Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det mulig å anmelde noen for brudd på vikeplikten og frekk oppførsel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine to cent: Drit i det, det var neppe særlig vondt ment, og jeg ville foretrekke at politiet brukte skattepengene mine på voldtektsforbrytere, konemishandlere og drapsmenn.

Etter å ha modnet noen år i trafikken har jeg bestemt meg for å prøve å forholde meg slik til mine medtrafikanter:

1. De har sannsyligvis omtrent like mye lyst til å komme helskinna dit de skal som det jeg har

2. Om de eller jeg kjører først er ikke så nøye bare vi blir "enige" på en smidig måte uten å hindre alle de andre der ute som også har lyst til å komme uskada fram3

3. Vikeplikten er ikke funnet opp for å gi noen forkjørsrett, men for å ha et godt utgangspunkt til å avgjøre hvem som skal slippe fram hvem.

4. Det finnes mange idiotførere, gærninger og sinker der ute, men med litt trening er det ganske lett å forutse hva de kommer til å gjøre. Så kan jeg legge opp kjøringen min deretter.

Så langt har dette vært tilstrekkelig til å unngå en eneste skramme gjennom mange hundre tusen kilometer, inkludert 2CV med tilhenger rundt triumfbuen i Paris og svingete dårlige vestlandsveier midt i bobilsesongen.

Som sagt - bare en refleksjon :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du ikke kan høyreregelen bør du ikke ha lappen, ferdig snakka.

Det er stor forskjell mellom å ikke kunne høyreregelen og det å forglemme seg en gang.

Det kan og være flere grunner til at man oppfatter trafikken feil.

Så den syntes jeg ihverfall ble litt for streng.

Lenke til kommentar

At en ung uerfaren fører klarer å overse f.eks en høyreregel, så bør han ikke ha lappen?

Det er stor forskjell på å gjøre en ukyldig feil og å kjøre som en dust.

Det gjelder både unge uerfarne og eldre erfarne, og enhver mulig kombinasjon av de to aspektene. Det finnes ingen "uskyldig feil" innen vikeplikt.

Lenke til kommentar

Off topic:

Er video kamera i bilen egentlig lov? Er ikke det ett slags overvåkingskamera, og må ikke de både skiltes og søkes om for å ta film av offentlig plass, noe de i bilen gjør da de hovedsakelig tar film foran bilen og ikke av bilen selv.

Lenke til kommentar
Off topic:

Er video kamera i bilen egentlig lov? Er ikke det ett slags overvåkingskamera, og må ikke de både skiltes og søkes om for å ta film av offentlig plass, noe de i bilen gjør da de hovedsakelig tar film foran bilen og ikke av bilen selv.

Det finnes ingenting som forbyr filming på offentlig plass, videre så vil det i alle ulykker og hendelser få bort "ord mot ord" tullet.

Lenke til kommentar
Off topic:

Det finnes ingenting som forbyr filming på offentlig plass, videre så vil det i alle ulykker og hendelser få bort "ord mot ord" tullet.

§ 40. Tilleggsvilkår om varsel om at overvåking finner sted

Ved kameraovervåking på offentlig sted eller sted hvor en begrenset krets av personer ferdes jevnlig, skal det ved skilting eller på annen måte gjøres tydelig oppmerksom på at stedet blir overvåket, at overvåkingen eventuelt inkluderer lydopptak og hvem som er behandlingsansvarlig

Utan å gå for mykje inn i diskusjonen rundt lovlegheita så vil det avgjerande spørsmålet være om eit dashboard kamera er eit overvåkningskamera eller om det er aktiv filming frå sjåføren sin side.

Lenke til kommentar

Off topic:

Det blir jo det samme som om en turist går rundt og filmer alt han gjør. Bare at her kjører man i stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...