Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] 12V spotanlegg sluttet å virke

Anbefalte innlegg

Jeg har 12V spoter i så godt som alle rom i huset mitt. I noen rom er det montert i tak med frittstående transformatorer, mens i andre så er det montert som skjultanlegg.

På kjøkkenet er det 50 / 50 åpent og skjult, og tre av de seks skjulte spotene har fusket litt siden vi kjøpte huset. Da dette er et skjultanlegg har jeg ikke orket å engasjere meg nevneverdig, da utfallene stort sett bare varte noen sekunder.

Her for en tid tilbake sluttet imidlertid alle seks spotene å virke, og til tross for all verdens venting kom de ikke tilbake.

Jeg gikk derfor løs på spotene og trakk dem ned fra taket, en etter en. Til slutt (så klart i den aller siste spoten) fant jeg en 105W Relco transformator. (http://www.elektro4000.de/Leuchten-Zubehoer/Trafos/Vorschaltgeraete/Lichtsteu/Trafos/Fuer-NV-Halogenlampen/Relco-Transformator-FOX-105-PFS::82934.html)

Denne så heller sliten ut og datt mer eller mindre fra hverandre i det jeg trakk den ned fra taket. Den har tydeligvis ikke blitt dyttet langt nok oppunder takplatene sist gang noen hadde den nede, og har derfor ligget i direkte kontakt med spoten. I tillegg stor det en inspection date fra 1997 på den, så jeg regner med at den rett og slett hadde gjort jobben sin.

For å gjøre en lang historie kort så fant jeg tilsvarende trafo på nett og bestilte denne. Når jeg nå fikk den i dag gikk jeg til jobben med stor iver. La ut sikringen, koblet til ny trafo, inn med sikring og på med bryter... Null reaksjon. Jeg hører det summer i dimmer og i sikringsskapet, men nada lys på kjøkkenet.

Hva har jeg oversett? Kan det være noe annet enn den mildt sagt slitne gammeltrafoen som har tatt kveld?

På forhånd takk for tips!

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er ikke jeg sikker på hvor mange w spottene dine er på. Men dersom samlet effekt på spottene er over eller tilsvarende 105 w , så bør du sikkert fikse deg en ny og litt større trafo. Pass og på at denne er 230/12 V..

Nå skal du forøvrig vite at å legge en slik trafo rett oppunder taket egentlig ikke er lov. Trafoen skal ligge inni en godkjent spottkasse under taket, grunnet brannfare osv.

men her høres det nesten ut til at trafoen som du har bestillt et litt i minste laget for effekten av spottene. Prøv samtidig som du driver på der oppe å få lagt trafoen alene inni en spottkasse.

Lenke til kommentar

Takk for tips så langt. Jeg får legge turen innom Clasern og gå til anskaffelse av et multimeter. Har ikke brukt dette siden fysikken på skolen, så dette blir stas! :)

Trafoen jeg har kjøpt er kliss lik den som var montert originalt. Jeg mener det er 6 x 15W spoter, slik at 105W bør holde. Jeg reagerte også på monteringen og synes denne var litt "spenstig" for å si det sånn. Jeg kan sikkert bare skjøte på 220V-ledningene og flytte den noe lenger bort fra der den lå opprinnelig. Det er bra med plass over kledningen, slik at lufting ikke er noe problem. (Sikkert 15 cm mellom panel og isolasjon over.)

Ja, det er dimmer på spotene. Jeg hører at denne summer, så det er et godt tips. Skal se hva skalgs dimmer det er og få tak i tilsvarende.

-KJ

Lenke til kommentar

Takk for tips så langt. Jeg får legge turen innom Clasern og gå til anskaffelse av et multimeter. Har ikke brukt dette siden fysikken på skolen, så dette blir stas! :)

Trafoen jeg har kjøpt er kliss lik den som var montert originalt. Jeg mener det er 6 x 15W spoter, slik at 105W bør holde. Jeg reagerte også på monteringen og synes denne var litt "spenstig" for å si det sånn. Jeg kan sikkert bare skjøte på 220V-ledningene og flytte den noe lenger bort fra der den lå opprinnelig. Det er bra med plass over kledningen, slik at lufting ikke er noe problem. (Sikkert 15 cm mellom panel og isolasjon over.)

Ja, det er dimmer på spotene. Jeg hører at denne summer, så det er et godt tips. Skal se hva skalgs dimmer det er og få tak i tilsvarende.

-KJ

såklart, avhenger om dimmer s¨år før eller etter trafo. den står vel gjærne etter når jeg tenker meg om. Men ta alike vel å må ut inn på trafo og dimmer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tok litt tid dette... Men nå har jeg koblet via dimmer nr. 2 som styrer den andre halvdelen av kjøkkenet (som enda virker), og har fortsatt ikke lys i spotene.

Er det andre deler av et slikt anlegg som kan ryke?

-KJ

Lenke til kommentar

Og da fant jeg løsningen på det. Banalt enkelt. Spotene er ikke 15W, men 35W. Dermed måtte det være en trafo til. Denne var festet mye lenger unna spoten enn den første, og jeg gikk dermed fem på når jeg hadde ned spoten tidligere. Etter at jeg byttet denne ble alt som før igjen. Det betyr også at den første trafoen jeg byttet mest sannsynlig enda virket.

Brukte til slutt en mobil med video og LEDlys for å kikke opp i himlingen. Snedig verktøy når man ikke kommer til med nevene.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...