Duckhunter Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hadde fra før en Linksys WRT54G2, men tiden var moden for å oppgradere til en N-router, da jeg har en del utstyr som støtter dette. Ønsket blant annet å kunne streame 1080p-filmer fra data til BD-spilleren. Valget falt på Netgears WNDR 4000, og er egentlig fornøyd da den er rask nok til å streame filmene jeg før ikke kunne streame. Problemet derimot er rekkevidden. Før kunne jeg fint sitte i andre enden av leiligheten å surfe på mobilen, dette kan jeg ikke på 5Ghz-nettet. Og bare med nød og neppe på 2,4Ghz-nettet. Mellom ruteren og det aktuelle rommet jeg sitter i er det 2 gipsvegger. Ruterene er ikke optimalt plassert, men dog plassert på samme plass. Synes jo det er veldig merkelig at en gammel ruter skal ha dårligere rekkevidde enn en ny. Så da er spørsmålet; Er det noe jeg kan gjøre med dette ( feks. ny FW eller instillinger på routeren?), eller burde jeg bytte den ut, og i så fall hvilken? Ble en lang og tung post, men håper dere tar dere tid til å gi meg noen tips Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 En ting du kan prøve, er å bytte kanal.. om det er et nabo nett som forstyrrer din routers kanal, så mener jeg dette påvirker rekkevidden. Selv har jeg en TP-Link TL-WR1043ND (om jeg ikke husker helt feil), og er fornøyd med denne Sitter ca 5-10 meter unna den nå, og det er en leca vegg med panel på ene sida, i mellom meg og router. Har ca 87% signal styrke Denne har også gigabit WAN og LAN porter. Skulle rekkevidden være for dårlig, så er det avtagbare antenner på den, så man kan sette på noe bedre Har også byttet FW til OpenWRT, men dette var bare for å få VLAN støtte Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Takker for svar... Sitter nå i samme rom som routeren som vil si ca 3-4 meter fra den, og har en RSSI på -56. Ifølge inSSIDer er det heller ingen som har 5Ghz-nett i nabolaget, og ergo ingen krøll med samme kanaler i bruk. Skal vel uansett være dynamsik valg av kanal slik at ikke samme kanal blir brukt av flere routere. Går jeg helt bort til routeren og setter PCen på et bord rett over den, får jeg en RSSI på -36, men om jeg går inn på rommet, som jeg tidligere skrev om, så faller den helt til -80... Er ikke dette ekstremt dårlig? Eller kan det være min MacBook Air 2011, som sliter pga bare 2 antenner? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Er ikke noe innstillinger for sendestyrke i routeren? Jeg hadde vel ikke det på original FW.. men med Open WRT så kan jeg stille inn som jeg selv vil Men tror den kjørte på max med original FW også. Lenke til kommentar
LabelPrint3r Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 WNDR4000 er støttet av dd-rwt. Flash til riktig build og opplev en helt ny router Signalstyrke er langt unna max fra fabrikk. Den er godt under det lovlige nivået. Dette kan selvsagt endres på av wrt Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Aha... Takker for svar. Skal sjekke ut dette med dd-rwt, for det beste var jo om jeg kunne beholde ruteren, men med levlig rekkevidde Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Du kan jo også sjekke ut OpenWRT.. jeg opplever web-interfacet på det, som kjappere enn DD-WRT.. er muligens noe mer innvikla å sette opp, og man må faktisk bruke en kommando for å kunne få igang trådløst nettverk første gangen (etter dette så starter det automatisk ) og man har også mulighet til å installere ekstra pakker på OpenWRT, så man kan vel omtrent legge til hva man selv ønsker av funksjoner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå