Ajesto Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Hei, Jeg har en hjemmeside som jeg tjener gjennomsnittlig 2000 euro (16000) kroner i måneden på, gjennom google adsense. Jeg har laget/driver hjemmesiden med to nederlendere. Vi skal nå begynne å ta ut penger. Hvordan passer det med enkeltmanns foretak? Når og hva må man betale til staten. Hvordan fungerer det å betale folk i andre land i forhold til skatt? Hva må betales moms og hva må betales skatt på? Håper noen med litt peiling kan være så vennlige å hjelpe. Takk! Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Så lenge omsetningen foregår i utlandet i næring skal det ikke betales moms. Selger du varer/tjenester til Nordmenn innenfor landets grenser skal det føres på MVA. For å skatte av dette må du ned på ditt lokale skattekontor og oppgi hvor mye du regner med å ta ut av dette firmaet i løpet av året. Du får da en regning på forskuddsskatt som du skal betale. Ikke finn på å registrere AS før din egen omsetning i hvertfall passerer 700.000 kroner i året. Du kommer til å spare en del skatt på det. Lenke til kommentar
Ajesto Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) Selger reklame plass til google adsense. Så hvis jeg får 16000 på konto hver månede, sender 10000 nedover til gutta i nederland så er det sånn det fungerer? Eventuellt skal jeg gå ned på skattekontoret og si att jeg forventer å ta ut 70000 tusen selv, og jeg vil da få en giro med forskudsskatt jeg skal betale? Hva kan jeg skrive av? Hva kan de skrive av? Si jeg får 16000 på konto hver månede, hvordan går jeg fram? Endret 25. juni 2012 av Ajesto Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Selger reklame plass til google adsense. Så hvis jeg får 16000 på konto hver månede, sender 10000 nedover til gutta i nederland så er det sånn det fungerer? Eventuellt skal jeg gå ned på skattekontoret og si att jeg forventer å ta ut 70000 tusen selv, og jeg vil da få en giro med forskudsskatt jeg skal betale? Hva kan jeg skrive av? Hva kan de skrive av? Si jeg får 16000 på konto hver månede, hvordan går jeg fram? 1. Registrer enkeltmannsforetaket ditt via brreg.no 2. Opprett egen firmakonto via bankforbindelsen din 2. Dra ned på skattekontoret og oppgi hvor mye du kommer til å tjene personlig etter utgifter osv. Betaler du 10.000 av 16.000 til lønnsutgifter skal du ikke oppgi at du tjener 16.000 men eventuelt 6.000 (selv om jeg regner med at det ikke blir så mye heller da en del går bort til serverleie osv?). 3. Før over pengene til firmakontoen, før så over lønnen din til din privatkontoen din (netto lønn), før over skatten på en egen skattekonto. 4 ... 5. Profit? Du kan skrive av teleregninger, reiseregninger hvis du har dette i forbindelse med firmaet osv. Kort og greit alle utgifter som direkte kan relateres til forretningen din. Jeg kjenner ikke til skattereglene i Holland. Hvis dette skal gjøres på tryggest mulig måte (for deg), sørger du for at disse personene du betaler har sitt eget firma og at de fakturerer deg, eller så kan det være at du sitter igjen med skatteansvaret for de du betaler lønn til (arbeidsgiveravgift og inntektskatt). Lenke til kommentar
Ajesto Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 "Jeg har en blogg/nettside på en utenlandsk server, er jeg skattepliktig til Norge eller til landet der serveren ligger? Hvor bloggen/nettsiden er fysisk plassert har ingen betydning for skatte- og avgiftsreglene. Skatte- og avgiftsplikten avgjøres av hvilket land bloggen/nettsiden drives fra. Det vil si, er bloggen/nettsiden lokalisert i utlandet, men drives fra Norge, skal norske skatte- og avgiftsregler følges." http://www.skatteetaten.no/no/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=115891&chapter=155587#x155587 Jeg må da i tillegg betale 25% moms? Dvs 16000 blir effektivt omgjort til 12000, hvorav det blir 4000 på hver som vi igjen må betale 33% skatt på som gjør at det blir 2777kr NETTO per pers. NICE, elsker norge! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Det står ingenting om moms på den siden, du forveksler skatt og moms. Lenke til kommentar
Ajesto Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Det står ingenting om moms på den siden, du forveksler skatt og moms. "Når inntekter/gaver fra bloggen overstiger kr 50 000 i løpet av en 12 måneders periode, skal du registreres i Merverdiavgiftsregisteret. For å bli registrert, må du sende en søknad. Da har du rett på fradrag for merverdiavgift på kostnader du har i forbindelse med bloggen." Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) Ja men det er FRADRAG. Du må være registrert i MVA registeret for å kunne få penger igjen på momsen, skjønner du? Du får ikke igjen noe på momsen før omsetningen din har oversteget 50.000,- i løpet av et år. Når du er registrert i MVA registeret skal du fortsatt ikke betale moms, men du kan allikevel få fradrag på f.eks serverleie (hvis du leier serverplass i Norge), telefonregninger osv. Endret 25. juni 2012 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
Ajesto Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Så beste mulig utfall er at jeg starter mitt eget enkeltmans foretak, modtar x kroner per månede, skriver av min egen strømregning, pc og utstyr jeg bruker for å utføre jobben. og sørger for å holde meg under 50000 i året i rein uavskrevet lønn, hvorav jeg betaler skatt for de beløpene som ikke har blitt avskrevet? Har jeg forstått det riktig? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Nei... Vet du, jeg foreslår at du finner deg en regnskapsfører med en gang. Du vil antageligvis slippe unna med rundt 5-7000 i året, og du kan skrive det av. Det vil sikre at du slipper unna rettsvesenet, og skattevesenet, og antageligvis vil du tjene på det i lengden. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Ja men det er FRADRAG. Du må være registrert i MVA registeret for å kunne få penger igjen på momsen, skjønner du? Du får ikke igjen noe på momsen før omsetningen din har oversteget 50.000,- i løpet av et år. Når du er registrert i MVA registeret skal du fortsatt ikke betale moms, men du kan allikevel få fradrag på f.eks serverleie (hvis du leier serverplass i Norge), telefonregninger osv. Man får vel ikke penger igjen på momsen om man ikke betaler moms i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Man får vel ikke penger igjen på momsen om man ikke betaler moms i utgangspunktet? Jo, det er mulig, om man driver en virksomhet som er innenfor mva-lovens virkeområde, men som har 0-sats (fritak for mva) på omsetning, eller evt. bare på deler av omsetningen (f.eks enkelte varer, som bøker; bøkene i bokhandelen er fritatt, men ikke kontorrekvisita og alt det andre; DVD, spill, barneleker..). Da får man mva-fradrag på all inngående mva og beregner ingen utgående mva (evt utgående mva bare på deler av omsetningen, og beregnet med inntil fire forskjellige satser; 0%, 8%, 15% og 25%...) , og får dermed penger tilgode fra Skatteetaten/Fylkesskattekontoret. Se merverdiavgiftsloven §1-3h og kapittel 6 for nærmere info. Dette er neppe særlig relevant for blogging og lignende virksomhet, dog... Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Så beste mulig utfall er at jeg starter mitt eget enkeltmans foretak, modtar x kroner per månede, skriver av min egen strømregning, pc og utstyr jeg bruker for å utføre jobben. og sørger for å holde meg under 50000 i året i rein uavskrevet lønn, hvorav jeg betaler skatt for de beløpene som ikke har blitt avskrevet? Har jeg forstått det riktig? Hvis dette er strømregninger hjemme hos deg privat så slå det fra deg med en gang. Selv om du har server hjemme kan du ikke utgiftsføre strømregningen din. Over eller under 50000 ... du vil jo helst komme over denne grensen da slik at du får igjen mva du punger ut på investeringene dine. Hvis du vet du kan komme over denne grensen i løpet av et år legger du ved disse regningene ved første momsoppgjør. Hvis du er usikker ville jeg ventet med å gå bananas med bankkortet på lefdal/elkjøp/expert. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Hvis dette er strømregninger hjemme hos deg privat så slå det fra deg med en gang. Selv om du har server hjemme kan du ikke utgiftsføre strømregningen din. ' Men endel av den burde han kunne utgiftsføre hvis han har div strømkrevende utstyr stående for og drive næring. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Hvis dette er strømregninger hjemme hos deg privat så slå det fra deg med en gang. Selv om du har server hjemme kan du ikke utgiftsføre strømregningen din. ' Men endel av den burde han kunne utgiftsføre hvis han har div strømkrevende utstyr stående for og drive næring. Da må han i så tilfelle ha en egen leser for kontor/rom som blir brukt i næring og hvis strømforbruket er såpass høyt at man rettferdiggjør denne utgiften det medfører å få en elektriker til å installere og godkjenne dette, er det vel like greit å leie egnede lokaler til dette? Skattemyndighetene går aldri med på at man utgiftsfører strømregningen / deler av strømregningen hjemme hos seg selv. Det blir like sjalabais som når folk utgiftsfører diett som 'representasjon' over en lav sko. Ved bokettersyn kommer smellen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Skattemyndighetene går aldri med på at man utgiftsfører strømregningen / deler av strømregningen hjemme hos seg selv. Joda, forutsatt at man har et realistisk syn på fordelingen mellom privat og næring. Sjekk eksempelvis Lignings-ABC punkt 10.15. (Jada, jeg vet det står under overskriften jordbruk, men prinsippet bør være det samme for annen virksomhet som drives "hjemmefra".) Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Det er snakk om et helt annet forbruk som slår mye tydeligere frem på en regning, hvis ikke bonden da allerede har adskilte strømmålere allerede. Selvfølgelig skal forbruk som er i næringsøyemed kunne utgiftsføres, men man kan ikke ta deler av en privat regning og synse frem et forbruk som man utgiftsfører hjemme på hybelen. Dra selv til skattekontoret og hør med de. Oppfordringen blir da å eventuelt skaffe seg/leie eget lokale til næring som man kan utgiftsføre driften på. Jeg kan garantere at skattekontoret ditt aldri går med på en slik bokføring der man blander sammen privat og næringsutgifter. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Mye av Norske skatteregler er synsing på høyt nivå, du kan fint utgiftsføre privat internettabb og fastelefon osv men du må ha en fordeling mellom privat og firmabruk. Det vil være samme sak med strøm hvis du har utstyr som dra såpass at det er merkbart, men som sagt du må bruke hodet og ha magemål. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Internettabonnement er greit, Telefonforbruk er greit. Strømregning hjemme hos deg selv er ikke greit. Jeg driver butikk selv og har hørt med skattekontoret om dette. Og ja, jeg hadde en stund 4 servere (DNS, Epost og web server, jeg går ut ifra at OP har mindre strømutgifter en det jeg hadde) som stod på hjemme 24/7, men det er klart. Både jeg og da underforstått mitt lokale skattekontor kan ta feil, men da vil jeg gjerne at dette dokumenteres. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Setter du serverene på en separat krets er du i boks. Enda bedre, lei server og utgiftsfør hele utgiften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå