Gå til innhold

arkitektstudie

MieMarie

Anbefalte innlegg

Hei! :) Jeg skal i januar begynne og studere arkitektur i Syndey, og jeg lurte på hva jeg kan gjøre for å forberede meg på dette? Har hørt det er ganske hardt å studere arkitektur. Jeg har kommet inn på skolen, men er kun en gjennomsnittselev, så jeg er redd ikke kommer til å nå opp på samme nivå som de andre studentene og at jeg kommer til å gjøre det dårlig. På en annen side har jeg alltid vært veldig interessert i arkitektur, særlig husdesign. Jeg er helt ok til å tegne, kan bli bedre, og jeg er ganske dårlig i matte og pc-programmer. Noen som vet hvilke programmer jeg bør beherske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du behøver å stresse med å lære tegneprogrammer. Begynn å arbeide med grunnleggende matematikk og bli bedre i hoderegning. All matematikk blir vanskelig om du er avhengig av kalkulator (noe av årsaken til at jeg underpresterte i matematikk da jeg gikk på videregående).

Ønsker jeg lykke til med arkitektstudier. Selv søkte jeg på AHO da jeg var 21 år gammel, hvor jeg nesten kom inn. Leverte en susende god hjemmeoppgave, men falt gjennom helt da jeg måtte avlegge prøvene på skolen.

Lenke til kommentar

er kun en gjennomsnittselev, så jeg er redd ikke kommer til å nå opp på samme nivå som de andre studentene og at jeg kommer til å gjøre det dårlig.

Av erfaring, så vet jeg at det ikke spiller like stor rolle ved høyere utdanning som i grunnskolen/VGS. Når man tar høyere utdanning, så går det mye mer på interesse enn evnen til å pugge. Er det noe du har lyst å drive med, så kommer resten av seg selv. Har vært borti mange flinke klassekammerater fra VGS som dabbet helt ut når de startet studier ala ingeniør, og omvendt. Så mitt tips er å se lyst på det, og ikke bekymre deg for mye :)

Lenke til kommentar

Tror ikke du behøver å stresse med å lære tegneprogrammer. Begynn å arbeide med grunnleggende matematikk og bli bedre i hoderegning. All matematikk blir vanskelig om du er avhengig av kalkulator (noe av årsaken til at jeg underpresterte i matematikk da jeg gikk på videregående).

Ønsker jeg lykke til med arkitektstudier. Selv søkte jeg på AHO da jeg var 21 år gammel, hvor jeg nesten kom inn. Leverte en susende god hjemmeoppgave, men falt gjennom helt da jeg måtte avlegge prøvene på skolen.

Var opptaksprøvene på AHO vanskelige? Har sett på oppgaver fra tidligere år, men jeg vet fint lite om nivået og kvalifikasjoner de ser etter. Hvor/hva går du nå da?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg studerer arkitektur I Tyskland og kan gi deg noen få tips. Det er naturligvis en fordel å kunne skissere som arkitekt. Det vil ikke nødvendigvis si at du må kunne lage kjempeflotte tegninger, men at du kan vise frem dine ideer. Du lærer alt dette I løpet av studiet, men den første tiden på en arkitekturskole er som regel full av kunstfag, og involverer derfor mye tegning. Så hvis du vil ha en liten fordel når du begynner er det ingen dum ide at du lager noen kjappe skisser av gjenstander, mennesker etc. F. eks kan du tegne én skisse hver dag frem til studiet.

De fleste arkitektskoler lar ikke studentene begynne med CAD-programmer før i andre eller tredje semester. Så det er neppe noen hast. Men hvis du er interessert og motivert kan det være en fordel å laste ned Google Sketchup (gratis) og se noen videoer på youtube av hvordan man bruker dette programmet. Sketchup er egentlig veldig lett å jobbe med og lar deg gjøre mange ting mye raskere enn de mer avanserte programmene. Å kunne sketchup vil gi deg en stor fordel etter hvert.

Hva matematikk angår er det for det meste enkel geometriregning det går i. Hvis du skal ta en bachelor of arts tror jeg aldri det blir så veldig vanskelig. Jeg tar en bachelor of science og har litt byggfysikk og statikk. Hvis du får dette er det bare å sørge for å få med seg forelesningen og gjøre hjemmeoppgavene : )

Endret av Ordinær
Lenke til kommentar

Er det greit om jeg kan stille noen spm her istedenfor å starte en helt ny tråd? Mener ikke å stjele tråden fra trådstarter.

Har sett en del på utdannelsesmuligheter i arkitektur. Personlig syntes jeg det er svakt med tilbud her i Norge (Bergen, Oslo og Trondheim om jeg ikke tar feil). Lurer på om dere har noen gode spesifikke forslag til utenlandske universiteter. Har fått med meg at bla. Danmark og København er bra. Hvordan kvalifiserer man seg i utlandet? Ser de på vitnemål eller opptaksprøver?

Takk og unnskyld min latskap ;)

Lenke til kommentar

Ordinær kommer med bra tips og det er jo ikke så undelig, da han går på en arkitektskole. Matematikk trenger du ikke bekymre deg for, den skal vistnok være ganske enkel. I alle fall, for de som blir utdannet i Norge. Arkitekter utdannet her, får ikke ansvarsrett for dimensjonering og statikk, slik som Teknikere og ingeniører. Og det er der, den vanskelige "matten" kommer inn! Tenk på forming, skisser og kanskje bygningsteknisk Engelsk du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...