Dr. Brodsky Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Jeg var i dag innblandet i en kollisjon, hvor bilen min fikk en del skader. Føreren av den andre bilen var skyld i ulykken, og var enig i det. Vi fylte ut skademelding. Det jeg lurer på er hva som skjer nå. Vi har hver vår del av skademeldingen. Jeg skal sende min del til mitt forsikringsselskap, sant? Hvordan behandler de saken? Går ut i fra jeg må få en takst på skadene på bilen min. Hvordan foregår det? Tar forsikringsselskapet (mitt/hans?) kontakt med meg? Må jeg selv finne verksted? Hva skjer om skaden er dyrere enn bilens verdi? Jeg har en ganske gammel bil, og listeprisen på den er nok ikke noe å skryte av, men frem til ulykken i dag var den i nær perfekt stand og med veldig lav km-stand for alderen. Blir dette tatt hensyn til? Kan jeg velge å ta i mot forsikringspengene, men fikse skadene selv? Og kan jeg på noen som helst måte risikere at de kondemnerer bilen og jeg får utbetalt listepris? Har jeg krav på leiebil under denne prosessen? Bilen min er i kjørbar stand, men den må jo takseres og fikses og jeg kommer meg ikke på jobb uten bil. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) Det jeg lurer på er hva som skjer nå. Vi har hver vår del av skademeldingen. Jeg skal sende min del til mitt forsikringsselskap, sant? Jepp, du fyller ut "Del 2" for deg selv, og sender skademeldingen til ditt forsikringsselskap. De fleste har også skademelding på nett, veldig greit å begynne der. Som oftest blir du bedt om å ettersende skademeldingen på papir. Hvordan behandler de saken? Går ut i fra jeg må få en takst på skadene på bilen min. Hvordan foregår det? Tar forsikringsselskapet (mitt/hans?) kontakt med meg? Må jeg selv finne verksted? Det ordner forsikringsselskapet med. Meld skaden der, så får du all info. De benytter som oftest merkeverksteder, spesielt om det er en nyere bil. Verkstedet ordner så med takst. Hva skjer om skaden er dyrere enn bilens verdi? Jeg har en ganske gammel bil, og listeprisen på den er nok ikke noe å skryte av, men frem til ulykken i dag var den i nær perfekt stand og med veldig lav km-stand for alderen. Blir dette tatt hensyn til? Bare om det er en bil som av historiske årsaker bør gjenoppbygges, eller en sjelden bil det er vanskelig å få tak i maken til. Stand og km-stand har selvsagt litt å si på en salgsverdi, men det blir som oftest tatt utgangspunkt i listepris. Er kostnadene høyere enn hva det vil koste å reparere, blir bilen i de fleste tilfeller kondemnert. Kan jeg velge å ta i mot forsikringspengene, men fikse skadene selv? Og kan jeg på noen som helst måte risikere at de kondemnerer bilen og jeg får utbetalt listepris? Det er litt forskjellig fra selskap til selskap, men det faller litt tilbake på forrige punkt. Er taksten høyere enn reparasjonskostnadene, må du nærmest spørre om det er mulig. Jeg tror ikke det er så lett... Om bilen blir kondemnert får du listepris, kanskje litt mer om du kan dokumentere merverdi. Har jeg krav på leiebil under denne prosessen? Bilen min er i kjørbar stand, men den må jo takseres og fikses og jeg kommer meg ikke på jobb uten bil. Det er det kun du og forsikringsselskapet som vet. Det vil stå i vilkårene dine. Har du kasko er det som oftest inkludert leiebil, i noen tifeller så lenge du trenger - men som oftest med et begrenset antall dager. Endret 25. juni 2012 av magnusalex 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) Har jeg krav på leiebil under denne prosessen? Bilen min er i kjørbar stand, men den må jo takseres og fikses og jeg kommer meg ikke på jobb uten bil. Det er det kun du og forsikringsselskapet som vet. Det vil stå i vilkårene dine. Har du kasko er det som oftest inkludert leiebil, i noen tifeller så lenge du trenger - men som oftest med et begrenset antall dager. Er det mitt forsikringsselskap som i så fall fikser leiebil? Det burde da være den andre personen, som var skyld i ulykken, sitt forsikringsselskap det skal gå ut over. Jeg har forresten bare ansvarsforsikring. Virker håpløst at jeg kan gå på en smell (hoho), både økonomisk og med tanke på praktiske løsninger fordi en annen person ikke fulgte med på veien foran seg. Endret 25. juni 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Skal ikke si at det her nødvendigvis skjer alltid, men når jeg var utsatt for en utforkjøring, hadde full kasko så var det første tilbudet jeg fikk fra forsikringselskapet på rundt 15k etter egenandel og de beholdt bilen, etter en prat med dem så endte jeg vel med å få 19k og beholde bilen selv. Det hjelper såklart å vite hva du snakker om, gjerne legge vekt på positive ting med bilen, f.eks lav kilometer hvis den type bil er kjent for å holde mange kilometer. Med tanke på kasko, kasko dekker jo skader på din egen bil, så den er bare når du gjør ting selv. Når en annnen person er skyld i det er det samme om den personen bare har ansvar, siden ansvar dekker skader på andre sine biler og andre gjenstander. Angående leiebil så får du bare si at du er avhengig av bil til jobb om du er det og at du derfor er nødt til å ha leiebil, eller en kompensasjon for ekstra styr med å komme seg rundt om kring. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) Finner bare et par biler på finn.no av samme årgang som min. Disse ligger til salgs fra mellom 4 000 - 10 000 kr, men har gått over dobbelt, noen trippelt, så lagt som min, og har en lang liste med feil og mangler. Min er strøken og nettopp eu-godkjent. Det gjør det veldig vanskelig å sammenligne priser, men jeg tror ikke 30 000 kr er usannsynlig. Skadene tør jeg egentlig ikke å tippe på, men jeg trenger ny bakfanger (lakkert), fikset festene til bakfanger, rette ut en liten bulk i bagasjelokk og en liten skvett med lakk for å fikse noen småriper + kanskje ny baklykt. Endret 25. juni 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Er det mitt forsikringsselskap som i så fall fikser leiebil? Det burde da være den andre personen, som var skyld i ulykken, sitt forsikringsselskap det skal gå ut over. Jeg har forresten bare ansvarsforsikring. De krever bare penger av motpartens forsikringsselskap, så det trenger du ikke å tenke på. Du skal kun forholde deg til ditt eget selskap. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Forresten: Selv om det ikke er din skyld, husk at forsikringspremien du betaler er beregnet ut av mange faktorer - blandt annet listeprisen på bilen. Om du får 20.000 mer enn "listepris", som i dette tilfellet er 200% mer - tror jeg er ganske usannsynlig, dessverre :/ Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Forresten: Selv om det ikke er din skyld, husk at forsikringspremien du betaler er beregnet ut av mange faktorer - blandt annet listeprisen på bilen. Om du får 20.000 mer enn "listepris", som i dette tilfellet er 200% mer - tror jeg er ganske usannsynlig, dessverre :/ 30.000 høres usannsynlig ut mtp de eksemplarene som er nevnt fra 4-10.000, men 20.000 er kanskje innen rekkevidde om stand og km-stand er betydelig bedre/lavere enn den til 10.000... Hva slags bil/modell/årsmodell er det snakk om?? Når det gjelder forsikringspremie, så tviler jeg på at ansvarsforsikringspremien (han sier jo han kun har ansvar..), som bare dekker skade du gjør på andres bil) tar hensyn til bilens verdi/listepris -det går mer i retning av motorstørrelse, om det er en typisk ungdomsbil eller ikke, altså "skadepotensialet" bilen og føreren (ungdomstillegg, "alle førere over 25 år"-klausuler osv) utgjør. Uansett så er det motpartens ansvarsforsikring, og det selskapet trådstarter kommer til å måtte forholde seg til -og deres takst... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Ja, det stemmer. Jeg så først nå at han kun hadde ansvar. Beklager Alikevel er det kun hans eget selskap han skal trenge å forholde seg til. Jeg har vært igjennom den samme prosessen mer enn én gang selv. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Har jeg krav på leiebil under denne prosessen? Bilen min er i kjørbar stand, men den må jo takseres og fikses og jeg kommer meg ikke på jobb uten bil. Det er vel noe som står i forsikringskontrakten din, og siden du skriver du kun har ansvar så følger det vel ikke med leibil da. Jeg ble hvertfall spurt eller kunne velge om jeg ville ha den muligheten når jeg tegnet avtale med mitt forsikringselskap. Og det er ditt forsikringselskap som skal evt gi deg en leiebil om du har det i forsikringsavtalen, siden det er du som skal forsikre deg at om du havner i en ulykke så har du en bil å bruke mens din er på reperasjon o.l. Endret 1. juli 2012 av -Léon- Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Leiebil får du bare hvis det er VELDIG nødvendig, det vil si går ikke kollektivt, kan ikke ta kollektivt osv. Du skal forholde deg til ditt selskap helt til motparten har tatt skylden da kan du ha kontakt med de. Ansvarforsikring dekker ikke leiebil, har du full kasko kanskje varierer i fra forsikringselskap til forsikringselskap. Veit at Vesta har du topp forsikring over full kasko får du leiebil uansett hva. Men har du full kasko nei, eneste er at du får en bil som funker fortere og eventuelt får saken er ferdig. Ble det noe personskader til så holder du deg til ditt selskap til selskapet sier du skal forholde deg til motpartens sin. Da må du huske alt du har sagt og ikke si noe feil som kan brukes mot deg. PS: De vil gjerne hjelpe deg med at du får en lege ifra dem sin forsikring men si nei ettersom dette kan bli brukt mot deg senere ettersom de tjener penger ifra motpartens forsikring og alle forsikringselskaper vil ha minst mulig utgifter. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Hvis du er veldig god til å forhandle kan du jo forsøke å argumentere overfor motpartens forsikringsselskap med at du skal ha leiebil da det ikke var du som forårsaket kollisjonen og at det derfor er urimelig at du skal behøve å være uten bil mens din repareres. Men sannsynligvis kommer de til å svare at dersom dette var veldig viktig for deg burde du hatt det med i din egen forsikringsavtale, da uhell kan skje deg også. Da kan du svare at du har satt av penger selv til å dekke leiebil dersom du skulle være uheldig og være skyld i uhellet selv, ettersom du mener du er så forsiktig at kasko er bortkastede penger. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Hvis du er veldig god til å forhandle kan du jo forsøke å argumentere overfor motpartens forsikringsselskap med at du skal ha leiebil da det ikke var du som forårsaket kollisjonen og at det derfor er urimelig at du skal behøve å være uten bil mens din repareres. Dette syns jeg bare skulle være rett og rimelig, men der tok jeg visst feil. Jeg har heller ikke mulighet til å benytte meg av kollektivtransport...med mindre jeg skal komme 40 minutter for seint på jobb hver dag. Jeg får vel låne eller leie meg en bil. Jeg har forresten snakket med mitt forsikringsselskap nå. Alt de sa var at motparten har tatt på seg alt ansvar, og at jeg fra nå av skal forholde meg til motpartens forsikringsselskap. De har ennå ikke kontaktet meg, slik de skulle. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Du får prøve å se det positive, at motparten i det hele tatt leverte inn skademeldingen. Når det skjedde med meg måtte jeg prøver å søke opp(finne ut hvor hun bodde..), idioten som rygget inn i min parkerte bil... Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Hvis du er veldig god til å forhandle kan du jo forsøke å argumentere overfor motpartens forsikringsselskap med at du skal ha leiebil da det ikke var du som forårsaket kollisjonen og at det derfor er urimelig at du skal behøve å være uten bil mens din repareres. Dette syns jeg bare skulle være rett og rimelig, men der tok jeg visst feil. Jeg har heller ikke mulighet til å benytte meg av kollektivtransport...med mindre jeg skal komme 40 minutter for seint på jobb hver dag. Jeg får vel låne eller leie meg en bil. Jeg har forresten snakket med mitt forsikringsselskap nå. Alt de sa var at motparten har tatt på seg alt ansvar, og at jeg fra nå av skal forholde meg til motpartens forsikringsselskap. De har ennå ikke kontaktet meg, slik de skulle. Du får ringe ditt selskap å få et nummer av dem hvis du enda ikke har hørt noe ifra dem deretter tar du kontakt med motparten. Der kan du snakke om leiebil osv, eller kan du jo si at de må betale for lønnsutgifter ettersom kollektivtet ikke går så bra der du bor. Dette må bli dokumentert på en bra måte. Men de må få takster bilen din dermed tar det en til to dager å få vite hva summen blir eller om bilen blir vraket. Dermed sender forsikringselskapet brev til deg angående å skrive bilen over til dem at du får penger, at de kjøper vraket ditt. Dermed etter de har fått det brevet så får du penger på din konto, men nå er neste spørsmål står bilen i ditt navn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå