VSPZ Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Hei. Har en PC hjemme som er skikkelig treg og sikkert full av virus Tenkte å reinstallere hele PCen, siden virusprogrammer og diverse oppryddning ikke var en varig løsning. Derfor lurer jeg på: 1. Har en gammel Windows XP Home Edition CD hjemme, men det var ikke den som opprinnelig fulgte med PCen (Den finner jeg ikke). Serialnummeret til den oprinnelige CDen står klistret på PCen. Kan jeg bruke den gamle Windows CDen sammen med dette serialnummeret? Eventuelt er det en måte å sjekke dette på? 2. Hvordan reinstallere jeg Windows. Tenkere å formatere hele hardisken og få en helt ny start På forhånd, takk for svar Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 I utgangspunktet så skal du jo bruke CD/DVD med tilhørende serienummer. Normalt så setter man i plata, restarter maskinen slik at den starter fra plata (mulig dette må velges i bios) og så velger man å formatere før man legger inn windows. På så gamle pcer så ville jeg vel kanskje sett på ubuntu og lignende for å få et mer moderne os som fortsatt støttes. Lenke til kommentar
VSPZ Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Hei igjen. Takk for svar Ankh. Sorry for at jeg er så sein med å svare, kommer nok til å bli et lite sommerprosjekt. Egentlig er dette familie PCen, så jeg tror ikke Linux er et alternativ i og med at mor og far isje er så veldig tekniske ... Men etter mye leting fant jeg CDene som fulgte med PCen. Det var en "HP Restore Plus!" og "OLperating System CD". Noen som har erfaring med gjenoppretting av PCen HP dx5150MT. Er selv Mac bruker, så har ikke så mye erfaring med PC, så en "dummy guide" hadde vært perfekt ;P Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Vet ikke helt hvordan HP har gjort det, men som sagt så er det vanlige å sette i CD, restarte maskin slik at den starter fra CD. Før du begynner pleier du få en meny med hva du vil gjøre, og mener det het "formater og installer windows XP" det som du skal velge. Den trenger jo endel drivere. Noe vil komme når win oppdaterer seg, andre bør du hente ned fra enten hp sine sider eller den enkelte komponents sine produsentsider. Er normalt nettverk, skjermkort, og lyddriver, samt drivere til mus, tastatur, osv alt etter hva dere har. Lenke til kommentar
VSPZ Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Ok, da får jeg prøve det Takk for svar Ankh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå