serpaul Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jeg har kjørt Chrome på Surface Pro 3 siden november og aldri opplevd det som negativt. Takk for svar! Men du merker ikke noen ekstra batteribelastning med Chrome? Skal jo være en strømstjeler, spesielt for de av oss som bruker en del extensions. Som sagt - Surface Pro 3 har god batteritid ved lav belastning. Forrige helg skrev jeg referat i 6 timer og hadde fortsatt bra med batteri igjen. Ved hard belastning, f.eks flash, tømmes batteriet på min på 3 timer eller mindre. Rekorden er 2 1/2 time med nettvideo. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Takk for svar! Og det går greit å bruke touch til alt i operativsystemet? Du føler ikke at det er klønete, eller at du plutselig trenger mus? Forbedringene til Windows 10 ser først og fremst ut til å være rettet mot de som bruker laptop/skrivebord. En annen ting som holder meg igjen er at Chrome vel ikke spesielt bra på Surface Pro ...? Skulle ønske de kom med en touch-versjon. Å bruke touch er akkurat som før, kanskje et hakk eller to bedre. Innstillingene er jo vesentlig mer touch tilrettelagt enn i Windows 8, og man har mindre behov for kontrollpanelet enn tidligere. For oss som brukte Windows 8 er forskjellene faktisk veldig små. Startmenyen har blitt mindre (men du kan velge å gjøre den fullscreen eller kjøre "Tablet mode"), innstillingene har blitt bedre, det oppleves nå endelig som sømløst å bytte mellom Win32 og Universal apper, men ellers er det meste likt. Chrome har ikke bare problemer på Surface, men over hele fjøla. Bare spørr Mac-gutta. Hvorfor det derfor ikke er ordnet er jo forferdelig snålt. Jeg har kjørt Chrome på Surface Pro 3 siden november og aldri opplevd det som negativt.Dt har jeg! Da jeg sluttet å bruke Chrome fikk jeg godt over en time ekstra ut av batteriet (kanskje nærmere to også)! Firefox ble da valget. Det er maaange tråder om det på Microsoft sine fora og på Reddit, så det kan være verdt et forsøk. Er man imidlertid slik at man lukker nettleseren når man ikke bruker den, så er det et mindre problem. Men er maskinen min på, så kjører også nettleseren (og Outlook og OneNote), ferdig med det. Akkurat nå bruker jeg Edge og jeg liker den, selv om jeg irriteres hinsides fornuft at Microsoft ikke har klart å bli ferdig med nettleseren til en lanseringsdato de selv har valgt. Hvor er synkronisering og plugins som man forventer av dagens nettlesere? Jeg ønsker meg imidlertid at Chrome kunne fikse denne batteri-bug'en. Den er jo til stede på alle OS utenom ChromeOS.... Lenke til kommentar
serpaul Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 (endret) Det mest irriterende med Win 10 er at de fullstendig har fucket up OneDrive. Dels har de tatt vekk placeholders. Dels lagrer programmene nå direkte mot nett og ikke mot OneDrive-mappen på enhet (som i Win 8.1 fikset synkroniseringen uten å bry oss med varsler...). Slik at vi enten blir sittende å se på en melding om "Laster opp..." eller får spørsmål om vi vil lagre lokalt fordi vi ikke har nett. Jeg har ofte ikke nett. Men det gjelder jo uansett hvilken enhet man har, uavhengig av Surface. Endret 18. august 2015 av serpaul Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Til dere som eier Surface Pro, hvordan er Windows 10 på maskinen? Har hørt mange som er veldig positive til forandringene, også på Surface, mens andre mener at det er et steg tilbake hvis man skal bruke den som en tablet. Jeg kommer hovedsaklig til å bruke den som tablet, dvs. uten tastatur. Til privatbruk brukar eg min mest som tablet, og det tykkjer eg fungerer mykje betre enn i Windows 8. Spesielt kjekt er det at no kjem touch-tastaturet automatisk fram sjølv om ein ikkje nyttar eit spesifikt Modern UI-program, noko som plaga meg veldig når eg skulle gjere noko som daglegdags å sjå igjennom mapper... Einaste eg saknar er det å kunne skifte apper ved å dra inn fingeren frå venstre, men når eg fann ut kor eg kunne aktivere app-knappar på oppgåvelinja so er ikkje det eit problem lenger. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Det mest irriterende med Win 10 er at de fullstendig har fucket up OneDrive. Dels har de tatt vekk placeholders. Dels lagrer programmene nå direkte mot nett og ikke mot OneDrive-mappen på enhet (som i Win 8.1 fikset synkroniseringen uten å bry oss med varsler...). Slik at vi enten blir sittende å se på en melding om "Laster opp..." eller får spørsmål om vi vil lagre lokalt fordi vi ikke har nett. Jeg har ofte ikke nett. Men det gjelder jo uansett hvilken enhet man har, uavhengig av Surface.Ja, jeg er helt enig. Microsoft hadde et velfungerende produkt som de selv valgte å ødelegge. Grunnen er visstnok at flere (eldre?) brukere reagerte på at det var "vanskelig å vite hva som var synkronisert eller ikke". Mitt svar på det er at hvis du ikke forstår begrepet "Online only" eller "Available locally" så kanskje ikke filsynkronisering er noe for deg. Forhåpentligvis er presset såpass stort på Microsoft for å fikse denne banale feilen at de retter det opp. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Einaste eg saknar er det å kunne skifte apper ved å dra inn fingeren frå venstre, men når eg fann ut kor eg kunne aktivere app-knappar på oppgåvelinja so er ikkje det eit problem lenger. Hva mener du med å aktivere app-knapper på oppgavelinjen? Ha programmer pinnet til taskbaren liksom? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Av ein eller anna grunn so visast ikkje opne program på oppgåvelinja som standard i Nettbrett-modus, berre dei som allereie er pinna. Det tar eit par trykk med fingeren for å aktivere dette, men berre viss du veit kor du skal trykke. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 (endret) Har etter en del research egentlig begynt å lure på om ikke Surface 3 er den rette enheten for meg, i stedet for Surface Pro 3. Jeg kommer som sagt til å bruke den som tablet hovedsaklig, og da er skjermstørrelsen og vekten mer bekvem. Den har også bedre batteritid, og ikke minst er over 2000 kr billigere. (Tenker da på 128 gb/4gb-modellen) Ulempen er jo at prosessoren er dårligere. Men såvidt jeg har lest er den likevel kjapp nok til vanlige oppgaver. Og jeg driver stort sett bare med surfing, mail og andre småting. Vil kanskje spille et og annet spill, men da er det snakk om spill fra sent 90-tall, tidlig 2000-tall antakelig. Videoredigering gjør jeg aldri, og i så fall kan jeg gjøre det på beistet. (Les. den stasjonære gaming-PCen.) En annen kjekk ting med Surface 3 er at produktet er ganske nytt. Så det er vel relativt liten sjanse for at de slipper ut en oppfølger i nærmeste fremtid. Surface Pro-linjen blir nok antakelig refresha snart, surt å vente. Endret 18. august 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Har etter en del research egentlig begynt å lure på om ikke Surface 3 er den rette enheten for meg, i stedet for Surface Pro 3. Jeg kommer som sagt til å bruke den som tablet hovedsaklig, og da er skjermstørrelsen og vekten mer bekvem. Den har også bedre batteritid, og ikke minst er over 2000 kr billigere. (Tenker da på 128 gb/4gb-modellen) Ulempen er jo at prosessoren er dårligere. Men såvidt jeg har lest er den likevel kjapp nok til vanlige oppgaver. Og jeg driver stort sett bare med surfing, mail og andre småting. Vil kanskje spille et og annet spill, men da er det snakk om spill fra sent 90-tall, tidlig 2000-tall antakelig. Videoredigering gjør jeg aldri, og i så fall kan jeg gjøre det på beistet. (Les. den stasjonære gaming-PCen.) En annen kjekk ting med Surface 3 er at produktet er ganske nytt. Så det er vel relativt liten sjanse for at de slipper ut en oppfølger i nærmeste fremtid. Surface Pro-linjen blir nok antakelig refresha snart, surt å vente. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men "ikke-pro"-versjonen har et annet operativsystem (RT) som jeg vil gjette på kanskje ikke vil støtte gamle spill og annet beregnet på vanlig PC-bruk. Ville ha sjekket opp det hvis det er viktig å kunne gjøre litt av det som ikke støttes i blant. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men "ikke-pro"-versjonen har et annet operativsystem (RT) som jeg vil gjette på kanskje ikke vil støtte gamle spill og annet beregnet på vanlig PC-bruk. Ville ha sjekket opp det hvis det er viktig å kunne gjøre litt av det som ikke støttes i blant. Hei. Nei Surface 3 kjører faktisk full Windows. Du har rett i at de tidligere versjonene kjørte Windows RT. Men RT er kuttet ut nå. Anbefaler deg å lese deg opp på Surface 3 også hvis du er nysgjerrig, men sammenlignet med Pro-versjonen har den tregere CPU, mindre skjerm, veier mindre, bedre batteritid og er lettere. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Aha, bra du rettet meg der! Jeg har Surface 2 Pro, og har ikke fulgt med på alle detaljer på de senere versjonene, så regnet med de fulgte samme modell. (Surface 2 var ikke aktuell pga RT, men da vet jeg om endringene til senere:) ) Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Aha, bra du rettet meg der! Jeg har Surface 2 Pro, og har ikke fulgt med på alle detaljer på de senere versjonene, så regnet med de fulgte samme modell. (Surface 2 var ikke aktuell pga RT, men da vet jeg om endringene til senere:) ) Ja. Hovedgreia med Surface 3 sammenlignet med Surface Pro 3 er vel prisforskjellen. Flere tusen kroners forskjell faktisk. Tar og kjøper en Surface 3 fra Microsofts egen butikk. Hvis jeg er misfornøyd med performancen får jeg sende den tilbake. (De skal visst ha fri retur) Studentrabatt også 5700 for 128/4-modellen. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det mest irriterende med Win 10 er at de fullstendig har fucket up OneDrive. Dels har de tatt vekk placeholders. Dels lagrer programmene nå direkte mot nett og ikke mot OneDrive-mappen på enhet (som i Win 8.1 fikset synkroniseringen uten å bry oss med varsler...). Slik at vi enten blir sittende å se på en melding om "Laster opp..." eller får spørsmål om vi vil lagre lokalt fordi vi ikke har nett. Jeg har ofte ikke nett. Men det gjelder jo uansett hvilken enhet man har, uavhengig av Surface. https://www.odrive.com/m/ Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Odrive så ikke så dumt ut. Men det er vel rettet mot folk som bruker mange forskjellige cloud-tjenester. Jeg bruker bare Google Drive, så er ikke så mye vits for meg. (Til dere som er misfornøyd med Onedrive, Google Drive er ganske fantastisk på Windows hvis ikke dere har prøvd det) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (Til dere som er misfornøyd med Onedrive, Google Drive er ganske fantastisk på Windows hvis ikke dere har prøvd det) Ikke så fantastisk som OneDrive var... Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Odrive gjør det samme som Onedrive gjorde. En velger om filer skal være tilgjengelig hele tiden, eller kun når filen åpnes, slik som det var med Onedrive på windows 8. At en kan legge til flere tjenester enn bare Onedrive er bare en stor bonus Men forøvrig enig i at det Microsoft har gjort med Onedrive i overgangen til Windows 10 er helt idiotisk! Merkelig at de ikke har endret det så mange som er missfornøyd med det. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Takk for tipset om Odrive, men jeg tror jeg venter til Microsoft løser problemet selv. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Noen som vet hvordan man velger standard "touch tastatur"? Etter W10 får jeg alltid "handwriting" panelet, ikke tastaturet. SP3 Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 (endret) Jeg har hatt et par Android tablets, men aldri helt likt å bruke dem, mest pga av de har vært fulle av lag, treige, og på langt nær ha så god flyt som jeg hadde forventa fra toppmodeller da de kom. Forrige uke fikk jeg teste en Surface 2 av en kompis, og den var dønn stabil, og hadde null problem med å streame i full HD på åpent nettverk. Så imponert ble jeg faktisk, at jeg har vurdert å gå til innkjøp av en Surface 3, eventuelt en Pro 3. Uansett, jeg har et par spørsmål, siden jeg har null erfaring fra Windows på tablets og telefon. Angående apps: - Spotify, er det tilgjengelig som app, og fungerer den like bra som på android?- Swiftkey er vel ikke der, men er andre tastatur der greie å bruke? - Instagram er fortsatt ikke oppdatert siden 2013? - Snapchat finnes ikke? - Finn.no, finnes den? Apropos Spotify. På forrige side leste jeg om at folk hadde problemer med at Spotify gikk i dvale etter 3 minutter! Er det noen løsning på dette på windows, bortsett fra å starte torrents, som kan fikse denne ganske grove feilen? Jeg har egentlig mest lyst på en Pro, av den enkle grunn at jeg liker den pennen, og who knows, it might come in handy some day. Men en sånn penn får man ikke på den "vanlige" Surface 3? - Er det noen (store) forskjeller på selve tastaturet til de to? For man kan få tastatur til Surface 3 også? - Helt til slutt, er Surface 3 veldig mye "treigere" enn Pro 3? Jeg kommer ikke til å drive med noe videoredigeringsprogram, ei heller spesielt med spilling, men mest streaming av Netflix, Sport, og Youtube - alt i HD forhåpentligvis. Dette vil den takle greit? Endret 5. september 2015 av Kaim Lenke til kommentar
serpaul Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Spotify kjører ikke når Surface 3 Pro går i hvile, og om ikke noe har skjedd nå nylig, finnes den kun som skrivebordsprogram. Altså alt i alt ganske traurig sammenlignet med appen for Android. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå