Gå til innhold

[Løst] Hjelp til ny skjerm


Fahlar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bygger en ny high-end pc, som kan pushe fps i spill temmelig høyt. Jeg bruker pc'en til spill hovedsakelig, men også litt skriving.

Jeg spiller spill som Skyrim, mmorpgs, andre fantasy-spill og litt action som Assassins Creed. Jeg spiller ikke skytespill som bf3, og vil heller aldri gjøre det.

 

Jeg er på utskikk etter en ny skjerm. Jeg vil ha 120hz for å få maks fps. Jeg så for meg en 1920x1200 på 24", men har ikke funnet noen som gir 120hz. Jeg kan gå ned til 1980x1080 uten problem. Jeg vil helst ikke betale noe særlig mer enn 3000 kroner.

 

Er det noen som har noen anbefalinger? Helst 1920x1200, men gode 1920x1080 anbefalinger mottas også med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se hvorfor 120hz er et krav med de spillene du skal spille. Om du vil ha høyere fps, skru av vertical sync?

 

Uansett. Forslaget til AvidGamer er godt.

 

http://www.dustinhome.no/product/5010601425/dell-u2412m-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

Hadde personlig kjøpt meg denne skulle jeg hatt ny nå. Godt IPS panel, broren min sitter på den og er veldig happy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

120hz? Har du ikke hatt skjerm siden CRT tiden? ms er mer vesentlig imo....men men.

Å spille spill i 120 fps senker inputlag vesentlig mer enn å spille på en rask 60Hz skjerm med 60 fps.

Responstid er viktig, men kun om du ser på responstidene som faktisk har noe å si og ikke kjøper markedshypen med "2ms gtg" pikselrespons som ikke tar inputrespons med i regninga.

Lenke til kommentar

Hmm.. Er ganske grønn på skjerm, min skjerm er relativt gammel ja, kjøpt i 2007. Min erfaring av skjerm er mest fra TV-verdenen, og der har hz noe å si. hehe... Men jeg har fått inntrykk av at om du har 60hz skjerm er det ingen vits å ha mer fps, fordi skjermen i realiteten ikke kan gi deg de fps som hardwaren din gir deg?

 

Ok.. ms. jeg regner med at jo mindre, jo bedre? Hvor mye er akseptabelt?

 

Jeg er ikke helt frik når det kommer til "det perfekte bildet". jeg er ikke avhengig av at jeg ikke skal kunne se forskjellen fra pc-skjermen og vinduet :p Men det nå litt kjedelig å ha et monster av en pc, og en dårlig skjerm som gjør at monsteret blir en søt pusekatt.

 

o, glømte det, tusen takk for svar hittil by the way :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Er ganske grønn på skjerm, min skjerm er relativt gammel ja, kjøpt i 2007. Min erfaring av skjerm er mest fra TV-verdenen, og der har hz noe å si. hehe...

På TVer utføres det interpolering mellom hvert bilde, en 120Hz monitor for PC driver ikke med slikt ;)

Men jeg har fått inntrykk av at om du har 60hz skjerm er det ingen vits å ha mer fps, fordi skjermen i realiteten ikke kan gi deg de fps som hardwaren din gir deg?

Med Triple Buffering Vsync kjørende har du 3 frames inputlag, med:

60 fps får du da 50ms inputlag

120 fps får du da 25ms inputlag

300 fps får du da 10ms inputlag

Og så videre...

 

Skrur du av Triple Buffering Vsync kutter du 1 frame med inputlag og får tall som:

60 fps = 33 (100/3) ms

120 fps = 17 (50/3) ms

250 fps = 8ms

Ok.. ms. jeg regner med at jo mindre, jo bedre? Hvor mye er akseptabelt?

Alt under 10 ms er akseptabelt hva pikselrespons angår så lenge overdrive-funksjonen på monitoren er god.

For total lag fra bildet sendes til det mottas er det veldig avhengig av dine forventninger og hvilke typer spill du spiller:

I FPS og racing vil du helst ha under 10ms totalt på skjermen, under 20ms om du ikke er voldsomt kravstor er fortsatt helt fint.

Ellers er det ikke voldsomme krav til lav inputlag på skjermen.

Jeg er ikke helt frik når det kommer til "det perfekte bildet". jeg er ikke avhengig av at jeg ikke skal kunne se forskjellen fra pc-skjermen og vinduet :p Men det nå litt kjedelig å ha et monster av en pc, og en dårlig skjerm som gjør at monsteret blir en søt pusekatt.

Så absolutt, med tanke på hvilke spill du tenker å spille og at du ikke tenker å spille spill som faktisk går fort (type Quake, Unreal Tournament eller Nexuiz,) virker U2412M som et bra valg. Eventuelt en 27" med 2560x1440 som HP ZR2740W (ifølge anandtech er inputlag rimelig greit for gaming på denne på noe over 10ms.)

Lenke til kommentar

Ok. Tusen takk, har gjort enda mer research og blitt om mulig enda mer forvirret. IPS eller TN, 60hz eller 120hz, har hz noe som helst å si eller er det det viktigste, 1920x1080 elle 1920x1200... 24" eller 27"... Hehe, hadde trudd at skjermkjøp ville være den enkleste delen men der tok jeg feil! Tror jeg bare vurderer deres to eksempler på 24" her. Jeg har ikke mulighet for å sitte såpass vekk fra skjermen så en 27" er god, og jeg orker ikke å lete.

 

Begge deres forslag virker som veldig gode skjermer, men for å gjøre det vanskelig er det ulike fordeler og ulemper ved de... BenQ har 120hz og lav ms, men TN panel og oppløsningen 1920x1080. DELL har IPS panel og 1920x1200, men 60hz og noe høyere ms... Er ikke lett! Den eneste jeg fant som hadde alt jeg ville ha var en 27", men det blir litt stort igjen :p

 

Tusen takk for forslagene deres :) Dere har i det minste gjort valget litt enklere ved å peke på noen veldig gode modeller :D

Lenke til kommentar

Jeg personlig anbefaler den BENQ sitt. Folk er opphengt i at du ikke spiller FPS, men de spillene du lister opp er jo heftig 3D på samme måte en FPS er.

 

Tror du vil få mest ut av den BENQ.

 

EDIT: Ser at emnen er satt som Løst, hvilket skjerm gikk han for?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...