Gå til innhold

Bygge selv for første gang. Alt mulig maskin - Game/kontor/bilderedigering++ 12k max

Anbefalte innlegg

Hei. Ser etter ny data, da jeg sitter med en 4 år gammel laptop.

Bruksområder:

Multitasking (ekstremt)

Burde kunne kjøre spill i fremtiden om jeg bestemmer meg for dette:)

Har da fått noen ekstra uforventede utgifter og må gå ned på budsjettet mitt.

12k er forholdsvis max, og har pakket isammen en sak her:^

http://www.komplett....84-06ADD7A8FDEF

12k er forholdsvis max, og har pakket isammen en sak her:^

Har lett for å forelske meg i diverse ting, som: komplett, prosessoren, kabinettet.

Komplett.no er et must, og kabinettet er ikke et must, men liker det veldig godt!

Prosessoren KAN skiftes ut, men.. Vi får se da:)

Nå lurer jeg egentlig bare på om jeg mangler noen komponenter, om noen komponenter ikke passer med de andre, og eventuele forandringer jeg kan gjøre?

Har utelatt SSD intil videre.

Endret av Ai0vnju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For så vidt enig med noctua'n over her, men hvis du skal gå for ferdigbygg ville jeg heller valgt denne og byttet ut prosessoren med en 3930K. AMD har riktignok åtte kjerner, men ytelsen i forhold til Intel sine prosessorer er ganske ræva og i en del tester jeg har sett blir faktisk den nye prosessoren frakjørt av de eldre modellene til AMD. Du lander på ca samme prisen også.

Angående PSU så trenger du strengt tatt ikke mer enn 7-800 watt, med mindre du skal bygge et system med 10001 harddisker eller har planer om quad-SLI og ekstremoverklokking. Som et eksempel ble et system med 2 x 7970 i crossfire og en ganske friskt klokket 3960X målt til å trekke 700 watt totalt, og da ble den kjørt hardt. 1200 watt er derfor brutalt overkill etter min mening.

Når det gjelder minne burde 8 GB holde i massevis, med mindre du driver med tung bilde/videoredigering eller massive 3D-prosjekter. Personlig ville jeg holdt meg til Corsair eller Kingston, da jeg har gode erfaringer med begge, men det er bare en personlig preferanse.

På grafikkfronten er 7950 en del slappere enn GTX670, men siden Intel-oppsettet ikke har GTX670 som alternativ ville jeg heller tatt steget opp til 7970 istedet. 7970-chipene klokker etter sigende ganske godt også, selv om de standard "hårfønerene" bråker en del.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kunne godt tenkt meg å bygge den selv^^

@ raven:

Tenker du da å kun kjøre ett grafikk kort eller crossfire?

Prøvde å sette opp en pc nå og kom på 25k.

Følger rådet om å droppe 1200W PSU, men må ha 16GB minne.

Lenke til kommentar

@ raven:

Tenkte på kun ett grafikkort ja. Du trenger strengt tatt ikke mer, med mindre du sitter på en 30-tommers Dell UltraSharp og skal kjøre 2560 x 1600 oppløsning, eller har planer om å spille Crysis 3 over flere skjermer.

Lenke til kommentar

@hlnd: Bruker pcen til å kjøre og prgrammere java. Pleier å ha 10-15 java applikasjoner oppe som bruker ca 3500mb minne, sammen med remote control, laste opp filer til webhost, firefox med opptil 50 faner, diverse chatte programmer, og se film på skjerm nr 2.

@ Raven_heart: Har en benQ 27" skjerm + en standard skjerm. Vet ikke hvilken oppløsning jeg kjører nå, max som den gamle laptoppen min takler:D

Har ikke planer om å kjøre crysis 3 over flere skjermer.

Lenke til kommentar

Hei, her har jeg satt opp et forslag til en selvbygger maskin basert på dine behov. 2 SSD'er er tenkt kjørt i RAID 0. MPX har alle delene unntatt DVD-Brenner'n på lager, da kommer maskina på 16500,-kr tilsammen. Tror PSU på 650w skal holde. Denn maskina kan nok lett klokkes opp 5-600 Mhz. Hva sier folket?

http://prisguide.tek.no/liste/133129/

Mvj Jazz :)

@ raven:

25K?

Se på denne:

http://prisguide.har...te/133130/shops

koster under 20K hos Dustinhome, og har 2x GTX670

Du har glemt å gjøre listen offentlig :)
Lenke til kommentar

Har gjort den offentlig nå ;)

Edit: til deg over Raid 0 er aldri lurt, fordi du så lett kan miste all data ;)

Edit2:I mitt oppsett har jeg ikke med OS, men hvis du ikke skal spille så kan du jo bruke Linux :)

Forutsetter selvfølgelig riktig backup-løsning, anbefalte RAID pga av at trådstarter har fokus på rå ytelse. Samtidig skal SSD'r nå være så pålitelige at faren for at de feiler er xtrem liten (dvs legg igjen paranoian hjemme). Her er en artikkel på HW.no om saken:

http://www.hardware....d-0-del-1/98995

Endret av jazzfudge
Lenke til kommentar

Nye SSD'er har derimot såpass grei ytelse at bortfallet av TRIM-støtte (som nødvendiggjør Secure Erase med jevne mellomrom) etter min mening ikke gjør det verdt det å kjøre RAID0.

Etter innspill fjernet jeg 2 stk SSD på listen og erstattet de med 1 stk på 256GB :)

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1098378&su=4EBB7A40-81CC-4135-83A2-C4D023CC53AC

Beholder litt av oppsettet du originalt kikka på, men selv med 3.5gb rambruk til java++ klarer du fortsatt ikke å bruke opp 8gb med ram. Vannkjøling er bortkasta så lenge du ikke skal overklokke noe veldig. GTX670 i stedet for 560Ti vil gi deg mye sterkere spillopplevelse. Har også slengt inn en SSD, så du får raskere respons ved bruk.

Win 7: Lån en 64-bits plate av en kamerat eller finn den på andre måter. Legg den inn, hopp over det å taste inn produktnøkkel. Etter 30 dager vil du få beskjed om at dette kan være piratkopiert vare. Vis da alternativene de tilbyr, og kjøp Home Premium via microsoft. Dette koster 669,- og DHL vil komme med originale installasjonsplater på døra di 2-5 dager etterpå. Å kjøpe Win7 Pro er bare å kaste enda mer penger rett i dass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...