Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

En stor kombinasjon av problemer på maskinen

Anbefalte innlegg

Hei,

Kom netopp hjem fra et opphold utenlands og under tiden har min søster brukt min PC. Hva som har skjedd er usikkert å si, og hun selv sier at hun ikke har gjort annet enn å se film.

Så til selve problemet(ene):

- Datamaskinen starter i normal hastighet, men når jeg kommer inn i windows tar det flere minutter før alle oppstarts-program setter igang. Det begynner langsomt med at lydmixeren dukker opp, deretter muligens hamachi eller NVIDIA. Det tar 2-3 minutt før tilkoblingen til internett våkner og jeg får tilgang til nettet.

- Iblant oppstår det grafiske feil, slik som at vindu jeg har krysset ut forblir i skjermbildet.

- Mange program, eller bare en mappe kan henge seg til "svarer ikke" når jeg vil lukke den.

- Ved noen oppstart har ingenting helt fungert og jeg må starte datamaskinen på nytt.

- Noen filmer, program og musikk-filer går ikke ann å åpne.

- Når jeg lukker et program, forblir prosessen kjørende i task manager.

Jeg tror dette var alle problem, og generelt oppfører seg datamaskinen seg bare underlig. Åpner jeg Min Datamaskin bruker lommelykta 2-5minutt på å finne diskene og alt annet.

Jeg antar at dette er korrupte filer og har derfor kjørt chkdsk /f/r/x på alle diskene, og jeg tror ting har blitt bedre, blant annet fungerer ting noenlunde ved hver oppstart, så jeg ikke må restarte, men fortsatt er den langt ifra fungerende.

Takker på forhånd for all hjelp og tips, hadde vært fint hvis jeg slapp å formatere.

Endret av KaiYoi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virus er det en del år siden jeg har sett på maskiner jeg har fikset. Spyware, malware osv. som gjør maskinen treg, og er vanskelig å fjerne, er langt vanligere.

EDIT: Det jeg har brukt er Malwarebytes Anti-Malware (MBAM), SuperAntiSpyWare og ellers spesifikke verktøy for å fjerne navngitte plager.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Både og? Ofte er det enklere og raskere å bare formatere hele greia og begynne på nytt.

Formatering kan i mange tilfeller gjøre et problem langt verre eller skjule det virkelige problemet og ikke minst være helt unødvendig.

I dette tilfellet kan problemet være forårsaket av flere faktorer :

*Varm pc pga støvproblemer. Fjern støv fra cpu kjøler og andre områder og se om det hjelper.

*Defekt minne? Memtest86 i 2 timer per Gb minst. Bør være 0 feil.

*Har Bios blitt tukklet med? Sjekk innstillinger.

*Er Hd oppe og fungerer normalt? Sjekk S.M.A.R.T status. Kjør også en ytelsetest og se om noe unormalt dukker opp der.

Selvsagt man bør jo også sjekke at systemet ikke er infisert og jeg antar TS bruker et oppegående antivirus og oppdaterer det jevnlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...