snorri Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jeg har prøvd mange kombinasjoner av master/slave, alene på egen IDE-kabel, men sitter egentlig fast. Jeg har en CD-brenner, en CD-rom, og en HDD. Hvordan er det best å koble de tre sammen, og hva kan være galt, når vi har prøvd f.eks. med CDR som master, CD-rom som slave på en IDE-kabel, og HDD som master på en annen kabel, men at HK'et ikke finner noen av de? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
superman Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Vanligste er å ha harddisken(e) på èn kabel, og CD/DVD-rom på den andre kabelen. Bruk HDD-1 kontakten (eller hva det nå heter på ditt hk) til harddisken(e), og HDD-2 til CD/DVD-romene. Problemet ditt kan være att det er noe gale med IDE-kabelen, f.eks. dårlig kontakt. Har hendt en gang med meg at de to plastbitene ved tilkoblingen til DVD-romen gikk fra hverandre slik at kabelen løsnet. Tviler på at det har hendt hos deg (ville sikkert ha sett det) men kan være noe med IDE-kabelen. Prøv å bytte med en annen kabel (evt. fra en annen PC) som du vet funker. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Hvordan er det best å koble de tre sammen, og hva kan være galt, når vi har prøvd f.eks. med CDR som master, CD-rom som slave på en IDE-kabel, og HDD som master på en annen kabel, men at HK'et ikke finner noen av de? Cd/dvd og lignende bør brukes på samme kabel, og hardisk(er) bør stå på egen kabel som master, så oppsettet er riktig. Cd som master og hdd som slave går også greit, men er visst dårligere ytelse. Har det slik selv (grunnet plass og kabel), og jeg merker at det ikke er like raskt til tider som hdd som master. Hvilket hovedkort har du? Se om du finner et valg i bios om detect av ide eller noe. Auto er iallfall det du skal bruke. Aner ikke hva det heter på ditt hk, men er ofte samme sted som du enabler/disabler blant annet floppy. Står vel hvor mye ram der også. Let, og du vil finne. Har det fungert tidligere, eller et nytt problem? Prøv å sette inn kun harddisk eller cdrom, oppdages den nå? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jeg hadde ett litt rart problem en gang. Med Harddiskene på IDE 1 og CD/DVD på IDE 2, fant maskinen kun cd og DVD. Byttet jeg om, fant den ingenting. Jeg tok med hovedkortet til Komplett, de testet det på stedet mens jeg ventet, og jeg fikk nytt (og bedre) kort i bytte pga. ustabilitet i IDE kontrolleren. Lenke til kommentar
snorri Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Har det fungert tidligere, eller et nytt problem? Prøv å sette inn kun harddisk eller cdrom, oppdages den nå? Funket før, og har prøvd det med kun en av de... Cd som master og hdd som slave går også greit, men er visst dårligere ytelse. Ja, den tregeste bestemmer farten, i dette tilfellet, CD-rom'en. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Hvis det er en ny maskin, må du bruke en 80- leders kabel til HD. Ellers kan du får problemer, noe du jo har.. Så må du passe på å koble master på den sorte kontakten- eller du kan jumpre disken til CS. Den sorte kontakten er master, og den grå er slave. Den siste (ofte blå) skal i hovedkortet. Hadde sjekket det først. Er det RAID på maskinen din? Hvis det er det, koble HD på en av kontrollerne som ikke er på RAID- kontrolleren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå