Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite utvalg av programmer i Windows 8.1? Virkelig?

Ehh.. Ja? Folk har sære app preferanser så de mangler liksom alltid noe som de hadde før på Android.

De fleste mainstream appene derimot er å finne.

Men det er ikke til å komme utenom at veldig mange høyt profilerte apps og spill ikke er å finne på til Windows 8.1 RT.

Spill som Hearthstone, The Wolf Among Us og Game of Thrones som er perfekte for nettbrett, men som dessverre ikke er å finne på Windows 8.1 RT. Derimot så finner du de til iOS og Android.

Lenke til kommentar

F.eks mangler Facebookapp for Windows. Microsoft har snekret en selv, men det er ganske åpenbart at den ligger et par generasjoner bak Facebooks egne apper.

Få norske aviser har apper for windws.

Flipboard som fulgte med preinstallert er veldig bra, men har selvsagt mest amerikanske nyheter. Den er veldig fin å bla i.

BBC sin app for Windows er rar. Mye mindre brukervennlig enn den for Android.

Surfarce har heller ingen gode nettlesere. Hverken IE eller Chrome tilpasser sidene til skjermen i nettbrettmodus. Jeg må scrolle sidelengs. De er heller ikke særlig fingervennlige. Chrome på Android er veldig fingervennlig. Chrome har en egen modus for Win 8.1 som hjelper litt.

Appene for bilde og videovisning fungerer bra.

Surface mangler en fingervennlig filleser til bruk i nettbrettmodus.

Office 2013 fungerer i nettbrettmodus, men har for små ikoner. En blir gal av å trykke på dem. At en kan snu worddokumenter for korrekturlesing er derimot genialt eller snu Excel for å vise data som jeg har tastet til en annen. Dog kræsjer Word om jeg snurrer brettet for mange ganger rundt etter hverandre.

Lenke til kommentar

Om vi snakker touchoptimaliserte apps så er svaret, ja så absolutt. Poenget er jo at Surface skal fungere som både ultrabook og nettbrett, det å sitte å fikle med desktopoptimaliserte apps når du bruker den som et nettbrett er alt annet enn en god brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Etter noen ukers bruk vil jeg påstå at byggekvaliteten på dockingstasjonen er mildt sagt forbausende dårlig. Surface passer ikke i sporene den skal stå i når den er tilkoblet. En må bøye litt. I og for seg greit nok hvis dockingen hadde kostet et par hundrelapper, men Microsoft skal faktisk ha en tusenlapp for den.

Jeg blir ellers mer og mer imponert av Surface som PC. Kjapp og stødig. Win 8.1 er en drøm. Lett og bærbar er den selvsagt. Lekkert design.

Som laptop fungerer den ikke i fanget. Til det er tastaturet for mykt og bøyelig og støttefoten til skjermen tar for stor plass. Plassert på et bord gjør tastaturet jobben.

Som nettbrett gjør den vel en slags jobb. Litt stor og tung. Lite utvalg av apper. For surfing i sofakroken bruker jeg fortsatt mobilen.

tipper du har Surface 3? For 1 og 2 er merkbart bedre å ha på fanget. Bruker faktisk 2pro mer pga størrelsen.
Lenke til kommentar

Om vi snakker touchoptimaliserte apps så er svaret, ja så absolutt. Poenget er jo at Surface skal fungere som både ultrabook og nettbrett, det å sitte å fikle med desktopoptimaliserte apps når du bruker den som et nettbrett er alt annet enn en god brukeropplevelse.

velg handicap modus i kontrollpanelet så blir det lettere å navigere på Facebook.com etc :)
Lenke til kommentar

Jeg tenkte absolutt ikke på apps optimalisert til touch og da metro UI.

Er det virkelig så ræv med desktop på det? Er det ikke en stylus med som funker som en mus basically?

Ville tro det var ganske grei opplevelse =(. Trist!

Visst du spørr de som faktisk bruker det. Så vil du få til svar at det fungerer kjempebra! Spørr dubde som har testet det på elkjøp/angrerett. Så får du blandet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har (hatt) flere iPads, div Android-tablets og tablets med både Win RT og full 8.1. Å bruke skrivebords-apper uten å ha fysisk tastatur og pekeredskap (touchpad eller mus) fungerer veldig dårlig. Når man skal velge noe fra for eks menyene i Word eller Excel, bommer man gjerne flere ganger før man er så heldig at man treffer (mulig jeg ga opp dette for tidlig?). For Modern UI (tidl Metro) er touch bedre, men mange apper som finnes på andre plattformer er dårligere. Det finnes ikke skikkelige apper for Spotify, Snapchat, og mange andre for Modern UI. Selv om det finnes alternative apper, som Spotlite for Spotify, er denne dårligere og mer ustabil enn de på iOS og Android. Dersom man ikke har RT, kan man legge inn skrivebordsversjonen for Windows av Spotify, men da er det lite touch-vennlig. Jeg har også brukt Adobes PhotoShop Express for MUI en del, og den kræsjer ofte, gjerne når jeg er ferdig med å redigere et bilde, og skal lagre det (slik at alle endringer går tapt).

Lenke til kommentar

Jeg tenkte absolutt ikke på apps optimalisert til touch og da metro UI.

Er det virkelig så ræv med desktop på det? Er det ikke en stylus med som funker som en mus basically?

Ville tro det var ganske grei opplevelse =(. Trist!

Visst du spørr de som faktisk bruker det. Så vil du få til svar at det fungerer kjempebra! Spørr dubde som har testet det på elkjøp/angrerett. Så får du blandet.

Dette blir vel temmelig enkel logikk? Er du en av de som mener at det ikke fungerer bra, så er vel sannsynligheten for at du fortsetter med bruk av Microsoft Surface eller øvrige nettbrett som baserer seg på Windows RT / Modern UI veldig liten? Det blir litt for enkelt å dra en "de som ikke liker det, de har bare ikke brukt produktet lenge nok".

Mener du virkelig at jeg trenger mer enn tre uker med kontinuerlig bruk for å i det hele tatt klare å komme meg over en slags "Modern UI kurve" før brukeropplevelsen blir god? Da har i såfall Microsoft et stort problem de må utbedre for da forsvinner nok en voldsomt stor potensiell brukergruppe bare der. Mange benytter seg jo faktisk av det som heter åpent kjøp på såpass kostbare produkter på å finne ut av hvorvidt det er et produkt som egner seg i praksis er noe de ønsker å bruke på permanent basis.

Når det er sagt; Smaken er som baken.. Osv.. Det at jeg ikke liker det, behøver ikke å bety at du ikke liker det. Og det at du liker det, behøver ikke å bety at jeg liker det.

For meg så er bruk av desktopapplikasjoner og touch såpass kronglete, med eller uten den medfølgende pennen at det dreper hele "ease of use" konseptet som jeg ser på som den ene store fordelen med nettbrett. Og utvalget av apps, og kvaliteten på de som allerede er der via Windows Store til "Modern UI" er så dårlig at det reduserer brukeropplevelsen som nettbrett såpass at jeg ikke ser på det som noe reelt alternativ. Du skal naturligvis få lov til å være av en annen oppfatning.

Nå var vi jo innom en som er interessert i et rent Windows RT nettbrett, altså et nettbrett helt ribbet for alle fordeler som X86-baserte nettbrett med fullverdig Windows gir. Ergo har vedkommende null mulighet til å benytte seg av det gode utvalget av "legacy programvare" som eksisterer. Da mener jeg helt klart at vedkommende burde tenke seg om både en, to og tre ganger før han velger å gå for Windows RT. For jeg mener at apputvalget og en touchsentrisert brukeropplevelse er endel dårligere med Windows RT kontra Android og iOS, og når du da også mister fleksibiliteten som mulighet for legacy programvare gir deg så ser jeg ikke helt hva som er poenget med å velge Windows RT fremfor Android og iOS? Eneste positive må være at du har litt bedre mulighet for kjøring av flere aktive vinduer vedsiden av hverandre om dette er noe som er av interesse, og det er vel stortsett det.

Lenke til kommentar

Ehh.. Ja? Folk har sære app preferanser så de mangler liksom alltid noe som de hadde før på Android. De fleste mainstream appene derimot er å finne.

Dette er vel ikke helt sant, det er mange temmelig populære og store applikasjoner som ikke er tilgjengelig. Per i dag så har du vel ting som;

- Blizzard Authenticator (mange som bruker dette)

- 1Password (blitt veldig populært, og det av veldig god grunn)

- En hel del nettbanker (dette er jo temmelig viktig, sitter du med fullverdig Windows derimot så kan du jo bare kjøre IE / Chrome / Firefox med Java men det fungerer jo dårlig med Windows RT)

- Spotify har ingen app for Windows RT / Modern UI

- CSports (C-More) har ingen app

- Instagram har ingenting

- Twitch.tv har ingen app

- YouTube har ingen offisiell app, du har dog apper fra tredjepart som er meget gode men de støtter ikke reklame så det tvinger meg til å snylte på de jeg ser på innhold ifra da de ikke får nada av penger

- Logitech Harmony har ingen app

- Philips Hue har ingen app

Det er jo en liten liste, med mer og mindre populære ting som mangler. Også har du jo en god bunke av det som eksisterer, men som er i utrolig dårlige utgaver av hva som eksisterer til andre plattformer;

- Facebook appen som er utviklet av Microsoft er temmelig dårlig. Ustabil, notifikasjoner er ofte trege, plutselig slutter den å oppdatere seg i bakgrunnen så du ikke aner om det faktisk skje noe osv..

- Flipboard er temmelig ustabil og formaterer ting helt merkelig i Modern UI kontra iOS

- Skype, ja selv Skype sin Modern UI klient er utrolig dårlig gjennomført.. Er ofte jeg kan ha den kjørende uten at jeg får opp innkommende samtaler osv.. Akkurat som den går i "pausemodus" når jeg ikke har den kjørende. Nå skal det sies at Skype til Android og iOS er temmelig dårlig det også, men uansett.

Det å konkludere med at folk er "sære" fordi de har appreferanser som ikke nødvendigvis tilfredsstilles av Windows RT / Modern UI virker som et noe flåsete utsagn. Du skal i det hele tatt ha et utrolig lite "appsenterisk" bruksområdet for å ikke havne i situasjoner hvor Windows RT / Modern UI enten mangler en app / løsning totalt eller tilbyr en løsning som er temmelig begrenset iforhold til konkurrerende plattformer.

Lenke til kommentar

Herregud.. Ta en spøk da mann...

Oki, så formulerte jeg meg litt dumt. Jeg aner egentlig ikke hva som er mainstream for tiden. Akkurat den skal jeg ta til meg.

Uansett så er jeg helt enig i at Windows RT mangler de aller fleste appene en kan få tak i på andre platformer.

Uavhengig av om det er store kjente eller mindre kjente.

Det finnes ikke noe marked for å utvikle for RT, et marked som er enda mindre enn WP8.

Hjelper jo ikke at appene skrevet for WP8 ikke fungerer i RT.

Nå forandrer selvsagt dette seg med Windows 10, men markedet vil fortsatt være så lite at det ikke finnes noen grunner til at apputviklere skal lage apper til det.

Så sånn sett vil aldri et nytt mobilt OS få særlig oppslutning med annet eksisterende apps kan brukes eller at det på magisk vis blir tatt imot av alle.

Android og iOS vil nok forbli de to dominerende OSene og være det en bør velge om en er ute etter et stort utvalg av apps.

Trodde de fleste banker skulle gå over til BankID 2.0 og dermed blir ikke Java noe problem?

Lenke til kommentar

BankID 2.0 har vel blitt noe utsatt om jeg ikke husker feil, men verden blir så definitivt et bedre sted med det på plass. Men det er fremdeles mange betalingsløsninger på nettsider som baserer seg på Java..

Bank ID 2.0 ble lansert i høst. De fleste store bankene har iallefall kuttet ut Java

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skuffende batteritid. Min iCore5 klarer maks tre timer med vanlig kontorarbeid. I tillegg slår den seg ofte ikke av når jeg lukker coveret slik at den er tom for strøm når jeg skal gjenoppta arbeidet etter en pause.

Rart. Min klarer minst 5 timer med aktiv bruk (har i7).

Lenke til kommentar

Vært eier av Surface Pro 3 i5 i noen uker. Er strålende fornøyd med både hardware og W8.1. Har brukt W8.1 i lengre tid på desktop, og nå gir endelig tanken bak Metro/Modern UI mening. Utrolig praktisk.

Skulle dog ønske desktop versjonen av OneNote 2013 var noe mer rettet mot bruk av Surface pennen. OneNote appen som medfølger Surface er veldig pent designet, men mangler for mange funksjoner om man ønsker å jobbe effektivt. Bare det å tegne en rett strek er umulig i OneNote Metro versjonen.

Jeg kjøpte i5 med 120GB da jeg kun skal bruke denne til notater(student). Den vil derfor ikke ersatte min kraftigere Macbook til videoredigering. Den er heller ikke lett nok til å erstatte min iPad 4, i tillegg til noe klumpete. Til tross for det....... Hvis jeg måtte valgt en av disse, hadde jeg faktisk valgt Surfacen, da jeg også har en større dekstop rigg til tyngre oppgaver. :)

Pros and cons...

+ Bra byggekvalitet

+ Stor og pen skjerm

+ Meget behagelig pen

+ Både tastatur og mus(Arc SE edt.) er både pent tilbehør samt praktisk i bruk.

+ W8.1 skinner med Surface, har ikke engang vurdert å installere Start8.

- Gjennskinn i skjerm

- OneNote appen som medfølger Surface mangler svært mange funksjoner ift desktop varianten. Er dog nydelig å bruke til simple notater.

- Noe tung og stor til å ersatte min "andre tablet" iPad 4.

- I grunn bagateller som "trekker" den. Har eid og eier mange gadgets og div maskiner gjennom åra, denne er helt klart noe for seg selv.

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...