi de er litt snufsete i nesen, er det ennå værre! Dette var bare et eksempel. Det er mange andre eksempler, på selvforskyldte sykedager/egenmeldingsdager. Og jeg har opplevd, at mange av de yngere, er mer oppattt av fridager, egenmeldingsdager og muligheter for sykemelding, enn å være på jobb og gjøre jobben sin, i hele arbeidstiden!

Lenke til kommentar

Du må ha sykemelding fra lege for å få sykepenger som nevnt og jeg trodde det var 1 kalendermåned du måtte ha vært ansatt, ikke 4 uker. Usikker på dette dog. Du har ikke rett på egenmelding før 2 måneder. Dermed må du en tur til legen og "bevise" at du er syk. Vidundermiddelet som du nevner, burde ikke det hjelpe deg aldri bli syk, ikke NÅR du kan bli syk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...