Fsvendsen Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Heisann! Vil gjerne takke på forhånd for all hjelp jeg får rundt midt problem; det er godt å vite at man har slike kloke og vennlige personer rundt om i Norge som bidrar til å hjelpe slike som meg, så takk! Så litt bakgrunnsinformasjon; PCen jeg nå sitter på er ny av høsten 2011 med en rekke små oppdateringer, og senest gikk jeg til innkjøp av et nytt 670 GTX som en erstatter for mine to trofaste HD 6870. PCen har fungert optimalt enn så lenge, før den begynte å oppføre seg meget underlig for litt under 3 dager siden. Hva jeg nå sitter på; CPU; Intel i7 2600K MOBO; Asus P8P67PRO Rev. 3.1 RAM; Kingston HyperX 1600Mhz (skal se etter serienummer hvis noen ønsker!) 8GB GPU; Asus DCII 670 GTX TOP PSU; Corsair HX750w LYD; Asus Xonar DX HDD; 5 stk. helt vanlige plate-, og SSD-disker OS; Windows 7 64-bit Hendelsesforløpet og situasjonen; Da jeg ønsket å gå bort ifra Crossfire og noen stykk aldrende GPU'er, falt valget naturlig på et nytt Mid/Top-range kort som skulle sikre meg en stund fremover. Valget falt på et Asus DCII 670 GTX TOP, da jeg har bare positive opplevelser med deres DC-serie, og ønsket en fabrikkoverklokket versjon som ville sikre meg den ønskede "boosten" rett ut av esken. Etter ca. to uker begynte jeg såvidt å oppleve tildels små-hakking (slik andre på Forumet har beskrevet) i f.eks Diablo 3, før det hele begynte å fryse voldsomt; til å begynne med hadde jeg to hard-frys i løpet av kanskje to timer (da under spilling), noe etter min egen mening og forståelse, ikke er så altfor alvorlig - slike ting kan da selvfølgelig skje. Når jeg dernest skrudde på PCen dagen etter merket jeg denne repiterende syklusen av hard-frysing av Windows, både under spill, surfing og ellers ingen verdens ting; jeg kunne sitte alt fra 2 minutter til 50 minutter, og oppleve frys på frys på frys. Noen ganger ville PCen fryse under POST, etter POST (rett før "Starting Windows" kommer frem), rett etter jeg er inne i Windows, rett før jeg trykker "Start" på Prime/spill/internett/Start-knappen osv. Dette utviklet seg omsider til å gjøre at PCen nektet å i det hele tatt komme forbi POST (!), og ville fryse hardt og voldsomt rett etter at ASUS-logoen hadde forsvunnet. Status nå; Høydepunktet for mine problemer ville være senest idag, da samtlige onboard-LEDs skrudde seg på og lyste i rekkefølgen; CPU-LED, RAM-LED, VGA-LED og Boot_device-LED. Status akkurat nå er at jeg ikke kommer meg forbi CPU-LED (den lyser konstant rødt), og jeg kommer meg ikke inn på boot/POST engang. Ingen pipe-lyder har blitt hørt heller. Hva jeg har prøvd; Da jeg oppleve hard-frys av Windows o.l, gikk jeg over til å feilsøke (dog ikke med Driver Verifier som er en sticky-thread her på Forumet), og oppdaterte samtlige drivere på PCen. Jeg gikk også over til å flashe BIOS på hovedkortet såvel som på GPU'en (da Asus og en rekke andre brukere på nettet hadde anbefalt meg dette (da frysen KUNNE være forårsaket av en altfor høy klokk (Boost) på TOP-versjonen av 670 GTX). Ingen bedring. Gikk så over til å feilsøke hardwaren, med å blåse støv vekk, remounte CPU med ny pasta, bytte PCI-EX spor til 670 GTX, prøvd uten Xonar DX'en, tatt ut RAM-brikker osv. Ingen bedring. Mulige syndere; 1. Til og begynne med trodde både jeg og noen venner av meg at synderen ville (og måtte) være 670 GTX, da dette er den eneste nye delen jeg har installert i maskinen. Med litt søk rundt om på nettet vil man oppdage at flere har rapportert at TOP-versjonen er ustabil pga. en altfor høy klokk (Boost-klokken), og slike symptomer som hard-frys kunne være tilstede. 2. Siden de siste sykdomstegnene inntraff (får ikke boot'et, og (nå) CPU-LED lyser konstant) trodde jeg imidlertid at CPU kunne være synderen (Merk! Siste gang jeg var i Windows, fikk jeg startet Prime og PCen hang seg umiddelbart; etter dette har jeg ikke kunnet boote eller kommet inn i Windows). Som dere ser så vil jeg anta at problemet dreier seg i denne omgang om et eller annet som tar kvelden snart på hardware-siden (noe jeg frykter). Jeg har dessverre ikke mulighet nå til å sjekke PC-deler mot andre PC'er, grunnet at jeg drar innover til Forsvaret igjen i morgen (26/6), noe jeg vet burde og skulle vært sjekket før vi utelukker noe som helst. Beklager! Noen som har noen ideer? Fredrik Lenke til kommentar
Fsvendsen Skrevet 26. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2012 Oppdatering; Fikk prøvd ut 670 GTX i en annen PC som ikke viste noe tegn til frysing o.l; fikk også prøvd et gammelt AMD kort i min, og fikk aldri bootet - skjermen er fortsatt svart og CPU-LED lyser konstant. Hjelp? Fredrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå