Gå til innhold

Motor Problemer


Anbefalte innlegg

Hei, nå skal vi se om det er noen folk her som kan gi meg noen nye tips ang noen motor problemer jeg har hatt.

 

Jeg har en Mercury 200 EFI V6 2-takter utenbordsmotor.

 

Jeg har hatt problemer i hele våres / starten av sommer med kjølingen på motoren, så det jeg har gjort frem til nå er:

-Byttet Impeller

-Byttet Impeller Hus

-Blåst trykkluft + vann imellom hele vann systemet

-Toppene har vært på planering

-Byttet Topp-pakning

 

Fremdeles så har jeg ett stort problem med kjølingen, altså jeg får ikke noe sirkulasjon på vannet.

Det jeg har gjort nå mens jeg tester er å ha hele gir huset i en stor bøtte vann, slik at den plukker opp derifra, samt jeg fyller vann rett inn i "indikasjons" røret.

Det som skjer når jeg fjerner vannet fra indikasjons røret, og lar motoren gå som den skal, så går vannet vekk.

 

Er det noen her som har noe ide over hva som kan være galt?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan tyde på at du har ødelagt topppakninger siden toppen/ne blir varme, ville begynt med en kompresjons-test.

 

Ville prøvd og bruke en spyle-klemme til å tilføre vann og bruke høyt vanntrykk, det hender at du kan få tilført luft litt lengere oppe på huset ved og bruke en bøtte, minimum må du minst 10 cm over innsugsåpningene på sidene.

 

Er du sikker på at det er EFI du har, det er ikke en optimax, åkkesom så kan du få tatt en diagnosetest av motoren hos en seriøs forhandler for og få sjekket om blandingsforholdet luft/drivstoff er riktig.

 

Edit: glemte og spørre om du har kontrollstråle ut av motoren, får du det ikke så gir du ikke motoren nok vann eller så er impelleren* gåen igjen, eller topppakningen gåen.

 

* Er ikke den nye impelleren smurt med glyserin eller annet ikke-oljeholding produkt kan den ha blitt ødelagt ved første oppstart, er det brukt oljeholdig produkt og stått en stund kan impelleren bli "slapp" siden impellere normalt ille er laget av nitrilgummi.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da som ferien og stresset på jobben var over, og på tide igjen og prøve å få liv i motoren igjen.

 

For å ta noen quotes først.

 

Det kan tyde på at du har ødelagt topppakninger siden toppen/ne blir varme, ville begynt med en kompresjons-test.

- Jeg har allerede byttet topppakningen og planert toppene.

 

Ville prøvd og bruke en spyle-klemme til å tilføre vann og bruke høyt vanntrykk, det hender at du kan få tilført luft litt lengere oppe på huset ved og bruke en bøtte, minimum må du minst 10 cm over innsugsåpningene på sidene.

-Funker dessverre dårlig, har Nosecone på motoren så er nødt til å senke den i bøtte / sette den ut i sjøen

 

Er du sikker på at det er EFI du har, det er ikke en optimax, åkkesom så kan du få tatt en diagnosetest av motoren hos en seriøs forhandler for og få sjekket om blandingsforholdet luft/drivstoff er riktig

- Ja, bestiller relativt mye deler ved hjelp av Serie nummer på motoren.

 

Edit: glemte og spørre om du har kontrollstråle ut av motoren, får du det ikke så gir du ikke motoren nok vann eller så er impelleren* gåen igjen, eller topppakningen gåen

-Nei det er hele issuet, får ikke noe vanngjennomgang i motoren.

 

* Er ikke den nye impelleren smurt med glyserin eller annet ikke-oljeholding produkt kan den ha blitt ødelagt ved første oppstart, er det brukt oljeholdig produkt og stått en stund kan impelleren bli "slapp" siden impellere normalt ille er laget av nitrilgummi.

-Har åpnet og inspisert impelleren sikkert 50 ganger siden jeg startet denne posten så vet feilen ikke er der.

 

Men for å ta en oppdatering om hva som nå har skjedd videre _UTEN_ vellykket resultat:

 

-Byttet Impeller

-Byttet Impeller Huset + alt av pakninger

-Byttet bunnplata til impelleren + alt av pakninger

-Byttet topppakning

-Planert begge toppene.

-DEMONTERT hele motoren, og løftet den av stammen.

-Kontrollert bunnpakninger + diverse i bunn.

-Byttet alt av pakninger mellom stamme og motor

-Byttet termostater

 

 

Nå kommer det morsomme.

Jeg vet at det var eksos overslag tidligere, pga jeg så det kom litt eksos ut av der kontroll strålen skal komme, denne forsvant når jeg byttet topppakningene, og bunnpakningene mellom stamme og blokk.

 

Jeg har prøvd å sette drill på akslen som driver hele impelleren, og den gir fra seg ganske mye vann.

 

Jeg prøvde å kjøre en slange rett i vannrøret som går fra stammen og opp i Blokka, uten å ha montert undervannshuset, og da fungerer motoren som bare det.

 

Jeg har kontrollert pakningen mellom dette røret og impellerhuset, og det virker som det er mer enn tett nok.

 

Hvis du ser på vedlagt bilde, har jeg byttet alle delene fra #1 t.o.m. #20.

 

W-Mercury-Mariner-lower-unit-65-225-hp-L4-L6-V6.jpg

 

 

 

Nå begynner jeg virkelig og gå tom for ideer, det gjør også verkstedet jeg bruker aktivt til deler og div. spørsmål.

 

 

Det er egentlig kun 2 ting jeg vurderer kraftig nå.

De enet er og dobbeltsjekke røret som går fra stamme til motor.

 

Det andre er og ta av blokka igjen - og kjøre kun stammen + undervannshuset med drill for å sjekke at vannet kommer opp i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ser to alternativ, enten så kommer det til luft/eksos som gjør at pumpen ikke klarer og dra til seg vann, eller så blir ikke vanner ført opp til motoren grunnet en lekkasje i røret, så lenge du ikke på noen måter seg vann opp i motoren skjer dette i undervannhuset/stammen.

 

Du har prøvd det meste, ville nok begynt med å sjekke alle deler for skader/sprekker for og se om det er eksoslekkasje til vannpumpen eller om røret er såpass skadet av vannet kommer ut den veien.

Tror du kan ha større suksess ved og spørre/sjekke utenlandske forumet, foreksempel iBoats eller marinedoktoren.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svar, skal prøve iBoats også.

 

Mest sannsynlig er det noe av det du skriver,

Eneste problemet er at det er veeeeldig vanskelig og sjekke om det kommer eksos eller luft inn i pumpa, det var lett når jeg så det kom eksos ut av der kontroll strålen skulle, men nå er alt fint etter bytting av pakninger etc.

 

Jeg legger litt penger på enten en eksos overgang på skille mellom vannpumpa, og eksos"rommet" i girhuset, eller overgangen mellom undervannshuset og røret som gir vann opp i motoren.. er det eneste jeg ikke klarer og 100% sjekke når alt er montert, pga da er alt tett og umulig og se

Endret av Ethe
Lenke til kommentar

Du kan begynne med og sjekke for sprekker, korrosjon, etc. i undervannhuset og vannrøret.

 

Når du tester med drill på undervannsdrevet vil du oppdage om det er lekkasje i pumpen, ta og sett en slange der vannet kommer ut så pumpen får litt motstand, 1 meter slange"1 atm trykk" tilsvarer ca 1 kg trykk, så hvis du tar tre meter slang opp i luften tilsvarer det ca 3kg motstand.

Lenke til kommentar
Når du tester med drill på undervannsdrevet vil du oppdage om det er lekkasje i pumpen, ta og sett en slange der vannet kommer ut så pumpen får litt motstand, 1 meter slange"1 atm trykk" tilsvarer ca 1 kg trykk, så hvis du tar tre meter slang opp i luften tilsvarer det ca 3kg motstand.

Det var noe jeg faktisk ikke viste!

 

Vet du sånn ca hvor mye trykk impelleren skal gi? Har desverre ikke vanntrykks måler på motoren så litt usikker hva den har gitt tidligere

Lenke til kommentar

Det ble montert for ett år siden, og tror ikke det er problemet.

 

Har testet alt av bypass rør osv, og er ikke tett i det hele tatt, testet og kjøre trykkluft inn der kontroll strålen kommer ut, og kjenner det blåser ut av noseconen.

Endret av Ethe
Lenke til kommentar

Detter er litt over mitt nivå, har ikke så mye greie på nose cone :)

 

 

Ser du har fått et par svar, så du får holde meg informert hvis det fungerer og sjekke LWP "lavvann-hullet i l/u "lower unit/undervannhuset".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hehe du er ikke den eneste som føler at dette er over "mitt nivå".

Nå går det rett og slett bare på å prøve å bytte alle deler som inkluderer vann..

 

Verkstedene har ikke mere tips om hva som kan være galt heller.. så nå har jeg nesten gått tilbake til troen på at det er nødt til å være eksosoverslag ett eller annet sted..

 

Utrolig kjedelig og gå tilbake til denne "teorien" etter jeg har splittet motoren og byttet alt av bunn / topppakninger allerede en gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...