Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er registerkjede, antiskrens og antispinn dyrt?

M91

Anbefalte innlegg

Hei :)

Driver og ser på biler nå, og jeg har funnet 3 egentlig helt like modeller. Det er 3x Mazda 3 ifra 2004 med km stand ifra 60.000 - 100.000, og prisvariasjonene er i mellom ca. 90-100.000. Men jeg driver jo og prøver å prute litt da, og står fast på de 3 tingene i tittelen. Jeg veit ikke hvor stor betydning biltypen har, men har noen litt peiling på en sånn ca. pris på hvor mye dyrere en bil med registerkjede er enn en med registerreim, hvor mye dyrere en bil med antiskrens er enn en uten, og hvor mye dyrere en bil med antispinn er i forhold til en uten? Jeg prøver så godt jeg kan å finne rettferdige argumenter i prutingen min, og det er disse 3 tingene som jeg ser for meg er den største forskjellen mellom de 3 bilene jeg står imellom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gitt motor leveres med registerrem eller -kjede avhengig av konstruksjon. Du kan ikke velge. Registerremmen må skiftes i gitte intervaller og er bare en ulempe.

Antiskrens og antispinn er funksjoner du helt klart vil ha!

//Ole

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg prioritert den bilen som har ESP(antiskrens) før bilen med registerkjede om prisen ikke er mye høyere. Grunnen er så kjedelig som at en bil med ESP er sikrere, og kanskje lettere å selge igjen senere enn en bil uten ESP av samme mod. Skulle jeg kjøpt en bil uten ESP burde den være betydelige billigere.

Om bilen har regreim eller kjede har mindre betydning, men med kjede skal du normalt slippe å bytte og du sparer fort 5000-6000kr pr gang iforhold til en registereim som må byttes. Vanligvis 5-8 år mellom hver gang registerreim må byttes. Det er dog en vis fare for at et registerkjede kan være dyrere å bytte om det er noe galt med det.

Endret av trra
Lenke til kommentar
  Ole3 skrev (På 25.6.2012 den 18.51):

En gitt motor leveres med registerrem eller -kjede avhengig av konstruksjon. Du kan ikke velge. Registerremmen må skiftes i gitte intervaller og er bare en ulempe.

Riktig, men samme bilmodell kan ha forskjellige motorer med og uten kjede. Min bil har kjede, 1.6 bensin 115hk. Samme modell med bensin, men 102hk har registerreim.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, det her er så vanskelig. Jeg er egentlig ganske fan av en av de tre jeg ser på, som har en ganske knæsj og eksotisk havblå farge, mens de to andre er mer vanlige mørkeblå. Dessverre ser det ut til at denne bilen kun har antispinn og mer km stand, og ligger til samme pris som en mørkeblå med 30 km mindre og både antispinn og antiskrens. Jeg veit at den førstnevnte har registerkjede, men er usikker på denne andre. Veit ikke hvor stor prioritet farge burde ha, men.... :hm:

Lenke til kommentar

Jeg har også en Mazda 3 2004 1,6 bensin, uten antiskrens.. Antiskrens/spinn har jeg ikke savna i vinter hvertfall. Den gikk i Lillehammer sist vinter, hvor det hverken saltes eller strøs nevneverdig, og klarte meg fint. Må bare kjøre etter forholdene. Vil si meg enig med Eulogy.. Sjekk NØYE etter rust på bilene.. For øvrig en utmerket bil ellers med gode kjøreegenskaper. Dog ikke så mye fres i motoren, men nok til å få fartsbøter av ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har blitt litt usikker på om ESP er ESP, dvs om den er like god på alle biler? Etter å ha kjørt 2009 Mazda 3 en del under vanskelige vinterforhold, og er ikke særlig imponert over ESPen på denne. Når man provoserer frem en skrens foran eller bak, blinker lampen, men den er svært dårlig til å stabilisere bilen. Jeg sammenligner med MB B-klasse og Audi A3, som begge har ESP med mye bedre funksjon. Antispinn fungerer også ganske dårlig, det er lett å kjøre seg fast med Mazda'n enn med de andre nevnte, under samme forhold. Alle bilene har omtrent like bra dekk. Noen som har erfaringer her?

Lenke til kommentar
  Slettet-fsaSP0zV skrev (På 26.6.2012 den 17.49):

Alle bilene har omtrent like bra dekk. Noen som har erfaringer her?

Opplever ESP på min VAG, Skoda Octavia, som bra. Eneste kritikken jeg har hørt om er at den griper inn litt før den varsler, men det har jeg ikke merket selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har erfaring med både MB B-klasse og A3, og av disse er det helt klart MBen som griper inn tidligst, irriterende tidlig, faktisk. Ved lett hjulspinn på våt asfalt slår den av cruise control med en gang, og slår den ikke på igjen. A3en tillater mer hjulspinn, og slår på cruise controlen automatisk når hjulspinn opphører, og den tåler mer skrens før den griper inn Når det er behov, er både antispinn og ESP på både B-klasse og A3 raske og gode. Har også kjørt en del Peugeot 308, ESP på den venter altfor lenge før den griper inn, senere enn på Mazdaen, men når den først griper inn har den grei effekt, bedre enn Mazda. Problemet med 308 et at den venter så lenge at dersom noe skjer brått, griper den ikke inn tidsnok til å være til hjelp.

En annen ting som er dårlig med Mazdaen er bremsing med ABS på vinterføre, men høyre hjulpar på glatt snø/is og venstre hjulpar på bar asfalt (vanlig på smalere veger). Her utnytter både B og A3 grepet maksimalt, og stopper på mye kortere bremselengde enn Mazdaen. Dette medfører litt mer ustabilitet under oppbremsing, men ESP gjør at dette er uproblematisk.

Lenke til kommentar

Jeg har kommet i en ny situasjon nå, fortsatt relatert til da jeg laget denne posten. Bilen jeg ender med å kjøpe i veldig nær fremtid kommer til å bli min første, og jeg står mellom to Mazda 3er, en med antispinn og en uten, resten av utstyret er ca. likt. Bilen jeg har kjørt i hittil er en gammel volvo uten antispinn, og eneste gangen jeg har prøvd antispinn var under glattkjøringa før jeg tok lappen - og jeg ble ganske imponert over effektiviteten (dette er altså sammenliknet med en gammel volvo uten antispinn). Jeg har veldig lite å sammenlikne med, men kan noen gi meg en anbefaling? Bilen med antispinn ligger for noen par tusen mer.. Er det verdt det? Og kan noen på magefølsen si hvor mye ekstra en brukt Mazda 3 fra 2004 med antispinn ca. ville koste i forhold til en prikk lik bil uten antispinn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Viktig å ha begrepene riktig her:

ESP: Elektronisk stabilitetsprogram = antiskrens

ASR: Antispinnregulering = antispinn

ASR er som regel inkludert i ESP, men "eldre" biler har ofte kun ASR, ikke ESP. Som nevnt over er jeg ikke spesielt imponert over hverken ASR eller ESP på Mazda 3 i forhold til andre biler jeg har kjørt såpass mye at jeg har merket meg forskjellene, men uansett anbefales å kjøpe en bil med ESP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...