Gå til innhold

Lage noe fantastisk av en eldgammel JVC Boomblaster!

Anbefalte innlegg

For mange herrens år siden fikk min bror en gigantisk JVC Boomblaster(den største som var) i julegave, og den skal nå kasseres.

Jeg tenkte jeg kunne lage noe nytt ut av disse komponentene, og kommer hit for å sanke idéer.

Jeg har tatt ut bass-elementene. Det er to av dem, der hvert element er på 5,5". På baksiden av hvert element står det heldigvis "4 ohm, 20W" så jeg har noe å gå utifra når det kommer til kraft.

Jeg har enda ikke tatt ut mellomtone/diskant-høyttalerene, som måler 3" i diameter, så jeg vet ikke helt hva de klarer(5-15W?).>10W, 4ohm

Inni selve Boomblasteren sitter en forsterker som er koblet opp mot CD-spilleren, elementene, radioen/antennen, strømforsyningen og en AUX-inngang. Jeg har ikke planer om å beholde radioen eller CD-spilleren.

Så til "the myldring";: Hva kan jeg bruke dette til?

Det første jeg tenkte på var et sett med små høyttalere, der jeg har bass-elementet og mellomtone/diskant-elementet i hver sin kasse, med hver sin utgang bak. Med dette opsettet vil det bli tungvint hvis jeg skal ta vare på forsterkeren og bruke denne.

Den andre idéen liker jeg selv bedre: Lage en lydplanke. Her snakker vi om en litt dyp, konvexkonkav kasse der de to høyttaler-elementene sitter på midten, litt fra hverandre(for stereo), og bass-elementene er helt ytterst evt. på sidene. Da har jeg plass til forsterkeren på midten bak høyttalerene, og jeg kan plassere den slik at AUX-inngang, strøm og kontakter er på baksiden. Legger ved en sinnsykt detaljert paint-tegning for å vise mer hva jeg mener om lydplanken.

post-113371-0-30635500-1340554387_thumb.png

Så hva tror dere? Kom gjerne med helt andre idéer, evt. loco idéer som er helt bak mål, så kanskje jeg(vi) mekker noe som ingen andre har tenkt på før oss. Vær kreativ!

Mvh. Jon Emil

Endret av Reap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Fell elementene inn i veggen? Eller vil lyden bli forferdelig da? Du kan jo lage flere kasser, eller en planke og felle inn i veggen?

Lenke til kommentar

Fell elementene inn i veggen? Eller vil lyden bli forferdelig da? Du kan jo lage flere kasser, eller en planke og felle inn i veggen?

Dette liker jeg! Ikke så helsikes avansert, men snedig. Det skal rives en vegg på soverommet snart, så der er garantert en mulighet for noe sånt.

Må forresten legge til at byggekvaliteten på denne var bedre enn jeg trodde.

Det var store og tette kasser rundt alle elementene med dempemateriale. Bassrefleksrørene sto akkurat så langt inn som de burde for best trøkk, og det var ikke antydning til støv rundt elektronikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...