Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et foto spørsmål til dere...

Hvis en bruker UV filter på objektivet fast, kan en da bruke Circular Polarizing filter skrudd utenpå UV filter eller må det kun brukes et filter av gangen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UV-filter er viktig til film, men unødvendig til digital fotografering - sensoren har innebygd UV-filter.

Enkelte vil ha UV-filter for å beskytte optikken, men det vil gi dårligere bildekvalitet, spesielt i motlys.

Å stacke UV-filter og polafilter gir ikke mening - så er det polafilteret som "beskytter" objektivet.

Selv bruker jeg kun UV-filter hvis det er veldig mye saltvann eller sand i lufta.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg til det som er nevnt over her så kan det på enkelte objektiver gi mørke hjørner om man setter flere filtre oppå hverandre. Spesielt gjelder dette vidvinkelobjektiv.

Forøvrig kan jeg nevne at jeg selv aldri bruker UV-filter. Solblenderen beskytter bedre. Om du skulle knuse UV-filteret så ender du ofte opp med at det for det første er veldig vrient å få av, pluss at den ytterste linsen på objektivet blir sandblåst av glasskår fra UV-filteret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et foto spørsmål til dere...

Hvis en bruker UV filter på objektivet fast, kan en da bruke Circular Polarizing filter skrudd utenpå UV filter eller må det kun brukes et filter av gangen ?

UV-filter=mersalg for fotobutikken, ikke noe annet. Kjøp optikk med solbelnder evt. kjøp solblender til objektivene dine på ebay. Solblenderen beskytter optikken og forhindrer strølys.

Så da blir kanskje løsningen å bruke Polarizing filter fast i stedet for UV filter...?

Ikke gjør det. CPL filter stjeler lys og virkningen av CPL filteret får du når lyset/sola er på din høyre eller venstre side, ikke forran eller bak deg.

Hva brukes et gråfiltere (ND-filtere) til ?

ND filter brukes til å få lange lukkertider og/eller for å kunne ha stor blenderåpning midt på dagen. BjerkneZ forklarte det godt, det er en solbrille(sveisebrille) for objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...