Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig lyst på en Surface Pro 3, men lurer på et par ting som dere kanskje kan hjelpe meg med.

1. Jeg ønsker ikke å bruke pengene på å kjøpe med type cover, ettersom jeg allerede har et fantastisk (etter min mening) bluetooth-tastatur, Logitech K810. Vil det være ergonomiske/praktiske problemer ved å bruke et slikt oppsett i fanget og lignende? Jeg har lange ben, så jeg burde få plass. Står Surfacen stabilt også uten type keyboard?

2. Hvor sømløs og gjennomarbeidet er tablet-opplevelsen? Vanskelig å forklare, men hvis man sammenligner med en ipad f.eks. Jeg vet jo at du kan gjøre mye mer på Surface, men kan den gjøre de tingene iPad gjør bra like bra? Og hvordan er helheten i Windows 8.1, brukt på en touch device? Jeg er litt redd for et lappeteppe av et tablet OS, med dårlig skalering, svære sorte striper oppe og nede på videoen og masse programmer som finnes i både skrivebord- og app-versjon.

Ellers har jeg egentlig bestemt meg for å kjøre i5, 128 gig/4gb ram-varianten. Prishoppet til neste utgave ble rett og slett for stort, jeg trenger ikke mer lagring enn 128, og selv om jeg gjerne skulle ønske meg 8 gb ram for fremtidssikring, kjørte jeg en liten simulasjon på min stasjonære, og jeg bruker ikke mer enn 4GB i min workflow.

Synes likevel det er dårlig at de ikke tilbyr flere konfigurasjonsmuligheter, som f.eks i5 med 128 gig og 8 gb ram. Slik kan man gjøre med Macbook Air gjennom Apple.

Jeg har SP2, så jeg kan ikke garantere at det gjelder for SP3, men type-coveret på SP2 gjør veldig lite for maskinens stabilitet, da det er veldig lett og har en myk/fleksibel tilkobling til maskinen. Tastaturet er likevel festet godt nok til maskinen til at det ikke faller av ved normal bruk. Faktisk er den magnetiske tilkoblingen på tastaturet sterk nok til at jeg kan løfte hele maskinen (på ca 900 gram) etter tastaturet, om jeg bare unngår brå bevegelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever et merkelig problem på Surface Pro 3 nå.

Før måtte jeg trykke på Fn-knappen for å bruke F1-F12 og lysstyrke, spill av, søk, home osv lå først. Men nå må jeg trykke på Fn for å få tilgang til lysstyrke osv. Hvordan endrer man dette?

Ser ut som den finnes en shortcut - FN+Caps som bytter mellom hva som er standard. Ta en kikk her.

Lenke til kommentar

Vel. Så lenge var Adam i paradis.

Skulle restarte SP3en min idag, og da stod det at den skulle installere en FW oppdatering.

Men noe har gått galt og nå er det bare blåskjern med feilkoden 0xc000000d, og jeg må ha en recovery usb pinne. :(

Og det har jeg selvfølgelig ikke for hånden. Minnekort funket ikke, heller ikke telefon eller kamera med usb tilkobling.

Må si jeg ble litt skuffet ja. Hadde behov for den idag med fremvisning av Sketchup tegninger.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Hmm.. Må bare høre for tror kjøps"hjelpen" på expert har lurt meg! Er det noen som har testa SP3 på TV? For spurte på expert om det bare var en vanlig mini dp-port men fikk beskjed om at det var en spesiell "Microsoft-versjon". Noen som kan konfirmere det? Eller er det bare å kjøpe en vanlig HDMI til mini dp kabel?

Lenke til kommentar

Hmm.. Må bare høre for tror kjøps"hjelpen" på expert har lurt meg! Er det noen som har testa SP3 på TV? For spurte på expert om det bare var en vanlig mini dp-port men fikk beskjed om at det var en spesiell "Microsoft-versjon". Noen som kan konfirmere det? Eller er det bare å kjøpe en vanlig HDMI til mini dp kabel?

Bare tull. Den er helt vanlig og jeg bruker den mye med HDMI og VGA adapter slik jeg ellers ville gjort på en hvilken som helst laptop. Bare kjøp en helt vanlig adapter slik du skriver.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg litt her?

Har surface RT 2 som dekker alle mine behov, bortsett fra helt vanlig surfing.

Når jeg bruker IE metro så låser alt seg i 5-15 sekunder hver gang jeg går tilbake. Leser jeg en artikken her inne eller ett annet sted og vil tilbake til hovedsiden, ja da må en vente.

Dette kan løses ved å bruke desktop utgaven av IE, men her kan jeg ikke swipe for å gå tilbake osv.

Så hvordan løser dere andre dette? Etter hva jeg kan lese på nett så er dette ett problem som ikke bare er knyttet til RT, men til alle enheter med windows 8.

Ulempen på RT er jo at der ikke finnes noen alternativer til IE.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg litt her?

Har surface RT 2 som dekker alle mine behov, bortsett fra helt vanlig surfing.

Når jeg bruker IE metro så låser alt seg i 5-15 sekunder hver gang jeg går tilbake. Leser jeg en artikken her inne eller ett annet sted og vil tilbake til hovedsiden, ja da må en vente.

Dette kan løses ved å bruke desktop utgaven av IE, men her kan jeg ikke swipe for å gå tilbake osv.

Så hvordan løser dere andre dette? Etter hva jeg kan lese på nett så er dette ett problem som ikke bare er knyttet til RT, men til alle enheter med windows 8.

Ulempen på RT er jo at der ikke finnes noen alternativer til IE.

Min løsning er å bruke desktop IE og en blåtann mus...

Når jeg bruker Metro IE, så avslutter jeg bare IE og starter den på nytt.

Fatter ikke hvorfor MS ikke har fikset dette problemet, da det har vært der veldig lenge.

Lenke til kommentar

Kjøpte Surface Pro 3 i5 for litt over en uke siden. Var veldig skeptisk før kjøp til hvordan kickstand + type cover kom til å fungere i real life vs min ultrabook. Blitt svært overrasket over hvor gjennomført det er, eneste som er tydelig dårligere er touchpad, men når en setter SP3 touchpad+pen+touch opp mot ultrabook touchpad så vinner SP3 lett på input delen. En av grunnene til at jeg kjøpte den var pennen til bruk i OneNote for studier.

I løpet av den siste uken har dette skjedd:

003.JPG

Hjemmekontoret har fått en liten opprydding

001.JPG

Kjører alt av bøker og notater digitalt på skolen

002.JPG

004.JPG

Endret av vegards
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er jeg over på Surface Pro 3 og Win 8.1. Litt småplukk har det vært siden jeg åpnet esken i morges. Litt småplukk kommer det nok til å være de neste dagene. Det er litt med å bytte epostadresser, få med seg gammel epost, synkronisere onedrivemapper, tømme en ekstern harddisk over USB 2.0 og annet som ville ha vært der uansett hvilken maskin man kjøpte.

Foreløpig synes jeg Win 8.1 funker ganske likt som Win 7. Med i5 er SP3 rimelig kjapp og grei å bruke i docking stasjon og koblet opp mot ekstern skjerm, tastatur, mus o.s.v. Jeg dro den også med meg og brukte den da jeg skrev et referat i dag. Det funket helt greit. Selv om det var mitt første møte både med tastaturcoveret, Win 8.1 og Office 2013. Ingen læringskurve av betydning.

Nettbrettdelen er jeg skuffet over så langt. Surface skalerer rart. OneNote-appen åpnet f.eks med bitteliten miniskrift. Nettsider tilpasses ikke til skjermstørrelsen. Her må jeg se litt mer for å finne forskjellene fra Android. Litt brattere læringskurve.

Lenke til kommentar

Skriver dette mens jeg sitter i 10 000 meters høyde på tur til varmere strøk.

Handlet min første SP3 for 3 uker siden.

Først handlet jeg en I5 128 gb. Den fungerte bra nok, men hadde bestemt meg for å avvente black Friday tilbudene for å se om det var noen kupp å få.

Pakken med i5 og typecover kostet 9433 kr. Ganske stiv pris, så derfor var jeg veldig i tenkeboksen for om SP3 virkelig var verdt det.

Så kom black Friday tilbudene.

Da gikk jeg å bytte inn i5 128 gb mot en i3 64 gb.

Denne kostet 5995 + typecover kom det på 6993 kr. En forskjell på 2440 kr

Var litt skeptisk med å gå ned i prosessorstørrelse og kapasitet.

Men så langt må jeg si meg imponert og veldig glad for at jeg byttet meg ned.

For min del var ikke i5 verdt de 2440 ekstra kronene.

Sitter nå på flyet, har spotify åpen, følger med på EM, surfer på facebook. Alt på en å samme skjerm, delt opp i 3.

Spiller noen runder Where Is My Water, ser litt film. Klikker på tastaturet å skriver i godt tempo her på forumet.

Etter 5 timer har jeg ennå 59% batteri igjen.. :)

Forsøk å gjør noe lignende på andre enheter, madammen gjør for øvrig nesten det samme på sin Surface 2, forutenom Spotify.

At ikke flere har fått øynene opp for disse produktene synes jeg er litt rart og synd. For de er helt geniale. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...