Gå til innhold

Hvor studere Finans?

Sondrix

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal nå begynne i 3 på vgs, og skal søke utdanning om ikke altfor lenge. Drømmen har alltid vert å studere på NYU eller en anerkjent skole i USA. Men snittet mitt bli mest sannsynlig 4,6-4,9, noe som jeg tror utelukker de største universitetene. Og jeg har lyst til å studere på en så anerkjent skole som mulig treger ikke være i USA men et engelsktalende land (utenfor Norden). Australia kan være spennende. Som sagt Finans er hva jeg er interessert i, trenger ikke nødvendigvis være en bachelor i finans men noe lignende. Akkurat nå går det mot CBS, kommer jeg inn der?

Men kunne noen av dere hjelpe meg å finne noen anerkjente business skoler jeg kunne søkt på i USA, Storbitania, Australia eller et annet kult land?

Jeg elsker New York, men såvidt jeg har forstått så har jeg ikke mange muligheter der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en gang kan jeg si at du kanskje bør se bort fra NYU. Jeg gjorde litt reseach, og uten at jeg skal oppgi noen formell kilde, så fant jeg ut at du måtte ha en GPA på rundt 3,7 for å bli akseptert der. Jeg stiller meg ikke direkte kritisk til det, for NYU er blandt toppuniversitetene i USA. I et land med over 300 millioner innbyggerer, blir det naturlig stor konkurranse om disse universitetene.

Men nok om det, GPA er en skala som går til 4.0 i USA. I Norge går skalaen til 64 studiepoeng. Litt feilaktig kan man derfor si at et poeng på GPA-skalaen tilsvarer 16 poeng her i Norge. Ut ifra dette kan man derfor regne seg til at du må ha rundt 59 studiepoeng for å ha en sjangse. Å stille opp med et snitt på 4,9 blir beklagelig litt svakt.

På en annen side kan du jo søke på andre skoler som du gjør deg tydelig på på at du er open for. London Business School er jo en britisk skole som ligger blandt de beste i verden. UNSW er et australsk universitet. Det finst mange muligheter.

Her ser du en liste over toppskolene i Europa:

http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/european-business-school-rankings-2011

Håper dette hjelper!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her ser du en liste over toppskolene i Europa:

http://rankings.ft.c...l-rankings-2011

Rankinglister er bare tull. Resultatene varierer såpass mye fra liste til liste, at de ikke er i min mening, noe bedre enn de subjektive meningene du leser på forum.

Vel denne listen fant jeg på Financial Times sin hjemmeside, noe som jeg personlig synst er en veldig troverdig kilde. Når man snakker om hvilken rank en business skole har i verdensammenhengen brukes ofte lister fra FT. Hvorvidt disse listene stemmer med andre lister er totalt irrelevant for spørsmålet til Sondrix, for han er ute etter anerkjente skoler i utenriks sammenheng. Jeg la til listene for å tilby en overssikt over høytstående skoler i Europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...