Kjetaca90 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Hei. Jeg har et par logitech høytalere til pc. I det siste har ledningen fra volumkontrollen som man kobler i pcen begynte og kødde. Det virker som om det er dårlig kontakt/nesten brudd helt ved koblingen inn i pcen. Det som skjer er at plutselig faller lyden i den venstre høytaleren min ut, men vis jeg bare sitter å vrir og fikler litt med ledningen inn til pcen kommer lyden tilbake/blir borte/kommer tilbake, ettersom posisjon. Jeg kan overhodet ikke noe om ledninger og strøm og den her slags. Så spørsmålene mine er: Er dette en vanlig feil? Garanti/reklamasjon på denne type elektronikk er? Reparere?(evt hvor?) eller kjøpe nytt? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Det er en vanlig feil. Ledning eller plugg skades ved for mye knekk. Det er relativt lett å fikse selv, Kjøp en løs 3,5 mm plugg. Klipp av den gamle pluggen, og avisoler ledningen. Snitt opp den gamle pluggen, og se hvor ledningene var tilkoblet. Bruk en loddebolt, og lodd på ledningene på samme sted på den nye. Alternativt, om du har et multimeter kan du måle hvilke ledninger som har gjennomgang til hvilket punkt på pluggen og koble likt. Ikke så vanskelig. Det er vel reklamasjon på dem, men ikke om du selv har skadet den. Lenke til kommentar
Papa Dupre Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Anbefaler ikke Ankh sin løsning med å klippe i kabelen for så å prøve å lodde den. Årsaken er at mange av disse kabelene bruker en form for lakk som isolasjon mellom lederne istedenfor plast. Så når du stikker en loddebolt borti en lakk isolert kabel så smelter lakken langt oppgjennom kabelen og lager full kortslutning. Du må nok selv vurdere om den eventuelle kostnaden ved å sende det inn og få avslag på garantien eller reklamasjonen (avhenging av alder på utstyret) er verdt kostnaden i forhold til å kjøpe nytt. Hvis du har vært hardhendt med kabelen så vil vanligvis et verksted oppdage det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Tenkte mest på å klippe av den defekte pluggen, avisolere lederne, og lodde kontaktpunktene til en ny plugg. Må selvsagt være påpasselig når du gjør det. Aner ikke om det er lakkisolert eller ei, men det ser man jo når kabelen klippes. Er det lakkisolert, så lodder man på en plastisolert kabelmellomstykke på pluggen, og så tvinner man lederne sammen isteden for å lodde, og dekekr alt med tape etterpå. Lenke til kommentar
Kjetaca90 Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Fint med kreative forslag, men når jeg sa jeg ikke kunne noe om sånt, så mente jeg virkelig ikke noe Det du beskriver Ankh, kunne du like godt skrevet på kinesisk, og jeg ville forstått like mye. Men takk for forsøket! Ang bruken. Høytalerene er 4 år gamle, og brukt på "normal" måte. Ledning koblet til mens pc står på bordet, løfte pc med ledning ned på gulvet, eller på fanget, osv. Skjønner jo at dette blir en hel del bevegelse på koblingen iløpet av noen år med daglig bruk, men det bør jo være dette den er beregnet til. Så, ja.. Lenke til kommentar
Papa Dupre Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Da er det slitasjeskade du prater om, masse tøying og bøying på det mest sårbare punktet som er kabelens feste i selve pluggen. Dette får du neppe på garantien, men det kan jo være verdt å prøve det. Materialtretthet er et annet godt ord her. Metall, kobber i dette tilfellet er ikke særlig glad i å bli tøyd fram og tilbake gjentatte ganger. Da ryker det tilslutt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 De plugger jeg har åpnet, har hatt en metallplate isteden for ledning inni pluggen, og bøying av pluggen har ført til bøying av plata inntil den knekker. For å si det enklere: Pluggen er ødelagt. Det finnes plugger å kjøpe som kan erstatte den, men man må være litt stødig på handa og vite hva man gjør. Har selv byttet flere slike uten problem. Leverer du det til en elektriker eller en annen så blir den byttet relativt raskt. Alternativet er å ta den til service. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå