pietk75 Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hei, Det ser ut som en av mine lagringsdisker har tatt kvelden (det er ikke OS på den), det er WD Caviar Green. Det skjedde helt plutselig (det gjør det vel alltid). Den bare datt ut av Utforskeren, og er ikke mulig å se i Disk Manager. Har prøvd å ta ut disken, og satt den i en HDD Docking, og koblet via USB. Den kommer ikke frem overhodet med noe disk. Disken starter å spinne, men har et par ulyder som trolig betyr at den er defekt. Og det betyr vel at data er umulig å hente ut? Er det noen andre triks jeg kan prøve før jeg totalt avskriver den? Jeg har jo gjenopprettet data tidligere via f.eks Recuca, men alt forutsetter jo at disken er synlig. Den er helt borte. For ti år siden mistet jeg data ved en diskkrasj, og etter det har jeg sikkerhetskopiert. Dessverre skjer ikke det så jevnlig som jeg skulle ønske, og nå er det ca 4 uker siden siste kopi. Det er altså ikke HELT katastrofe, men irriterende med bildene jeg har tatt den siste måneden. Jeg sikkerhetskopierer til en NAS, og kun ved å flytte over filer. Jeg ønsker nå å gjøre dette til en automatisk oppgave, f.eks hver dag. Bør jeg satse på et synkroniseringsprogram som synker all data automatisk mellom PC og NAS, eller bør jeg bruke backupprogram til dette? Takker for tips. P. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Angående din deffekte disk. Litt avhengig av hva som er feil så har jeg hørt om et triks som kan fungere for å få ut data. Man legger disken inni en tett plastpose i fryseren noen timer. Så kobler man til den iskalde disken, og kopierer ut det mest essensielle før den tiner opp. Har ikke prøvd dette selv, men har hørt om folk som har hatt suksess med dette. Alt avhenger av hva som er feil, dog, og sikkert verdt et forsøk som en siste utvei. Dersom man har noe veldig verdifullt på disken og vurdere profesionell hjelp (IBAS eller lignende) så anbefales det ikke å prøve slike cowboy-metoder, da man kan gjøre vondt værre (og dyrere) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå