Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke oppfyllelse av husleiekontrakt (strømregning)

V-by

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i et år leid en leilighet i et hus, der det også er en hybel. Greia er at det bare er ett sikringsskap i huset. I kontrakten vår står det at de som leier hybelen skal betale 35% av strømregningene, mens strømabb. skal stå på oss som leier den andre delen.

Når vi da får en strømregning, blir den kopiert og puttet i deres postkasse som avtalt, men de har latt være å betale noen av de, så har begynt å bli litt utestående hos strømselskapene. (Noe som er negativt for meg, da abb står på meg).

Er dette noe jeg bør ta videre med huseier? Eller må jeg bare ta det med de som leier?

Jeg regner med det er vanskelig å få strømselskapet til å sende det utestående rett til de.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er jeg enig med Llandari i det han skriver ang å betale hele regningen.

Dernest så ville jeg snakket med dem og spurt på en hyggelig måte om det har skjedd en misforståelse eller forglemmelse.

Dersom ting tyder på at dette er gjort med overlegg og at de ikke har til hensikt å gjøre opp etter seg ville jeg gått til huseier.

Det er huseier som har kontrakten mot dere hvor det står at dere bare skal betale 65% og det er huseier som har kontrakten mot dem og således er det mot huseier de ikke oppfyller sine forpliktelser.

Endret av Ekko
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tusen takk, da skal jeg prøve på dette.

Har ikke fått tak i huseier enda. Men jeg ser må at i kontrakten så står det: "Strøm: Leietaker må tegne eget abonnement. (strømutgiftene fordeles 65/35 mellom hovedleilighet og hybeldel)."

Siden de også må har flyttet ut har jeg jo ikke noen annen valg enn å kreve de inn gjennom huseier.

Så vi får se hvordan det går..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Huseier mener jeg skal ta dette direkte med hans leietakere.

Fikk nettopp en mail fra han etter at jeg sendte dokumentasjon og minnet han på å betale.

Jeg forstår ennå ikke hvorfor du sender den til meg. Det er meg helt uvedkommende. Du skal sende den til Vu som bodde i den mindre leiligheten. Jeg ba deg jo ordne opp i disse forholdene før 30. juni, men det har du åpenbart ikke gjort. Jeg spurte dere gang på gang om han hadde betalt. Jeg ga deg også en mulighet til å møte Vu ansikt til ansikt, slik at du kunne få hans underskrift på et gjeldsbrev.

Men selvfølgelig vil jeg igjen forsøke å hjelpe deg. - Men når du nå ikke brukte disse mulighetene, må du gå en lengre vei:

1 Du må kontakte Vu skriftlig, presentere fakturaene og fortelle ham hvor mye han skylder deg. Så gir du han 14 dagers betalingsfrist. Husk kontonr.

2 Hvis du ikke har mottatt betaling innen fristen, så må du sende "Purrebrev/inkassovarsel" med nye 14 dagers bet. frist. Nå kan du plusse på 60 kr i purregebyr. I brevet gjør du oppmerksom på at du vil kreve forsinkelsesrente og stevne han for Forliksrådet.

3 Betaler han framdeles ikke, så må du kontakte Forliksrådet. Der får du hjelp videre.

Det er viktig at du opptrer ryddig og korrekt. Gjør du noen (grove) feil, så vil Forliksrådet be deg starte på nytt !!

Lykke til!

Kan også nevne at han først nevnte at de hadde flyttet ut etter at de hadde gjort det. Han gir meg også mulighet på en dags varsel der jeg kan tegne opp et gjeldsbrev på et beløp jeg enda ikke har fått med hans leietagere.

Hva bør jeg egentlig gjøre, fortsette å kreve det av huseier, eller kreve det fra leietagerne? Jeg har fått tilsendt kopi av deres kontrakt.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Okei, dette er i praksis et trepartsforhold: Huseier, Trådstarter og Hybelboer.

Har du en kontrakt med hybelboerne? Har de noensinne betalt en regning til/for deg? Kunne du evt. tenke deg å lime inn en (anonymisert) kopi av de relevante kontraktene her? Helst i sin helhet, men i det minste ordrett de relevante punktene for spørsmålet.

Eller er det en felles leiekontrakt for både leilighet og hybel, som alle har underskrevet? For hvis ikke, så klarer jeg ikke helt å skjønne hvem som faktisk har avtalt hva med hvem. Huseieren virker å være av den oppfatning at han ikke har noe med strømmen å gjøre - det han har forsøkt å avtale er tilsynlatende at de som eier leiligheten påtar seg å tegne strømabonnement, mens hybeleierne påtar seg å betale 35% av dette abonnementet. Men dersom det er snakk om to separate leiekontrakter, og ingen kontrakt mellom deg og hybelboerne, så blir dette hele ganske komplisert.

Derfor: Dersom hybelboerne ikke er part i den kontrakten du har signert som pålegger deg å tegne strømabonnement felles for dere, må du skaffe kontrakten mellom huseier og hybelboere også.

Lenke til kommentar

Vår leiekontrakt:

Husleiekontrakt for Kuholmsveien 23

Leiligheten består av: Kjøkken m/peis og hvitevarer, vaskerom, stue m/peis, 3 soverom m/2 bortsettingskott, og toalett m/dusj og badekar. I tillegg er det stor, vestvendt terasse og garasje.

Leietid: Fra 01.07.2011 til 30.06.2014.

Oppsigelsestid: 3 måneder.

Husleie: 11.000,- pr måned. Betales forskuddsvis innen 1. hver måned til konto 3060 17 79818.

Depositum: Leietaker oppretter egen depositumskonto på 22.000,- (helst i Spareskillingsbanken/Kristiansand) snarest mulig

Utleier kan regulere husleien 1 gang i året, i takt med konsumprisindeksen. Første gang ett år (-1-) etter avtaleinngåelsen, og den nye leiesummen gjelder da fra første innbetaling etter denne datoen. Leiejusteringen tar utgangspunkt i indeksen for den første hele måneden, da leieforholdet begynte. Leietager har krav på minimum en (-1-) måneds varsel før leieøkning.

Husleia dekker husforsikring og kommunale avgifter, kabel TV og bredbånd.

Strøm: Leietaker må tegne eget abonnement. (Strømutgiftene fordeles 65 / 35 mellom hovedleilighet og hybeldel).

Framleie og husdyrhold: Kun tillatt etter avtale med utleier.

Husordensregler: Leietakerne forplikter seg til å holde leiligheten, tilhørende hage og garasje i god orden og hevd, og plikter å melde fra til huseier om evt skader, feil eller mangler snarest mulig, samt selv å gjøre sitt ytterste for å avbøte evt skader på hus og eiendom. Røyking inne tillates ikke. Det er heller ikke tillatt å kople ifra røykvarslere, gjøre endringer på det elektriske utstyret eller bruke ikke-godkjente el apparater. Leietakerne skal tilstrebe et godt naboskap. Nattebråk og overstadig beruselse tillates ikke. Kommunal kildesortering pluss evt andre kommunale eller offentlige pålegg skal følges.

Det vises for øvrig til Husleieloven og Tvangsfullbyrdelsesloven. Husleiekontrakten gjelder som selvstendig tvangsgrunnlag (jfr s § 13.2 3. Ledd). – Tvister som partene ikke blir enige om, skal avgjøres av Kristiansand Forliksråd.

Kristiansand,

Leietaker(e): xxx, yyyi ogqqq Utleier:ååå

Telefonnummer: xxx

Fødsels og personummer: I samme rekkefølge som navnene:

xxx

Hybeldelens kontrakt:

Husleiekontrakt for Kuhoimsveien 23

Liten leilighet

Leiligheten består av to saverorn, gang mlkjøkkenkrok, toaleti/ciusj og stor kjelierstue, liien terasse på

vestsiden av huset, og er delvis møblert.

Leietid: lt*,0å. lJ h"[ f,f"0l /SOppsigelsestid:

$*an"U 4f

Depositum: Leietaker{e}kan velge mellonr å betale en {1 imånedsleie i forskudd (sikkerhetsbeløp)e}ler

opprette depositumskonto for egen regning på 2 måneciers leie, inl*l.^rr^ /I) t - . U's&--#60; ',' /'o/ (1

Utleier kan regulere husleien 3- gang i året i takt med konsumprisindeksen, første gang ett år etter

avtaleinngåelsen, og den nye leiesummen gjelder da fra første innbetaling etter denne datoen.

Leiejusteringen tar utgangspunkt iindeksen for den første hele måneden, da leieforholdet begynte.

Leietaker{e} har krav på minimum en måneds varsel før leieøkning.

Husleia dekker husforsikring, kommunale avgifter, kabelTV (Get grunnpakke) og internett.

.i.-."*-7 " ;' 't

Strøm: Strømutgiftene fordeles 65/35 mellom hovedleilighet og liten leilighet. -? -) Å { '{

-f Ur

Framleie og husdyrhold: Kun etter avtale med utleier.

Husordensregler: Leietaker{e} torptikter seg til å holde både leiligheten og tilhørende uteomr"åde i god

orden og hevd, og plikter å melde fra til utleier om evt skader, feil eiler mangler snarest mulig, samt selv

å gjøre sitt ytterste for å begrense evt skader på hus og eiendom. Kommunal kildesortering og evt andre

kommunaleloffentlige pålegg og ordninger skal følges. Leietaker{e} må beflitte seg på å holde et godt

forhold til naboer og gjenboere, og unngå stgyende aktivitet i tiden mellom 23 agAT .

Det vises forøvrigtil Husleieloven og Tvangsfullbyrdelsesloven. Kontrakten gjelder som selvstendig

tvangsgrunntag ijfr $ 13.2, 3.tedd] - Tvister som vi ikke enes orn, skal avgjøres av Kristiansand Forliksråd.

,* !a --#

Krisriansand /C/l-l], t lt ,t t

Leietakere xxx og yyy

telefonnummer: xxxxxxxx

Fødsels- og personnummer: xxx

Ban kkonto fo r retu r av depositumlsikkerhetsbe løp:xxxxx

Beklager den dårlige kvaliteten på den sisste, men teksten er kopiert av et scannet pdf dokument.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ute etter deres synspunkter. Heldighvis har jeg som student tilgang til en advokat som kan hjelpe meg med dette, sendte saken over til han i ettermiddag, men vet ikke hvor lang tid det kan ta før jeg får svar.

Lenke til kommentar

Okei. Muntlige avtaler er generelt sett noe vanskelige å bevise, men når du kan framlegge begge disse avtalene så har det jo formodningen for seg at dere har avtalt dette også. Men altså, når A og B gjør en avtale, kan som hovedregel ikke A binde C. Så når huseier skriver i kontrakten med deg at du bare skal betale 65% og hybelboerne 35%, samt skriver det samme i kontrakten med dem, så er det jo ikke helt fjernt å hevde at han har påtatt seg å være mellommann eller kanskje til og med garantere for beløpet. Hmm. Morsom problemstilling.

Lenke til kommentar

Jeg synes det mest naturlige ville vært å trekke fra de 35% i strøm på husleien, gir huseier beskjed om summen, slik at han kan kreve det fra den andre leietageren sin. At utleier ikke har skilt ut egen strøm til hybelen, er jo ikke en sak som bør være ditt problem. Og det er jo heller ikke du som bør bære risikoen i forhold til manglende betaling siden det tross alt ikke er din leietager.

Juridisk stiller ting seg kanskje annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...