GpF Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg har et foto spørsmål til dere... Hvis en bruker UV filter på objektivet fast, kan en da bruke Circular Polarizing filter skrudd utenpå UV filter eller må det kun brukes et filter av gangen ? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Alle råder meg til å skippe UV-filter og har derfor ingen...., men polafilter funker fint for å redusere reflekser fra vannet når jeg fotograferer ved sjøen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Det er ingen problemer med og skru et PL-filter utenpå et UV-filter, problemene oppstår når du bruker filter av dårlig kvalitet da vil du redusere bildekvaliteten enda et hakk. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 UV-filter er viktig til film, men unødvendig til digital fotografering - sensoren har innebygd UV-filter. Enkelte vil ha UV-filter for å beskytte optikken, men det vil gi dårligere bildekvalitet, spesielt i motlys. Å stacke UV-filter og polafilter gir ikke mening - så er det polafilteret som "beskytter" objektivet. Selv bruker jeg kun UV-filter hvis det er veldig mye saltvann eller sand i lufta. 2 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 I tillegg til det som er nevnt over her så kan det på enkelte objektiver gi mørke hjørner om man setter flere filtre oppå hverandre. Spesielt gjelder dette vidvinkelobjektiv. Forøvrig kan jeg nevne at jeg selv aldri bruker UV-filter. Solblenderen beskytter bedre. Om du skulle knuse UV-filteret så ender du ofte opp med at det for det første er veldig vrient å få av, pluss at den ytterste linsen på objektivet blir sandblåst av glasskår fra UV-filteret. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Tegn heller en superforsikring hvis du er redd for utstyret ditt. Har aldri hatt UV filter på noen av mine objektiver og kommer heller ikke til å kjøpe det. Bruker gråfiltere (ND-filtere) i noen tillfeller, men så klart ikke for beskyttelse Lenke til kommentar
GpF Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Takk for svar :-) Så da blir kanskje løsningen å bruke Polarizing filter fast i stedet for UV filter...? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Takk for svar :-) Så da blir kanskje løsningen å bruke Polarizing filter fast i stedet for UV filter...? Nei! :nei2: Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Et polariseringsfilter gir en bestemt effekt som kan være bra eller dårlig til forskjellig bruk. Les mer om det her. Vil nok ikke anbefale å ha det på hele tiden. Du trenger ikke noe filter til beskyttelse, det er bare noe de prøver å prakke på deg i fotobutikkene siden de har god fortjeneste på det. Lenke til kommentar
GpF Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Takk for info og linken :-) Hva brukes et gråfiltere (ND-filtere) til ? Må bare spørre jeg, er ny og ikke den store kunnskapen :-) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Gråfilter (ND-filter) brukes for å øke lukkertiden. Fungerer som en "solbrille" for kameraet. Disse brukes ofte for å ta ¨bilder hvor vann blir slørete etc. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Hvis du vil ha noe foran objektivet for å "beskytte" så kan man kjøpe NC, neutral clear filtre som ikke skal ha noen innvirkning på bildekvaliteten. Du kan lese mer om pola filtre her: http://en.wikipedia.org/wiki/Polarizing_filter_(photography) 1 Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Jeg har et foto spørsmål til dere... Hvis en bruker UV filter på objektivet fast, kan en da bruke Circular Polarizing filter skrudd utenpå UV filter eller må det kun brukes et filter av gangen ? UV-filter=mersalg for fotobutikken, ikke noe annet. Kjøp optikk med solbelnder evt. kjøp solblender til objektivene dine på ebay. Solblenderen beskytter optikken og forhindrer strølys. Så da blir kanskje løsningen å bruke Polarizing filter fast i stedet for UV filter...? Ikke gjør det. CPL filter stjeler lys og virkningen av CPL filteret får du når lyset/sola er på din høyre eller venstre side, ikke forran eller bak deg. Hva brukes et gråfiltere (ND-filtere) til ? ND filter brukes til å få lange lukkertider og/eller for å kunne ha stor blenderåpning midt på dagen. BjerkneZ forklarte det godt, det er en solbrille(sveisebrille) for objektivet. Lenke til kommentar
GpF Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Takk for gode svar :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå