GOKVELD Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Hei. En kompis av meg var på facebooken min å tullet litt. Også gikk han inn på en sånn side på facebook som en nettbutikk har laget. Der driver de med auksjon, inne på facebook. De legger ut bilder av ett produkt og skriver utropspris og sånt under bildet. Hvis man vil gi ett bud kommenterer man på bildet hvor mye man byr. Kompisen min skulle være artig og kommenterte, og han vant budrunden.. På disse bildene står det blant annet: *FORSKUDDSBETALING innen 3 virkedager. Er ikke auksjonen betalt, faktureres et brudd gebyr på kr 99,- *Alle bud er Bindene Er jeg\kompisen min faktisk forpliktet til å betale dette gebyret? Synes det høres rart ut da det er på facebook. I tilleg så må man trykke på "vis mer" for å få med seg disse reglene. Man kan jo kommentere uten å få med seg alt som står hvis man ikke er så veldig smart å får med seg denne "vis mer"? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Hvis det er nye varer kan du bruke angreretten. - Bare gi beskjed o mat du ønsker å benytte deg av denne. Lenke til kommentar
GOKVELD Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) "Er ikke auksjonen betalt, faktureres et brudd gebyr på kr 99,-" Vil det si at jeg må betale for den å så kjappe meg som faen å angre før de sender den så jeg slipper fraktkostnader? edit: Hvordan kan de vite helt sikkert hvem jeg er uansett? De kan jo ikke sende meg ett bruddgebyr på melding på facebook? Synes ikke det høres rett ut Endret 25. juni 2012 av GOKVELD Lenke til kommentar
kristoly Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Du har 14 dager angrerett ved all kjøpt utenfor fast utsalgssted, herunder butikk, samt fjernsalg. Angreretten gjelder også for auksjon, gitt at det er er fjernsalg, altså slik du har gjort her. Under hvilken hjemmel de hevder å kunne fakturere deg 90,- i bruddgebyr vet jeg ikke, men det høres iallefall søkt ut Lenke til kommentar
GOKVELD Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Ja, jeg vet ikke. Får bare se hva som skjer da. Her er siden; http://www.facebook.com/realcar.no Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) Så lenge de ikke har sendt ut noe så skal du ikke betale noe for å benytte angreretten. - Angreretten er 14 dager - vel å merke hvis du mottok korrekt utfylt angrerett-skjema sammen med ordrebekreftelsen (evt sammen med varen) - de 14 dagene løper fra du mottar korrekt utfylt angrerett-skjema, og hvis du ikke moittar dette har du minimum 3 mnd på å angre Merk; Det er noen unntak fra angreretten ved auksjon, blal for brukte varer og varer som tilvirkes - men det virker jo som de selger nye hyllevarer. Endret 25. juni 2012 av kjetilkl Lenke til kommentar
suphadupha Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Også netthandelen.no pratiserer "bruddgebyr" på kr 199,- Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Også netthandelen.no pratiserer "bruddgebyr" på kr 199,- Men de opplyser iallefall om at du har angrerett, så du får bare dette gebyret dersom du gir blaffen i å benytte angreretten. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Skrev han inn eposten din i budet? Ser det står at dette må gjøres for at det skal være gyldig. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Det letteste er å gjøre som meg, å ikke ha Facebook. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Det letteste er å gjøre som meg, å ikke ha Facebook. Konstruktivt... Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Så lenge de ikke har sendt ut noe så skal du ikke betale noe for å benytte angreretten. - Angreretten er 14 dager - vel å merke hvis du mottok korrekt utfylt angrerett-skjema sammen med ordrebekreftelsen (evt sammen med varen) - de 14 dagene løper fra du mottar korrekt utfylt angrerett-skjema, og hvis du ikke moittar dette har du minimum 3 mnd på å angre Merk; Det er noen unntak fra angreretten ved auksjon, blal for brukte varer og varer som tilvirkes - men det virker jo som de selger nye hyllevarer. Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Så i enkelte tilfeller kan du bruke varen i nesten ett år for så å benytte deg av angreretten. Å selge i Norge uten angrerettsskjema, i de tilfeller dette kreves, er lite lurt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå