Gå til innhold

adobe premiere pro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer vel forsåvidt at Premiere Pro er blitt en del raskere enn tidligere. En av tingene de har gjort mer med er at en del effekter rendrer i draft-kvalitet når du foretar en preview, ihvertfall hvis du ikke bruker Render-Preview muligheten men trykker spacebar for Realtime-Preview.

Programmet har også fått støtte for ting som er tilgjengelig på nyere prosessorer, slik som hyper threading osv. som kanskje ikke nødvendigvis øker hastigheten så voldsomt men kan gjøre programmet mer responsivt under intensiv jobbing og kanskje dermed oppleves som mer strømlinjeformet.

En ting som Premiere Pro har fått som kanskje kan oppveie (nedveie ??) hastighetsøkelsen er "nested sequences" som i korte trekk betyr at du kan ha flere timelines innenfor et prosjekt og så bruke en slik timeline inne i en annen. Et av problemene med dette er at når du foretar en preview av den ytterste timelinen, den som inneholder den andre, så blir den innerste rendret der og da som en del av den større, men tydeligvis ikke cachet. Dvs. at noe mer enn 2-3 lag av timelines inne i hverandre begynner å dra en del av prosessoren, spesielt hvis du har effekter i hver timeline også.

Skal bli spennende å se hva ordentlige produkt-tester vil vise når det gjelder Premiere Pro.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kommet tilbake fra IBC i Amsterdam. Her ble blant annet Premiere Pro vist.

Det er mye som så ganske bra ut, blant annet på lydsiden. Adobe har visstnok gjort en fullstendig overhaling på kildekodene. De har nå gått bort fra A/B-editing og vendt seg mot det mer profesjonelle 'Single track editing' som vi finner i løsninger som Avid Xpress DV og Pinnacle Edition. Med dette har også Premiere Pro fått en del fornuftige muligheter som blant gjør at det er enklere å stokke om på klipp du allerede har lagt i tidslinjen.

For ihugga Premiere-brukere (og tro meg, jeg var det selv for kort tid tilbake) er det kommet mye som vi hadde fortjent å fått for mange år siden; voice-over, bedre verktøy for key-framing av effekter, mulighet for lift/extract i tidslinjen etc.

Når det er sagt vil jeg si at jeg har fått styrket tro på Pinnacle Edition med deres nye Liquid Edition. Premiere Pro virket forøvrig bedre på lyddelen, men her har Pinnacle med sitt oppkjøp av Steinberg sannsynligvis et kort opp i ermet...

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Pinnacle HAR KJØPT OPP STEINBERG????? Dette er jo helt utrolig! For det første er jo Steinberg et gigantisk selskap, og et av de aller første og etter å ha hørt om hvordan folk klager på Pinnacle Studio skulle man ikke tro at Pinnacle hadde råd til noe sånt i slike tider. Helt utrolig.

Tenkte jeg skulle opplyse om at dersom du har brukt Final Cut Pro så ser du egentlig hvordan Premiere Pro ser helt likt ut. (Kompis av meg bruker en ustabil piratversjon bare for å prøve).

Det første som slo meg ang. PP var faktisk (merkelig nok) at oppløsninga ikke KAN være stor nok her. Du får faktisk nesten kun plass til monitor (dobbel), sekvens, verktøylinje og hovedbin'en... i 1600x1200! Helt utrolig hvor "crampa" alt føles om man prøver å få med seg lydverktøy, history osv i samme bildeskjerm. Nå er det jo ikke alle som trenger dual monitor, men det er like greit å redigere på denne måten siden man da kan bruke alle andre proffredigeringsprogrammer med det samme (slik man redigerer i Avid og Pinnacle Edition)

Noe av det råeste jeg oppdaget var sanntids vektorskop, histogram og rgb-parade (kommer an på prosessor selvfølgelig:))

Fargekorrigeringa var desverre ikke så bra som jeg hadde håpet, FCP var helt utrolig bra på det området (og Pinnacle Edition) mens PP hadde et ganske kronglete brukergrensesnitt der... Burde absolutt hatt noe visuelt i stedet for en masse tall.

Stabiliteten var faktisk ganske bra selv om det var en tidlig versjon jeg prøvde, i hvert fall som natt & dag i forhold til 6.0 og 6.5 (som nå føles som skamfullt dårlige i forhold).

ENDELIG har Adobe ordnet rendringa slik at man ikke må rendre om hver gang man flytter om på klippet. Fantastisk (og EKSTREMT på tide)

en annen ting som skuffet meg var dette med keyframes... Det gikk ikke an å bruke disse med motion-verktøyet. Det gjør at vi ikke lenger kan lage Terry Gilliam-animasjoner (Monty Python da) kun ved hjelp av PP.. litt kjipt :)

Men alt i alt virker det svært lovende... Blir sannsynligvis å kjøpe det. Men som sagt, det er en ganske soleklar kopi av Final Cut Pro nå.

Lenke til kommentar
Pinnacle HAR KJØPT OPP STEINBERG????? Dette er jo helt utrolig! For det første er jo Steinberg et gigantisk selskap...

Jepp, og tro meg: Pinnacle Edition-brukere vil nyte goder av dette utover! Pinnacle jobber, så vidt jeg har latt meg fortelle, med en integreringsplan nå. Steinberg er å regne blant markedslederne innenfor digital lydbehandling. Blir spennende å se hva de ender opp med, sannsynligvis et Edition med funksjoner fra Nuendo integrert. Gleder meg!

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

til øystein egentlig:

Du skrev at man har voiceover-funksjon i PP? Veit du åssen vi kan få til det? Jeg så hurtig over kontrollene men så ikke noen umiddelbare voiceover-valg, men vi driver akkurat med dette nå og det hadde vært fantastisk å få litt hjelp der..... På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...