Benbjo Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Jeg har et problem jeg trenger litt hjelp til. La oss si at vi har 100 personer som alle har et gitt antall poeng som kan være alt fra 0 til uendelig. Jeg vil dele disse personene inn i intervaller på 10, altså 0-9, 10-19, 20-29 osv. Antall personer er vilkårlig og deres poeng er dynamiske. Det jeg egentlig er ute etter er å kunne finne hvilke personer som er top 10%, bunn 10% osv. Hvordan går jeg frem for å løse dette? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Snedig problemstilling; jeg har selv ikke vært borti den, men jeg kaster ut litt ideer basert på slik jeg tolker oppgaven (som er litt små-snedig formulert). Nå har det jo seg at siden vi har 100 personer, så er det jo de personene med de 10 laveste poengsummene som er bunn 10%. De 10 med høyest poengsum er topp 10%. Jeg vil si det beste er å arrangere personene i rekkefølge, basert på hvilken poengsum de har, så vil jo topp 10 og bunn 10 sorteres automatisk. Har jeg misforstått oppgaven? Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Snedig problemstilling; jeg har selv ikke vært borti den, men jeg kaster ut litt ideer basert på slik jeg tolker oppgaven (som er litt små-snedig formulert). Nå har det jo seg at siden vi har 100 personer, så er det jo de personene med de 10 laveste poengsummene som er bunn 10%. De 10 med høyest poengsum er topp 10%. Jeg vil si det beste er å arrangere personene i rekkefølge, basert på hvilken poengsum de har, så vil jo topp 10 og bunn 10 sorteres automatisk. Har jeg misforstått oppgaven? Jaja, men problemet er at antall personer er tilfeldig. Kan være 25, 115 eller 150000. 100 var bare et tilfeldig tall. Ser det var litt dumt å velge akkurat det tallet. Beklager snodig formulering. Tenkte på å finne hvor stor andel (%) hver person hadde av totalen og så normalisere dette, men det funker ikke helt. Tror løsningen rett og slett blir å sortere etter høyest score, finne ut hvor mange personer som utgjør 10% og så teller så mange personer nedover, putte dem i pulje 1 osv. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Ja, det blir kanskje den greieste måten. Og for å finne ut hvor mange personer som utgjør x% av totalen, så er jo den rutinen ganske grei. La oss si du har 200 personer (fremdeles lett å jobbe med, men det viser at metoden funker). For å finne ut hvor mange personer som utgjør for eksempel 5% (og vi vet at tallet skal bli 10), så tar vi og deler på 100 og ganger med 5. og dette funker jo for alle verdier man trenger. På generell form så blir det Så kan man jo finne men det har/hadde du sikkert funnet ut selv. Jeg bare nevner det for å nevne det, hehe Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Antall intervaller er uansett 10. 0-100 prosent og 10 "brackets". Men takk uansett, blir vel slikt jeg tenkte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå