Gå til innhold

Tenker på billån, dumt?

Gjest Bruker-127711

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-127711

Jeg er 18 år, hatt lappen i litt over en måned. Til høsten starter jeg å jobbe fulltid. Jeg har regna ut at jeg kommer til å tjene ca 23000 brutto i måneden, uten overtid, noe jeg tror jeg kommer til ta meg bruk av relativt ofte.

Jeg drømmer om en Mini, og har satt et tak på rundt 100 000, selv om jeg vet jeg har mulighet til å gå "litt" over hvis den er veldig fin. Jeg har nok egenkapital til å legge ut rundt 30-40 000, så jeg ender opp med et lån på rundt 60 000.

Er det dumt å sette meg selv i en slik situasjon? Jeg bor hjemme, og har veldig få utgifter, uten om kebab en gang i uka, mobilregning og noen få klær i måneden. Jeg har planer om å jobbe rundt 1 år, før jeg muligens fortsetter studier, men usikker på om det blir om 1 år, eller senere, fulltid eller deltid.

(har også sett veldig fine Mini til 70-80 000 som også er veldig aktuelle. kjøper ikke en bil nå, blir isåfall til høsten).

Setter pris på tilbake meldinger, og erfaringer fra smarte og resten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bil-lån er forholdsvis dyre lån da. Og det må da betales ned, så du kan nok helt sikkert beregne at du kommer til å betale ned på dette lånet en del år, til du selger bilen for å dekke det.

Jeg har hvertfal hittil kun hatt billige biler. Siste bilen jeg kjøpte betalte jeg 3000 NOK for hahaha! Den funker fint ennå

Lenke til kommentar

En viktig ting å ta med i regnestykket er at bil kan bli dyre reier, plutselig er det 10000kr på verksted, så blir det fikset, og etterhvert tenkre du, ja nå er jo hele bilen byttet ut, så er det neste ting :)

Det trenger ikke være sånn, men desverre kan du rissikere det.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Din økonomi tilsier at du vil være i stand til å nedbetale et lån på 60000 relativt raskt. Helst før du begynner å studere. Som student, så har du andre ting å bruke penger på enn billån. I tillegg må du regne med utgifter til forsikring, drivstoff og vedlikehold. I din situasjon ville jeg prioritert å kjøpe noe billigere, være gjeldsfri så lenge det lar seg gjøre, spare og ha råd til uforutsette utgifter. Det er kjedelig å ha svidd av alle pengene på skinnende bil når toppakningen eller clutchen ryker. Det er også kjedelig å kjøre rundt i et vrak til 10000 - 20000 kroner, men da sover du bedre om natten.

Har du tenkt å bo hos foreldrene dine mens du studerer? Hvis ikke, egentlig uansett, så kan du begynne å tenke på boliglån. Om noen år kommer du til å takke deg selv for at du hørte på TheGnome, og heller prioriterte sparing til bolig fremfor fet bil.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Enig med Mythos. Du har kanskje råd til en bil, men klarer du å betale 100 000 på en bil på ett år, kan du også spare 100 000 til bolig på ett år. Bil er kanskje morsommere i dag, men du dæven så glad du kommer til å være om et par år når du har egenkapital nok til å kjøpe en bra leilighet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du har god inntekt så det skal ikkje være eit problem å håndtere eit slikt forbrukslån, men det er verdt å merke seg at dette lånet vil sette store begrensninger på kor store bu-utgifter du kan ha i tillegg dersom du seinare skal bu åleine.

Personleg så vil eg fråråde deg å kjøpe ein "dyr" bil akkurat no. Du er ein fersk sjåfør som ikkje har opparbeida deg bonus, så forsikringa kjem til å koste ein del. I tillegg er sannsynligheita stor for at kræsjer/bulker/riper opp bilen på eit eller anna tidspunkt. Dette gjer at du nok ikkje kan rekne med å få mykje igjen for bilen når du seinare skal selge den.

Her er det snakk om mykje penger som du må bruke utan å få så mykje igjen.

PS, har du rekna på kor mange taxi turer du kan finansiere med dei pengane som du planlegger å bruke på bil, nedbetaling av lån, renter, forsikring, drivstoff, service og reperasjoner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Virker logisk å vente noen år, heller sette av til bolig, hehe. Klarer meg vel uten en dyr bil noen år til :)

Lenke til kommentar

JEg ville og ha vurdert en mye billigere bil å heller spare penger til bolig.

Det er SVINDYRT å kjøpe egen bolig fortiden, å med de pengene som du har tenkt å legge ut på denne bilen så hadde du vert på god vei til å ha et temmelig greit egenkapital til bolig.

Nå vet jeg ikke hvordan diverse folk tenker om dette, men jeg er langt under gjennomsnittet interessert i biler, så hittil har jeg kun hatt gamle billige drittbiler som tar meg fra A til B men ingen ting mer..

En ting er hvertfal helt sikkert, at biler vil alltid florere på markedet, så det er ikke noe problem å kjøpe seg fetere biler senere, i takt med at din private økonomi blir bedre. Nå er det såklart ditt valg og ingen andres, men jeg mener at det er en dårlig ide, når man faktisk kan få langt billigere biler som gjør samme jobben.

Lenke til kommentar

Uansett hva du gjør blir det et dilemma. Det blir jo et spørsmål om hvorvidt du kjøper en bil til 100k som kanskje trenger færre reparasjoner, som er i bedre stand og som muligens kan selges om noen år. Eller om du skal kjøpe deg en bil til 20-30k som er en rullende dass, men som fungerer helt fint til ditt bruk. Det skumle er at ved å velge løsning èn med å kjøpe en bil til 100k pådrar du deg et billån som vil koste deg dyrt en periode. Nå har du utgifter på egenkapital for bilen, renter og avdrag på lånet, men så er det jo flere ting som kommer i tillegg når en kjøper bil. Årsavgift, forsikring, drivstoff og vedlikehold. Det koster også litt. Alle disse utgiftene kan du helt fint betale når du jobber fulltid og bor hjemme hos foreldrene dine. Men så er spørsmålet, hva skal du etterpå?

Hvis planen din er å studere etter ett år i fulltidsjobb, hvordan skal du betale på lånet som student? Da må du nesten jobbe litt på siden av studiene. Det er fult mulig for mange, det spørs litt hva man studerer osv.

Forøvrig har flere andre her et poeng når det kommer til bolig. Boligmarkedet for unge er hardt, og det har jeg erfart selv. Som student får du ikke huslån, men når den dagen kommer at du skal ha deg huslån på noen millioner, er egenkapital en viktig faktor. Egenkapitalen er rundt 15% av kjøpesummen på boligen. Det blir noen kroner det. Om du er interessert i å komme deg raskt ut på boligmarkedet, er det å spare til bolig i f.eks. BSU noe av det smarteste du kan gjøre. Det er vanskelig å sette av penger til sparing når man er student. Særlig om man bare lever på studielån og stipend. Hadde du valgt å kjøpe deg en bil til 20-30k og du brukte dette året til å jobbe og sette av penger til egenkapital for bolig, hadde du vunnet på mange måter.

Igjen, dette er opp til deg. Hva du velger å prioritere. Hva du er villig til å leve med. Det beste rådet jeg kan gi deg er å tenke framover. Tenk langsiktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøp den den bilen du har lyst på mens du har mulighet til det. En billig drittbil til 20.000 kan koste deg like mye som en nyere en, med tanke på reperasjoner og slikt. Kjøper du en nyere bil får du komfort og sikkerhet, og du sitter kanskje igjen med noen tusen etter bilen er solgt, i forhold til drittbilen som må skrapes til neste eu, så må du kjøpe deg en ny drittbil igjen.. Det er ingen som sier at du MÅ kjøpe deg bolig, man MÅ ikke kjøpe bolig. Begynner å bli rimelig lei av å lese om bolighysteriet overalt, at man må spare og spare, for å ha muligheten til å kjøpe seg noe lite. I USA og mange andre land er det vanligere å leie enn å eie. Lev mens du kan, og spar det du kan.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har ikke lest gjennom samtlige innlegg her, men de fleste her peker fornuftig på at bil lån er ganske dyrt og at du før eller siden også må ta stilling til boligkjøp. Men samtidig så synes jeg ikke man skal se seg helt blind på økonomi, livet skal tross alt leves og nytes.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg utsatt bilkjøpet et par måneder. Dersom du bor hjemme og klarer å bite sammen tennene et par måneder så skal det ikke være noe problem å spare unna 15k pr. måned i 3-4 måneder. Du har 40` fra før av, pluss på 45-60`så er du nesten i havn uten lån.

60` i lån med 6.75 % er ca 1250,- pr. måned som ca blir 75` over 5 år. Pluss på gebyrer etc så nærmer du deg 80` tilbakebetalt over fem år. Bit heller sammen tennene et par måneder nå i starten så slipper du å tenke mer på det.

edit: om du absolutt skal ta opp 60`i lån, sjekk med foreldre om de er villige til å ta det opp på sitt bolig lån, og deretter låne pengene videre til deg til samme renta de får.

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Henger meg også på det som andre sier her.

Har selv bolig, men orker ikke tanken på en ekstra utgift som bil. Praktisk er det, selvfølgelig, men hvis du kjøper bil blir det en ekstra utgiftspost som kan gå fra 500 i mnd, til verksted kostnader på 30.000.

Spar heller 6000 i mnd, og vips da kommer du langt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...