Gå til innhold

Starte enkeltmansforetak, mva, skatt, digitale tjenester osv.

Ajesto

Anbefalte innlegg

Du kan aldri ta det de lokale heltene på skattekontoret sier for god fisk, har sett det utroligste ideer og underlige skjønnsmessige avgjørelser.

Har man x servere som står 24/7 så burde det være det være greit og dokumentere hvor mye kwh dette dro i året.

Har selv utgiftsført en traktor på ett IT-firma, det overlevde da bokettersyn, kluet med utgiftsføring er dokumentasjon og begrunnelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ja, det er jo i grunn ikke noe oppsiktsvekkende.

Jeg er klar over at det finnes mange "helter" på skattekontoret, men når både regnskapsføreren min og skattekontoret sier at det er no-go å utgiftsføre min private strømregning eller deler av den, sier jeg at det er greit og konkluderer med case closed. Det var uansett ikke snakk om skyhøye summer så det brydde ikke meg noe.

Nå har jeg eget kontor uansett og får utgiftsført det jeg skal utgiftsføre av driften.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke akseptert at en godt dokumentert og begrunnet utgift hadde blitt avvist av regnskapsfører, de kunne godt ha begrunnet at de var uenig og lagt det ved bilaget men og påtvinge deg tusenvis av kroner i ekstrautgifter til abb og elektrikker er urimelig bare fordi du driver næring hjemmefra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gir mening, men en snø... faen... nå står det stille. snøspruter? Hehe, nei, det høres feil ut...

Jaja, en sånn en ville vel vært mer tradisjonelt :)

Nytter ikke med slikt når man snakker om to til trehundre meter vei.

Lenke til kommentar

Hvis dere er usikre og hvis det er snakk om en del penger, så kan dere be om en bindende uttalelse fra skattekontoret. Dette koster 4-500 kr og har vanlig saksbehandlingstid, men det er da noe.

Når det gjelder å kostnadsføre deler av din private strømregning pga. næringsvirksomhet så skal dette gå helt greit, men du MÅ ha en god begrunnelse og ikke minst en god beregning i grunn. Er det så vanskelig å oppdrive tekniske spesifikasjoner på disse servere og regne ut hvor mye strøm de bruker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Er det så vanskelig å oppdrive tekniske spesifikasjoner på disse servere og regne ut hvor mye strøm de bruker?

Rundt 800 i året med dagens strømpriser.

E: Tenker jeg på en low end PC satt opp som server som i mitt eksempel.

E2: Regnefeil

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Er det så vanskelig å oppdrive tekniske spesifikasjoner på disse servere og regne ut hvor mye strøm de bruker?

Rundt 800 i året med dagens strømpriser.

E: Tenker jeg på en low end PC satt opp som server som i mitt eksempel.

E2: Regnefeil

OK, og da håper jeg denne beregningen er fornuftig - gjerne med produsenten som kilde. Det er uansett bare snakk om 800 kr, så de kommer ikke til å halshugge deg om de mener det er noe feil.

I skatteloven §6-1 1. ledd står det jo krystallklart at det gis fradrag for kostnad som er pådratt for å erverve og vedlikeholde skattepliktig inntekt. Dine datamaskiner brukes jo åpenbart til dette, for uten de ville du ikke tjent penger.

Poenget er imidlertid at skatteetaten er svært negativ til folk som blander inn privat forbruk, og derfor bør du også bevise at disse serverne dine utelukkende brukes for næringsvirksomhet. Hvis du bruker dem privat, skal du i prinsippet korrigere for dette, jfr §6-1 2. ledd.

Men, ikke stol på meg. Er nyutdannet. Du kan i det minste konfrontere regnskapsføreren med de 800 kr og skatteloven §6-1. ;)

EDIT: hvorfor i jesu navn blir paragraf-tegnene mine omgjort til uforståelige bokstaver?

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...