Gå til innhold

Reperasjon av Yamahaforsterker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Yamaha RX-V465 som jeg spilte litt for høyt på. Høgtalerene er fem stk. Argon 105W Centerhøytalere pluss en Argon Sub på rundt 8" visst jeg ikke tar mye feil. Det som skjedde var at sangen hadde for mye bass enn andre sanger, og da ble det for mye for forsterkeren. Den tok kvelden, men bare halveis. Nå er det slik at blir lyden for høy, skrur den seg bare av. Jeg kan ha på rundt -30dB uten problemer, men går den høyere enn det, skrur den seg av. Det kom ikke noe røyk eller noe fra den da den gikk, men den var veldig varm.

En annen ting er at bassen ikke vil spille, men antar at det er bare for at forsterkeren ikke har nok futt til å drive denne da noe er ødelagt.

En jeg snakket med nevnte en "protect" modus og at der er noe feil med jordingene eller sikringene.

Kan noen fortelle meg hva som er feil og hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

Er dette en reperasjon jeg kan ta selv eller må den sendest inn til en spesialist?

Hvor mye kommer en slik reperasjon til å komme på og eventuelt hvor lang tid?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bør nok på verksted. Har garantien gått ut, så kan du åpne og se om du ser noe. Men mest sannsynlig så må nok en liten del byttes eller resettes.

At bassen ikke spiller, antar suben, har ingenting med det å gjøre. Suben har egen forsterker, og bruker bare en utgang i fra forsterkeren. Her er det enten en innstilling på forsterkeren som har blitt endret. Eller noe annet. Prøv noen innstillinger på fjernkontrollen, og se på om den kommer tilbake.

Regner med at du kanskje har koplet i fra forsterkeren for å sjekke noe etter at den slo seg av, kan hende du har vært uheldig å putte sub kabelen inn i sub inngangen på de analoge inngangene i stedet for pre-out for suben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...