raymoby Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Har bestillt et ASRock H67M hoved kort og en I5 3570k Ivy Bridge prosessor. Nå viser det seg at for å bruke Ivy Bridge, så må hovedkortet oppdateres med ny bios. Kan jeg putte i Ivy Bridge prosessoren og boote til bios, for så å oppdatere bios versjonen, eller må jeg bruke en prosessor som støttes med nåværende bios versjon? Risikerer jeg at noe kan ødelegges hvis jeg forsøker å starte opp? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Ny bios vil vel gjelde for hovedkortet og støtte både den prosessoren du har nå og den du får. Så i utgangspunktet er det bare å oppdatere nå. Bios oppdateres vel før systemet er oppe og gå, men uansett burde ikke noe bli skadet. Lenke til kommentar
raymoby Skrevet 26. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2012 Takk for svar, Ankh. Nå har jeg kun Ivy Bridge prosessoren, men forstår jeg deg riktig at jeg kan putte den i og starte opp bios før denne er oppdatert? Lenke til kommentar
pstub Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Du kan antageligvis putte den inn og starte opp uten at noe går i stykker, men det er dessverre tvilsomt at du får noe bilde på skjermen og få oppgradert BIOS. Du må høyst sannsynlig, som du selv sier, benytte en CPU som er støttet i den installerte BIOS'en for å oppgradere. På den andre siden KAN du ha flaks, men jeg tviler. Prøv å få lånt en eldre processor av en kompis eller noe for å få oppgradert før du installerer din IB processor. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 BIOS er vel knyttet til hovedkortet, og hovedkortet har vel igjen en socket som er tilpasset cpu. Man får vel tilgang til samme BIOS uansett hvilken cpu man putter inn. Dvs, om man bruker den "gamle" cpuen så ville man vel fortsatt fått tilgang til ny BIOS, og med "ny" cpu får man samme tilgang til samme BIOS. Sånn sett skal jo BIOS funke med begge cpuer. Saken er vel at den nye cpuen krever en nyere BIOS, så du må oppdatere BIOS for å få brukt den nye. Tror ikke det spilelr så voldsomt mye rolle, men for å være sikker så kan du jo oppdatere bios med gammel cpu og bytte cpu når alt fungerer med den gamle. Da har du ihvertfall noe å gå tilbake på om det krasjer. Lenke til kommentar
raymoby Skrevet 26. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2012 Har bestilt den billigste cpu'en som støttes nå, så er jeg på den sikreste siden. Takker så mye for svar. Dukker sikkert opp flere utfordringer senere i byggingen av den "perfekte" HTPC'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå